کاوشگر امارات متحده عربی عازم مریخ شد

کاوشگر «امید» در ماموریت هفت‌ماهه، اطلاعات درباره اتمسفر را به زمین مخابره می‌کند

امارات متحده عربی طرح بلندپروازانه‌ای برای زندگی روی مریخ تا سال ۲۱۱۷ دارد-Giuseppe CACACE / AFP

امارات متحده عربی روز دوشنبه اولین مأموریت پرتاب فضاپیما به مریخ را آغاز کزد. این کشور در تلاش برای کاهش وابستگی به نفت می‌کوشد تا توانمندی‌های علمی و فناوری خود را توسعه دهد.

فضاپیمای «کاوشگر امید» رأس ساعت ۶:۵۸ به وقت محلی، از مرکز فضایی تانگاشیما در ژاپن پرتاب شد تا در یک مأموریت هفت ماهه در مدار سیاره سرخ، اطلاعاتی را درباره اتمسفر به زمین مخابره کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اولین مأموریت فضایی جهان عرب به مریخ ابتدا قرار بود در روز ۱۴ جولای انجام بگیرد اما به علت بدی هوا دو بار به تعویق افتاد.

در حال حاضر، هشت مأموریت برای اکتشاف مریخ در جریان هستند، که برخی حول مدار سیاره می‌گردند و برخی دیگر روی سطح مریخ فرود آمده‌اند. چین و ایالات متحده هر یک قصد دارند امسال فضاپیمای دیگری را به مریخ پرتاب کنند.

به گفته سارا امیری، وزیر علوم پیشرفته، مأموریت فضایی امارات متحده عربی ۲۰۰ میلیون دلار برای این کشور هزینه داشته است. این مأموریت با هدف رسیدن به تصویری کامل از جو مریخ به منظور مطالعه تغییرات جوی روزانه و فصلی این سیاره انجام می‌شود.

امارات متحده عربی اولین بار در سال ۲۰۱۴ از طرح خود برای انجام این مأموریت خبر داد و در سال ۲۰۱۷ با اجرای یک برنامه فضایی ملی به تربیت و توسعه کارشناسان محلی پرداخت. این کشور با جمعیت حدود ۹.۴ میلیون نفر و عمده نیروی کار خارجی فاقد پایگاه علمی و صنعتی لازم برای انجام مأموریت‌های فضایی بزرگ است.

امارات متحده عربی طرح بلندپروازانه‌ای برای زندگی روی مریخ تا سال ۲۱۱۷ دارد. هزاع المنصوری اولین شهروند اماراتی بود که با پرواز به ایستگاه فضایی بین‌المللی در ماه سپتامبر به فضا سفر کرد.

مرکز فضایی محمد بن رشید دوبی و امارات با همکاری مؤسسات آموزشی آمریکا اقدام به ساخت و توسعه فضاپیمای کاوشگر امید کردند.

حدود یک ساعت پس از پرتاب، صفحات خورشیدی فضاپیما شروع به راه‌اندازی سیستم مخابراتی و سایر سیستم‌ها کردند. مرکز فضایی دوبی مأمور نظارت بر عملکرد فضاپیما در این سفر ۴۹۴ میلیون کیلومتری است که با میانگین سرعت ۱۲۱ هزار کیلومتر در ساعت در جریان است.

گزارشهای تکمیلی در خبرگزاریها آمده است

© The Independent

بیشتر از جهان