آسوشیتدپرس: ایران نفتکش ناقض تحریم‌ها را ربود

۲۴ ساعت پس از انتشار این خبر مقامات تهران واکنشی نشان ندادند

عکس آرشیوی است-HO / Satellite image ©2019 Maxar Technologies / AFP

گزارش‌ آسوشیتدپرس حاکی از آن است که ایران در تاریخ ۱۵ تیرماه نفتکشی را که تحریم‌های آمریکا را دور زده، ربوده ‌است. خبر ربودن این نفتکش، با استناد به تصاویر ماهواره‌ای که محل آن را در آب‌های ایران نشان می‌دهد، ۱۰ روز بعد در تاریخ ۲۵ تیرماه منتشر شد. اما با گذشت ۲۴ ساعت از انتشار این خبر، مقامات جمهوری اسلامی هنوز واکنشی نسبت به آن نشان نداده‌اند.

بر اساس گزارشی که آسوشیتدپرس منتشر کرده، یک سازمان دریانوردی اظهار داشته که نفتکش «ام‌تی گلف اسکای» با پرچم دومینیک، از منطقه ساحلی امارات متحده عربی ربوده شده‌ است. تصاویر ماهواره‌ای، این نفتکش را در آب‌های ایران نشان می‌دهد و گزارش شده که دو نفر از دریانوردان آن، در پایتخت ایران به‌سر می‌برند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دیوید هاموند رئیس گروه امور حقوق بشر در حوزه دریا که مقر آن در بریتانیا است، از شواهدی خبر داد که نشان می‌دهد این کشتی ربوده شده‌ است. به گفته او، ۲۱ نفر از کارکنان هندی این کشتی به کشورشان برگشته‌اند، اما دو نفر در تهران مانده‌اند. اطلاعات بیشتری از این دو نفر در دست نیست: «ما از شنیدن این خبر که خدمه کشتی در سلامت به‌سرمی‌برند، خوشحال هستیم. این مهمترین نگرانی ما در این خصوص بود.»

وبسایت تنکر ترکرز، (TankerTrackers)  که تجارت دریایی نفت را رصد می‌کند، اظهار داشته که بر اساس یک تصویر ماهواره‌ای، این نفتکش روز سه‌شنبه در آب‌های جزیره هرمز دیده شده‌ است.

دولت امارات متحده عربی، سفارت آمریکا در ابوظبی و مقام‌های ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بحرین در این مورد اظهار نظر نکرده‌اند. تاکنون رسانه‌های رسمی جمهوری اسلامی ایران هم گزارشی در این باره منتشر نکرده‌اند.

در ماه مه، وزارت دادگستری امریکا به اتهام پولشویی ۱۲ میلیون دلاری برای خرید نفتکش پرونده‌ای علیه دو ایرانی تشکیل داد. به گفته دولت آمریکا، این نفتکش در آن زمان نفت ایران را از جزیره خارک برای فروش در خارج از کشور بار زده بود.

بر اساس مدارک دادگاه آمریکا، افراد دستگیر شده، که یکی از آن‌ها گذرنامه عراقی هم دارد، به نیروی قدس سپاه پاسداران و شرکت‌های نفتی ایران وابسته‌اند.