تاکید شاهزاده ویلیام بر ریشه‌کن کردن تجارت حیات وحش

«همه‌گیری ویروس زندگی‌ها را نابود کرده و معیشت مردم جهان را تهدید می‌کند»

شاهزاده ویلیام می‌گوید درس گرفتن از همه‌گیری کرونا، اهمیت دارد- Aaron Chown / POOL / AFP

شاهزاده ویلیام خواستار برداشتن «گام‌های فوری» برای ریشه‌کن کردن تجارت غیرقانونی حیات وحش، در چارچوب مبارزه جهانی با همه‌گیری‌های آینده شد. 

دوک کمبریج این سخنان را در یک جلسه مجازی با رهبران حفظ حیات وحش و اعضای گروه «اتحاد برای حیات وحش» ایراد کرد، سازمانی که او رهبری‌اش را برعهده دارد. 

این عضو خانواده سلطنتی گفت:‌ «باورتان بشود یا نه، این اولین وبینار من است. بسیار خوشحالم از این که این وبینار درباره موضوعی است که به قلبم بسیار نزدیک است- پایان دادن به تجارت غیرقانونی حیات وحش.» 

این جلسه به موضوع نحوه تاثیر شیوع ویروس کرونا بر تلاش‌های حفظ حیات وحش، تجارت حیات وحش و هم‌چنین ارتباط‌های میان بیماری‌های ناشی از حیوانات- که از حیوان به انسان جهش می‌یابند- پرداخت. 

مداخله دوک کمبریج پس از آن بود که ایندیپندنت از پتانسیل بحران حفظ حیات وحش ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا، که درآمد توریسم را از بین برده و بر زندگی صدها حافظ محیط زیست تاثیر گذاشته، پرده برداشت.

گزارش جدید فوریت کمپین «توقف تجارت غیرقانونی حیات وحش» را نشان داد که یوگنی لبدف، بنیان‌گذارش است و خواستار تلاش بین‌المللی برای تجارت غیرقانونی حیوانات وحشی ‌شد. مساله‌ای که یکی از بزرگ‌ترین تهدیدها علیه آينده تنوع بیولوژیک است. سرمایه جمع آوریشده خرج پروژه‌های مهم حفاظت از حیات وحش خواهد شد که از سوی خیریه شریک این کمپین، یعنی «جا برای حیوانات بزرگ» اجرا می‌شود. هدف از این اقدام توقف شکار و قاچاق غیرقانونی حیوانات است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دوک کمبریج افزایش آگاهی و هشیاری درباره خطرات بیماری‌های ناشی از حیوانات را به عنوان یکی از دلایل مهم برای اقدام، برشمرد. 

او گفت:‌ «هرگز در گذشته خطرات تجارت حیات وحش برای بهداشت عامه، به چنین نقطه مهمی نرسیده بود. هرگز در گذشته چنین هشیاری بزرگ جمعی درباره مخاطرات بیماری‌های ناشی از حیوانات مانند ابولا، سارس، مرس، و کووید درنگرفته بود. و هرگز در گذشته انگیزه جهانی برای اقدام تا این حد بالا نبوده است.»‌

او گفت:‌ «در حال حاضر، فرصتی واقعی وجود دارد برای حصول اطمینان از این که گام‌های فوری در جهان برداشته می‌شود که طوری طراحی شده‌اند که از همه‌گیری‌های ناشی از حیوانات جلوگیری می‌کنند و هم‌چنین به ریشه‌کن کردن تجارت غیرقانونی حیات وحش کمک می‌کنند.» 

ویلیام گفت سال ۲۰۲۰ «مسیری متفاوت و غمگین‌کننده» بود و افزود که همه‌گیری «زندگی‌ها را نابود کرده و معیشت مردم در سرتاسر جهان را تهدید می‌کند.» 

او افزود:‌ «درس گرفتن از این همه‌گیری، اهمیت دارد، از جمله بررسی دلیل وقوع همه‌گیری، این که چرا زودتر متوقف نشد، و این که برای مدیریت هرگونه همه‌گیری‌ در آینده چه می‌شود کرد.» 

دوک ۳۸ ساله افزود: «درآمدهای حیاتی ناشی از جهان‌گردی، عمدتا خشکیده و ممکن است ماه‌ها و حتی شاید سال‌ها طول بکشد تا دوباره احیا شوند.»

او در ادامه به شواهد افزایش قاچاق غیرقانونی محصولات حیات وحش اشاره کرد و گفت که مسؤولان حیات وحش اوگاندا ۳۶۷ مورد شکار غیرقانونی را در بازه زمانی میان فوریه و مه امسال به ثبت رسانده که بیش از دو برابر مدت مشابه سال قبل در ۲۰۱۹ است.

او افزود که اقدام مستلزم «تلاش هماهنگ و کار گروهی»‌ سازمان‌های بین‌المللی، دولت‌ها، نهادهای اجرای قانون، جامعه سازمان‌های غیردولتی، و بخش خصوصی است. 

ریاست این رویداد را ویلیام هیگ، رییس نهاد «اتحاد برای اقدام حیات وحش» برعهده داشت. الیزابت ماروما مرما، مدیر اجرایی کنوانسیون تنوع زیستی سازمان ملل، دکتر ژی لو از دانشگاه پن، پتر نایتز، مدیر سازمان وایلداید، و دکتر پتر داژاک از اتحاد اکوهلت، از دیگر شرکت‌کنندگان در جلسه بودند. 

لرد هیگ گفت:‌ «از سرتاسر جهان، شرکت‌های گروه اقدام ما تعهد نیرومندی به مقابله با تجارت غیرقانونی حیات وحش نشان داده‌اند. اکنون به تلاش بزرگ‌تر جهانی نیاز است، نه‌تنها برای توقف این تجارت مخرب، بلکه برای کمک به جلوگیری از وقوع همه‌گیری‌ها در آینده.» 

© The Independent

بیشتر از جهان