سازمان ملل از مادورو خواست به نقش تبهکاران در معادن طلا پایان دهد

معادن ونزوئلا در دست تبهکارانی خشن است که کارگران را ضرب و شتم می‌کنند

تبهکاران جنازه جنازه معدن‌کاران را در گورهای پنهان درون معدن‌های قدیمی دفن می‌کنند-HO / Venezuelan Presidency / AFP

سازمان ملل از حکومت نیکولاس مادورو خواست به نقش تبهکاران در معادن طلای منطقه آمازون ونزوئلا پایان دهد.

طبق گزارشی که شورای حقوق بشر منتشر کرد قسمت اعظم معادن طلا و الماس در منطقه معروف به هلال معادن اورینوکو ونزوئلا در اختیار گروه‌های تبهکاری سازمان‌یافته یا نظامی است که با اجرای مقرراتی خودسرانه دست به کارهای خشونت‌آمیز می‌زنند، زورگیری و بهره‌کشی می‌کنند و کارگران را ضرب و شتم می‌کنند و حتی به قتل می‌رسانند.

طبق گزارش‌ها از مارس ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ در معادن طلا یا اطراف آن‌ها نزدیک به ۱۵۰ نفر جان باخته‌اند و جنازه معدن‌کاران را در گورهای پنهان درون معدن‌های قدیمی دفن می‌کنند.

معدن‌کاران که نوجوانان هم در میان آن‌ها هستند قرارداد اشتغال ندارند و در معرض مسمومیت جیوه‌ای و ابتلا به مالاریا قرار دارند.

طبق تحقیق سازمان ملل نیروهای نظامی ونزوئلا نه تنها جلوی این جرائم را نگرفته‌اند خودشان هم در نیمی از از ماجراها دست داشته‌اند.

میچل باچله کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل می‌گوید: مقامات باید فوری برای پایان دادن به بهره‌کشی کاری و جنسی، به کار واداشتن کودکان و قاچاق انسان اقدامی انجام دهند و گروه‌های تبهکار اختیاردار معادن را منحل کنند.

او افزود: باید همچنین تحقیق کنند چه کسانی حقوق بشر را نقض کرده‌اند، دست به آزار و اذیت زده‌اند و مرتکب جرم شده‌اند و آن‌ها را تحت پیگرد قرار دهند و مجازات کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما خورخه والرو نماینده حکومت مادورو در سازمان ملل روز چهارشنبه با این گزارش مخالفت کرد.

او در جلسه هم‌اندیشی سازمان ملل در ژنو گفت: واضح است که این گزارش را بر اساس معیار یک بام دو هوا و دستکاری در واقعیات تهیه کرده‌اند و آشکارا سعی کرده‌اند به حاکمیتی مقتدر حمله کنند.

ناحیه هلال معادن اورینوکو در منطقه آمازون ونزوئلا حدود ۱۱۱ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد که با حکم مادورو در سال ۲۰۱۶ و برای ترویج استخراج قانونی شکل گرفت. حکومت سوسیالیستی ونزوئلا به علت تحت تحریم قرار داشتن بخش نفت این کشور به شدت دچار افت درآمد شده است و برای تأمین هزینه‌های‌اش به گونه‌ای فزاینده به استخراج طلا اتکا دارد. طبق گزارش خبرگزاری اسوشیتد پرس هم اکنون شرکت‌های چینی و روسی با مشارکت شرکت‌های دولتی در حال بهره‌برداری از طرح‌هایی در این منطقه هستند.

به گفته بانک مرکزی ونزوئلا دولت این کشور در فاصله سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ بیش از ۱۷ تن طلا از معدنکاران دستی خریداری کرده است و مقداری از آن‌ها را به امارات متحده عربی و ترکیه فروخته‌اند.

سازمان دیدبان حقوق بشر پیش از این اعلام کرده بود که حکومت ونزوئلا بر یکه‌تازی تبهکاران در این منطقه چشم فروبسته است.

خوزه میگوئل ویوانکو مدیر بخش آمریکا در سازمان دیدبان حقوق بشر می‌گوید: تداوم بحران اقتصادی و وضعیت اضطراری سبب شده است که تهیدستان ونزوئلایی ناچار به کار در معادن طلا شوند و قربانی جرائم هراس‌انگیز گروه‌های مسلحی شوند که اختیاردار معادن طلای غیرقانونی در جنوب ونزوئلا هستند.

« خریداران و تصفیه‌کنندگان طلا باید توجه داشته باشند که طلاهای ونزوئلایی آغشته به خون بیگناهان به زنجیره تأمین‌شان وارد نشود.»

به گفته گروه‌های هوادار حقوق بشر و محیط‌زیست ونزوئلا استخراج قانونی و غیرقانونی معادن به سرعت در حال از بین بردن جنگل‌های منطقه آمازون ونزوئلا است و این کشور تنها کشوری است که آهنگ نابودی جنگل‌های بارانی آن در فاصله سال‌ها ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۳ افزایش داشته است.

© The Independent