پس از ایوانکا، دونالد ترامپ هم با محصولات «گویا فودز» عکس گرفت

به دنبال تمجید رئیس این شرکت از ترامپ، برخی منتقدان «گویا» را تحریم کردند

دونالد ترامپ و دخترش ایوانکا-MANDEL NGAN / AFP

رئیس جمهور دونالد ترامپ عکسی از خود را در اینستاگرام منتشر کرد که او را در کنار محصولات شرکت «گویا فودز» نشان می‌دهد. این کار پس از آن صورت می‌گیرد که رئیس این شرکت، رابرت یونانوای، هفته گذشته از رئیس جمهور تمجید کرد.

ترامپ روز چهارشنبه در حالی که پشت میز خود در دفتر بیضی نشسته، لبخند به لب، انگشت شست خود را به نشانه تأیید بالا گرفته و روی میز پنج قوطی از محصولات گویا از جمله شیر نارگیل و لوبیا قرمز را قرار داده است.

آقای یونانوای که هفته گذشته به دعوت ترامپ در برنامه‌ای در باغ رز کاخ سفید شرکت کرده بود رو به خبرنگاران گفت: «ما واقعا خوشبخت هستیم ... که رئیس جمهوری مثل ترامپ داریم که یک معمار است.»

وی افزود «ما یک معمار شگفت‌انگیز داریم و دعا می‌کنیم. دعا می‌کنیم به خاطر رهبرمان و رئیس جمهورمان.»

برخی از مخالفان رئیس جمهور، از جمله الکساندریا اوکازیو کورتز، عضو کنگره، و لین مانوئل میراندا، نمایش‌نامه نویس، پس از این اظهارات گفتند که محصولات این شرکت را تحریم می‌کنند.

رئیس این شرکت صنایع غذایی لاتین به خاطر تمجیداتش از رئیس جمهور حاضر به عذرخواهی نشد و به فاکس نیوز گفت که تحریم محصولات «گویا» به خاطر اظهارنظر وی «سرکوب آزادی بیان» است.

ترامپ هفته گذشته به دفاع از یونانوای پرداخت و در توئیتر نوشت: «گویا فودز عالی است. ماشین اتهام چپ رادیکال به بیراهه زد. مردم مثل مور و ملخ دارند می‌خرند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مطلب آقای ترامپ روز چهارشنبه پس از پست دیگری بود که ایوانکا ترامپ، دختر و مشاور رئیس جمهور، سه شنبه شب در توئیتر منتشر کرد. در این پست، ایوانکا عکسی را از خودش گذاشته بود که یک قوطی لوبیا سیاه گویا را در دستش نشان می‌داد.

خانم ترامپ در توضیح عکس نوشته بود: «اگر گویا است پس باید خوب باشد» و در پایین ترجمه اسپانیایی آن را هم آورده بود.

پس از انتشار این تصویر، برخی مردم متذکر شدند که این پست ممکن است نشانه یک تخلف آئین‌نامه‌ای باشد که بر اساس آن کارمندان دولت نباید هیچ محصولی را توصیه کنند.

بخشی از قانونی که بر اساس آن ممکن است خانم ترامپ مرتکب تخلف قانونی شده باشد می‌گوید «کارمند نباید از موقعیت یا عنوان دولتی یا هر گونه امتیازی که شغل دولتی به او داده جهت معرفی محصولات، خدمات یا شرکت‌ها استفاده کند یا اجازه استفاده بدهد.»

سخنگوی کاخ سفید، کارولینا هرلی، در گفتگویی با سی‌ان‌ان به دفاع از خانم ترامپ پرداخت و گفت دختر رئیس جمهور حمایت شخصی خود را از این محصول نشان داد.

وی گفت «ایوانکا از این شرکت قوی صاحب اسپانیایی که ریشه‌های عمیقی در آمریکا دارد ابراز رضایت کرده و حق کامل دارد که حمایت شخصی خود را اعلام کند.»

اما مدیر سابق اداره آئین‌نامه‌های دولتی، والتر شوآب، روز چهارشنبه توئیت کرد که این اقدام «یک تخلف آئین‌نامه‌ای بوده است.»

شوآب می‌گوید با این که صفحه توئیتر خانم ترامپ یک صفحه شخصی است، اما او عنوان شغلی خود را در آنجا ذکر کرده و همین دلیل تخلف آئین‌نامه‌ای می‌شود.

وی افزود «رئیس شرکت از پدر شما که رئیس جمهور است تمجید کرده و مردم واکنش شدیدی نسبت به این اقدام نشان داده‌اند. آن وقت شما بلافاصله محصول این شرکت را مورد ستایش قرار می‌دهید. پس شما از نگاه مردم آگاهانه صفحه خود را به فعالیت‌های رسمی خود پیوند زده‌اید. و این یک حمایت رسمی کرده‌اید.»

رئیس جمهور در عکسی که روز چهارشنبه در اینستاگرام منتشر کرد، هیچ نوشته‌ای نیاورده است.

© The Independent