پیامک‌های جنسی سلامت روان نوجوانان را به خطر انداخته است

بنا بر این گزارش از هر هفت نوجوان، یک نفر پیامک‌های جنسی فرستاده

یک پژوهش تازه حاکی از آن است که نوجوان‌هایی که پیامک‌های جنسی ردوبدل می‌کنند، بیشتر از کسانی که از آن اجتناب می‌کنند، در معرض ناراحتی‌های روانی قرار گرفته و تعداد بیشتری پارتنر (شریک) جنسی دارند.

تجزیه و تحلیل بیست و سه پژوهش متشکل از ۴۱ هزار و ۷۲۳ نوجوان زیر هجده سال نشان داده است که «ارتباط قابل توجهی» میان رد وبدل پیامک‌های جنسی و افزایش روابط جنسی، تعداد بیشتر شرکای جنسی، عدم استفاده از وسائل جلوگیری از بارداری و نگرانی و افسردگی وجود دارد.

دیگر رفتارهای مسئله ساز از جمله استفاده از مواد مخدر و الکل هم بالقوه به پیامک‌های جنسی – رد وبدل کردن پیامک، عکس یا ویدئوی جنسی- مرتبط شده است.

این پژوهش که توسط دانشگاه «کَلگری»، بخش پژوهش‌های بیمارستان کودکان «آلبرتا» و دانشگاه «تگزاس» انجام شده، حاکی از آن است که ارتباط میان رد وبدل کردن این پیامک‌ها و نتایج آن در نوجوانان کم سن‌تر پررنگ‌تر است.

اما این پژوهشگران در ادامه می‌گویند مشکل می‌توان نتیجه گیری کرد که آیا رد وبدل پیامک‌های جنسی مستقیما به این نتایج منفی مرتبط است یا اینگونه پیامک‌ها یکی از فعالیت‌های خطرناکی است که یک نوجوان مستعد به ماجراجویی، بیشتر از سایرین به انجام آن تمایل دارد.

مولفین این گزارش می‌گویند: «هرچند کنجکاوی‌های جنسی به گونه‌ای فزاینده بخشی از روند رشد در سال‌های نوجوانی است، اما احتمال دارد نوجوانان کم سن‌تر در مقاسیه با نوجوانان بزرگ‌تر، به خاطرنابالغ بودنشان، بیشتر در معرض خطرات ناشی از پیامک‌های جنسی قرار گیرند. اما با توجه به این که ارتباط میان ردوبدل کردن پیامک‌های جنسی و برخی رفتارهای جنسی و پنهان‌کاری‌ها - هرچند کمتر در جوانان بزرگسال‌تر- به جای خود باقی است، آموزش در سنین کم می‌تواند به عنوان یک اقدام پیشگیرانه برای کاهش خطر در سنین بالاتر نوجوانی و اوایل بزرگسالی عمل کند.»   

تعدادی از کارشناسان خاطرنشان کرده‌اند که نتایج این پژوهش تنها این دو پدیده را در کنار هم قرار داده و باید به نتیجه‌گیری‌های آن «با احتیاط برخورد کرد.»

دکتر قاضی رحمان، استاد روانشناسی در دانشگاه «کینگز» لندن می‌گوید: «این نتیجه‌گیری، از نظر من، بسیار محدود است. عوامل متغیر بسیاری میان این پژوهش و کیفیت علمی تجزیه و تحلیل این تحقیقات وجود دارد. همچنین، احتمال دارد عوامل مشترک بسیاری پیامک‌های جنسی را به فعالیت جنسی و سلامت روان، از جمله شخصیت، عوامل متغیر محیطی و حتی عوامل بیولوژیکی مرتبط کند.»

اما، جیمز پریس، کارشناس در روابط انسانی می‌گوید برای بسیاری از نوجوانان، رد وبدل کردن پیامک‌های جنسی می‌تواند راه را برای دیگر رفتارهای خطرناک هموار کند.

پریس به ایندیپندنت گفت: «آنچه قبلا تابو بود حالا طبیعی تلقی می‌شود. این پژوهش بسیار نگران کننده اما شگفت آور نیست. اکنون بیشتر نوجوانان تلفن همراه دارند که به آنها امکان می‌دهد بدون هیچ نظارتی با هرکه می‌خواهند حرف بزنند و پیامک رد و بدل کنند.»

پریس می‌گوید وقتی یک جوان تصاویر برهنه خود را می‌فرستد، آسان‌تر می‌توان او را «ترغیب به برداشتن گام بعدی کرد.»

پریس در توضیح می‌گوید: «آنها در آسیب پذیرترین مرحله (زندگیشان) هستند که این می‌تواند باعث روابط جنسی خطرناک و استفاده از مواد مخدر شود. فرستادن عکس (برهنه) می‌تواند به این تعبیر شود که آنها آماده‌اند بیش از این پیش بروند و تنها راه در دست گرفتن مجدد کنترل (اوضاع) این است که والدین مرتبا بر فعالیت های فرزندانشان نظارت کنند.»

این پژوهش در نشریه «اطفال جاما» منتشر شده است.

در سال ۲۰۱۸، پژوهش دیگری توسط دانشگاه «کَلگری» نتیجه گیری کرد که از هر هفت نوجوان، یک نفر پیامک‌های جنسی فرستاده و یک نفر از هر چهار نفر آنها را دریافت کرده‌اند.

افشای این نکته موجب این نگرانی شد که تعدادی از نوجوانان اذعان کردند که  پیامک‌های جنسی را که دریافت کرده بوده‌اند، بدون جلب رضایت فرستنده پیامک، به دیگران بازخورد کرده بوده‌اند.

در تارنمای سازمان خیریه کودکان بریتانیا (ان اس پی سی سی) ضمن اشاره به خطرات ردوبدل کردن پیامک‌های جنسی، خاطرنشان شده است که فرستادن عکس یا ویدئوی جنسی توسط خود جوانان یا دوستانشان، غیرقانونی است. 

© The Independent

بیشتر از جهان