گزارش یاهونیوز از مجوز ویژه «سیا» برای حمله‌های سایبری

سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا برای تعیین اهداف خود اختیارات گسترده‌‌ای دارد

یاهونیوز می‌گوید در ۲ سال گذشته دست‌کم ۱۲ عملیات انجام شده است-عکس از مشرق‌نیوز

آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در سال ۲۰۱۸، اختیارات گسترده‌ای برای انجام مجموعه‌ای عملیات مخفیانه سایبری علیه ایران و دیگر اهداف از دونالد ترامپ مجوز گرفت و از آن زمان چند عملیات سایبری علیه ایران انجام داده ‌است.

وبسایت یاهو در خبری اختصاصی نوشته است که این اختیار به آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا آزادی انتخاب نوع عملیات‌ و افرادی که مورد هدف قرار می‌گیرند را داده و به این ترتیب، بسیاری از محدودیت‌هایی که سیا در دولت‌های قبلی آمریکا با آن مواجه بود، دیگر وجود ندارد. این آژانس می‌تواند بدون نیاز به اخذ مجوز از کاخ سفید، عملیات‌های سایبری مخفیانه خود را به اجرا درآورد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برخلاف دیگر روسای جمهور آمریکا که به دنبال اهدافی همچون جلوگیری از تبدیل شدن ایران به یک قدرت هسته‌ای بودند، با دستور اخیر، شورای امنیت ملی آمریکا به سیا اجازه داده که بیشتر روی قابلیت «اقدام مخفیانه در حوزه سایبری» متمرکز باشد.

به گفته یک مقام سابق دولت آمریکا، این دستور به این آژانس اجازه ویژه‌ای برای اقدام علیه کشورهای روسیه، چین، ایران و کره‌ شمالی داده‌ است. اما به گفته یک مقام سابق دیگر، این اجازه می‌تواند علیه سایر کشورها هم به‌کار گرفته شود: «کاخ سفید به‌دنبال وسیله‌ای برای انجام ضدحمله بود و از این راه محقق شد.»

به گفته مقام سابق دولت آمریکا، برای انجام عملیات مخفیانه سایبری علیه نهادهایی که گمان می‌رود پوششی باشند، مدارک کمتری باید از سوی سیا ارایه شود.

این منبع اطلاعاتی می‌گوید: «قبلا سال‌ها طول می‌کشید تا مدارکی تهیه شود که نشان دهد این نهادها بازوی دولت هستند. حالا کافی است بتوانید نشان‌ دهید که به‌نظرمی‌رسد این سازمان پوششی برای دولت است.»

به نوشته وب‌سایت یاهو، سیا، برای استفاده از اختیارات جدیدی که از ترامپ دریافت کرد، اصلا وقت تلف نکرده‌ است. سند این اختیارات دو سال پیش امضا شده و از آن زمان تا کنون، دست‌کم ۱۲ عملیات اجرا شده‌ است. 

به نوشته وبسایت یاهو، سیا به سوالاتی که یاهو در این خصوص مطرح کرده پاسخ نداده است.