آمادگی غزه برای مقابله با یگان فوق ویژه ارتش اسرائیل

حماس هشدار می‌دهد که توان مقابله با هرگونه حمله را دارد

شماری از نیروهای یگان فوق ویژه ارتش اسرائیل. عکس از: سایت IDF (ایندیپندنت عربی)

پس از شکست عملیات نظامی یگان ویژه "سایرت متکل" (یگان تکاوران ستاد کل) در شرق خان‌یونس در سال ۲۰۱۸، ارتش اسرائیل عملیات یگان‌های ویژه را متوقف کرد، زیرا افزایش توانایی‌های نظامی در نوار غزه، دیگر فرصتی برای اجرای چنین عملیاتی را فراهم نمی‌کرد، از این‌رو، اسرائیل ناگزیر شد شیوه سنتی جنگ در نوار غزه را تغییر دهد.

به نظر می‌رسد از هنگام شکست عملیات نظامی در خان‌یونس، اسرائیل تلاش‌های خود را برای ایجاد نیروی ویژه جدیدی که توانایی انجام عملیات را در وضعیت پرمخاطره نوار غزه داشته باشد را آغاز کرده و ارتش اسرائیل به تازگی از تشکیل گروه فوق ویژه جدیدی به عنوان گروه ۷ خبر داد که قدرت فوق‌العاده برای انجام عملیات نظامی دارد. این گروه ویژه تازه تشکیل شده متعلق به نیروی هوایی و شامل یگان‌های ویژه دیگری همچون یگان "شالداگ"، یگان ۶۶۹ و یگان ۵۷۰۰ اطلاعاتی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین راستا، امیکام نورکین، فرمانده نیروی هوایی اسرائیل گفت: وضعیت سنتی جنگ کاملا دگرگون شده است و ما تلاش می‌کنم توانایی نیروهای جنگی و فناوری ارتش را آن گونه بالا ببریم تا قدرت نظامی اسرائیل فراخور پیشرفت‌های جدید جنگی باشد.

البته یگان شالداگ یا شماره ۵۱۰۱، یک واحد کماندویی نیروی هوایی است که تخصص آن در انجام مأموریت‌های ویژه در قلمرو دشمن است و این یگان، عملیات سِرّی و محرمانه را انجام می‌دهد. اما یگان ۶۶۹ که یک واحد پزشکی و نجات به شمار می‌رود نیز متعلق به نیروی هوایی اسرائیل بوده و در اغلب در عقب خطوط دشمن فعالیت می‌کند. در حالی‌که یگان ۵۷۰۰ برای پرواز در اماکن باز و بیابانی تشکیل شده است.

طلعت خطیب، کارشناس امور اسرائیل می‌گوید: گروه ویژه جدید اسرائیل ساختار پیچیده و حرفه‌ای دارد و این گروه ممکن است در نبردهای پیش‌رو، تأثیرگذاری بسیاری داشته باشد، زیرا در تشکیل این گروه تمام ابعاد خطر در نظر گرفته شده است.

طبق اطلاعاتی که به ایندیپندنت عربی رسیده است، مسئولیت فرماندهی این گروه را یک افسر نظامی به رتبه سرهنگ که نامش مخفی نگهداشته می‌شود بر عهده دارد و ارتش اسرائیل همواره به دلایل امنیتی از ذکر نام فرماندهان برجسته نظامی خودداری می‌کند.

طلعت خطیب بدین باور است که هدف از تشکیل این گروه ویژه، انجام عملیات در نوار غزه نیست و به احتمال زیاد اسرائیل قصد دارد از این گروه برای انجام عملیات نظامی در منطقه و هدف قراردادن ایران و حزب‌الله استفاده کند. وی افزود: این گروه ممکن است عملیات مختصری را برای ارزیابی و آزمایش در نوار غزه انجام دهند تا میزان کارایی آن آشکار شود. البته اسرائیل به خوبی می‌داند که انجام عملیات نظامی در نوار غزه نیز کار آسانی نیست و نیروهای اسرائیل برای ورود به عمق غزه بایستی از مناطق مین‌گذاری شده و ده‌ها کمین دیگر عبور کنند.

در مقابل، گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی حماس هشدار داده است که برای مقابله با هرگونه حمله از سوی اسرائیل آمادگی دارد و هرگز اجازه نخواهد داد نیروهای اسرائیلی به سرزمین غزه نفوذ کنند. البته در واکنش به خبر تشکیل گروه جدید ویژه اسرائیل که به عنوان یک برتری نظامی به شمار می‌رود، حماس اعلام کرد که در سال ۲۰‍۱۴ با استفاده از پهپاد ابابیل ۱، وزارت دفاع اسرائیل را هدف حمله قرار داده بود و حماس زمانی پرده از این پیشرفت نظامی بر می‌دارد که اسرائیل با اعلام تشکیل گروه ویژه جدید، قدرت خود را به نمایش می‌گذارد.

گردان‌های عزالدین قسام افزوده است که چندین نمونه از پهپادهای ابابیل را تولید کرده است که می‌توانند مأموریت‌های متعددی را انجام دهند، به نظر می‌رسد که حماس افزون بر سایر آمادگی‌های که برای مقابله اسرائیل دارد، در صورت قرار گرفتن در معرض حمله از سوی گروه ویژه ارتش اسرائیل، از پهپادهای ابابیل ۱ استفاده خواهد کرد

طلعت خطیب خاطرنشان کرد که به دلیل نگرانی از سوی غزه، هواپیماها و پهپادهای اسرائیلی پیوسته بر فرار مناطق مرزی با نوار غزه در پرواز هستند و سعی می‌کنند تمام تحرکات نظامی حماس و سایرگروه‌های مسلح فلسطینی را زیر نظر داشته باشند.

البته حماس بارها تأکید کرده است که برای هرگونه مقابله با اسرائیل آمادگی دارد و با سلاح‌های متعدد جنگی از جمله موشک‌های پیشرفته و پهپادهای که در اخیتار دارد می‌تواند به هر اقدام نظامی اسرائیل پاسخ متقابل بدهد.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia