وزیر دادگستری آمریکا: اپل و گوگل و مایکروسافت زیادی با چین همکاری می‌کنند

ویلیام بار می‌گوید: «شرکت‌های بزرگ فن‌آوری در آمریکا به مهره‌های نفوذ چین بدل شده‌اند»

ویلیام بار، وزیر دادگستری آمریکا- Anna Moneymaker-Pool/Getty Images/AFP

ویلیام بار، وزیر دادگستری آمریکا، می‌گوید که شرکت‌های اپل، گوگل و چین زیادی با دولت چین همکاری می‌کنند.

آقای بار گفت: «شرکت‌هایی همچون گوگل، مایکروسافت، یاهو و اپل نشان داده‌اند که زیادی حاضر به همکاری با حزب کمونیست چین هستند.»

این وزیر در سخنرانی در موزه ریاست‌ جمهوری جرالد آر. فورد در ایالت میشیگان گفت: «حزب کمونیست چین در مقیاس چندین دهه و قرن فکر می‌کند، اما ما معمولا متمرکز به گزارش‌های هر سه ماه یک بار هستیم.» او افزود: «شرکت‌های بزرگ فن‌آوری در آمریکا به مهره‌های نفوذ چین بدل شده‌اند.»

آقای بار همچنین مدعی شد که تلفن‌های آیفون شرکت اپل «اگر در مقابل مقامات چین نفوذناپذیر بودند، در آن کشور فروخته نمی‌شدند.» او مدعی شد که شرکت‌های فن‌آوری آمریکایی «معیار دوگانه» به کار می‌بندند.

روشن نیست منظور آقای بار از همکاری گوگل، مایکروسافت و یاهو با دولت چین چیست. 

بسیاری از شرکت‌های بزرگ فن‌آوری اخیرا علیه دولت چین موضع گرفته‌اند و می‌گویند که مشغول بررسی یا عدم تبعیت از تقاضاهای این کشور در زمینه «داده» هستند.

علت این امر، اقدامات اخیر دولت چین علیه معترضان در هنگ کنگ است. قانون امنیت ملی اخیر این دولت «بسیار وسیع و با تعاریف مبهم» دانسته شده است که به خاطر رویکرد به شدت سرکوبگرانه آن در زمینه آزادی بیان است. 

روزنامه «ایندیپندنت» از دفتر وزیر دادگستری خواهان توضیح بیشتر شده است. 

گرچه گوگل یک بازوی فروش در این کشور دارد، اما خدمات آن در چین ارائه نمی‌شوند. 

مایکروسافت در چین فعالیت می‌کند و موتور جست‌وجوی خود به نام «بینگ» و سایر خدمات را ارائه می‌کند. «لینکداین» که متعلق به مایکروسافت است، اعلام کرده است که فعلا به تقاضاهای مقامات چین پاسخ نمی‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شرکت مایکروسافت در زمان تصویب قانون (امنیت ملی چین در هنگ‌کنگ) به «ایندیپندنت» گفت: «مثل هر قانون جدید دیگری، ما در حال بررسی این قانون جدید هستیم تا عواقب و محدوده‌های آن را دریابیم.»

این شرکت افزود: «در گذشته ما معمولا شمار نسبتا اندکی تقاضا از مقامات هنگ کنگ داشته‌ایم اما مادام که مشغول انجام بررسی هستیم، پاسخ‌ها به این تقاضاها را متوقف کرده‌ایم.»

شیوه فعالیت یاهو در چین مشخص نیست. در سال ۲۰۱۵ دفتر و خدمات این شرکت در چین (از جمله درگاه اینترنتی، سرویس موسیقی و ایمیل) بسته شدند.

روزنامه «ایندیپندنت» از شرکت‌های اپل، گوگل،‌ مایکروسافت، ورایزون مدیا (که صاحب یاهو است) و سفارت چین در لندن سوال‌هایی پرسیده است. 

آقای بار گفت: «اگر این شرکت‌ها کنار همدیگر بایستند، نمونه شایسته‌ای از مقاومت در برابر حکومت فاسد و دیکتاتوری حزب کمونیست چین برای سایر شرکت‌های آمریکایی خواهند بود.»

دولت آمریکا اخیرا گفته است که به دنبال ممنوع کردن شرکت‌های فن‌آوری چینی در آمریکا است.

این امر شامل شرکت هوآوی می‌شود که به گفته دولت ترامپ، تحت تسلط ارتش چین است. آقای ترامپ همچنین محدودیت‌هایی در زمینه دریافت روادید برای کارمندان هوآوی و سایر شرکت‌های چینی اعلام کرده است. 

نرم‌افزار «تیک تاک» که مخصوص پخش ویدیوهای ساخت مردم است، در تملک شرکت چینی «بایت‌دنس» است. این نرم‌افزار نیز می‌تواند به خاطر آن‌چه نگرانی‌های حوزه امنیت ملی در زمینه انتقال داده‌ها دانسته می‌شود، با ممنوعیت مواجه شود.

در نوشتن این مقاله از گزارش‌های آژانس‌های خبری استفاده شده است

© The Independent