جشن تولد برای گورستان ۵۰ ساله با حضور نوه روح‌الله خمینی

سیدحسن خمینی و شهردار تهران در نزدیکی محل دفن مردم کیک تولد بریدند

یک کیک نیز برای این تولد قبرستان بهشت‌زهرا تهیه شده بود- عکس از باشگاه خبرنگاران جوان

با همراه شدن تابستان داغ ایران با تب تند دوباره کرونا در کشور و کمرشکن شدن وضعیت اقتصادی جامعه ایرانی، گویی قرار نیست روی خوش زندگی در آخرین سال از دهه ۹۰ شمسی برای شهروندان ایرانی رخ بنماید. 

در این گیرودار و مکافات سپری کردن زندگی روزانه زیر سایه «گرانی» و «کرونا» در ایران، امروز، یکشنبه ۲۹ تیرماه، خبری منتشر شد که واکنش بسیاری را در فضای مجازی به دنبال داشت؛ برگزاری مراسم جشن تولد ۵۰ سالگی برای گورستان «بهشت‌زهرا» در تهران، که گروهی از مسئولان کشور، از جمله سیدحسن خمینی، نوه بنیانگذار حکومت اسلامی در ایران، نیز در آن شرکت داشتند.

در تصاویری که از این مراسم جشن تولد منتشر شده است، سید حسن خمینی، تولیت حرم روح‌الله خمینی، پیروز حناچی، شهردار تهران، سعید خال، مدیرعامل قبرستان بهشت‌زهرا، و جمعی از شخصیت‌ها و مدیران شهری همچون علی اشراقی، سید محمود دعایی و احمد مسجدجامعی حضور داشتند.

برگزاری این مراسم که در آن حضار به بریدن کیک جشن تولد مشغولند و گویی در جهانی دیگر سیر می‌کنند که در آن برگزاری جشن تولد برای قبرستان مرسوم است، خشم بسیاری را در پی داشت.

کاربران شبکه‌های اجتماعی نه تنها با تمسخر به برگزاری این مراسم واکنش نشان دادند، بلکه بسیاری با تشریح وضعیت کنونی کشور و بحران‌های روزافزون اقتصادی، برگزاری آن مراسم را توهین به جامعه در کشوری دانستند که در آن بیشتر مردم برای گذران زندگی روزانه خود، درگیر نازلترین‌ مایحتاج روزانه هستند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مسئولان در حالی در قبرستان تهران کیک تولد می‌بُرند و تولد ۵۰ سالگی یک گورستان را جشن می‌گیرند که در چندقدمی‌شان، شهروندان پایتخت مشغول دفن عزیزانشان هستند؛ آن هم در روزهایی که مرگ‌ومیر ناشی از ویروس کرونا شمار مرگ‌ها را بیش از پیش کرده است. 

از سوی دیگر، حضور پیروز حناچی، شهردار تهران، در آن مراسم یادآور برخی از دیگر رفتارهای این شهردار مغضوب اصول‌گرایان و رفیق اصلاح‌طلبان نیز هست. به گفته منتقدان پیروز حناچی، برخی از آن رفتارها، از جمله دوچرخه‌‌سواریدر شهر یا استفاده از مترو و اتوبوس برای جابه‌جایی در شهر که گویا قرار است نشان مردمی بودن مسئولان باشد، بیشتر«عوام‌فریبانه» است تا کارگشا و کارآمد. 

جشن ۵۰ سالگی گورستان بهشت‌زهرا در تهران در حالی برگزار می‌شود که سالیان سال، هیچ‌کس اجازه نداشته است پا به قبرستان تاریخی «ظهیرالدوله» در تهران بگذارد که یکی از قدیمی‌ترین و تاریخی‌ترین گورستان‌های پایتخت ایران است وبسیاری از بزرگان تاریخ کشور، از ایرج میرزا گرفته تا فروغ فرخزاد و داریوش رفیعی، در آن آرمیده‌اند. 

در جنوب شرق تهران نیز گورستانی‌ست که نام آن با اعدام‌های زندانیان سیاسی گره خورده است؛ گورستان خاوران. جایی که هرگز از سوی مقامات شهری و کشوری به رسمیت شناخته نشد، اما خانواده‌های زندانیان سیاسی که بسیاری از آنها در سال ۱۳۶۷ به حکم مقامات جمهوری اسلامی ایران اعدام شدند، همواره نام آن و یاد عزیزان خود را گرامی داشته‌اند.  

بیشتر از