دانشجویان خارجی دانشگاه‌های آنلاین می‌توانند در آمریکا بمانند

طرح ترک آمریکا شامل دانشجویانی بود که کلاس‌های آنها فقط به طور آنلاین برگزار می‌شد

دانشجویان در محوطه دانشگاه هاروارد-Maddie Meyer / Getty Images via AFP

دولت دونالد ترامپ طرح لغو برخی روادیدهای دانشجویان خارجی را  کنار گذاشت. این طرح شامل دانشجویانی می‌شد که دانشگاه‌های‌ آنها قصد داشتند فقط دوره‌های مجازی برگزار کنند.

چند دانشگاه و دادستان کل در ۱۸ ایالت و همچنین واشینگتن دی‌سی بابت این خط‌مشی که اوایل همین ماه اعلام شده بود از دولت شکایت کرده بودند. ده‌ها دانشگاه و غول‌های حوزه فناوری هم با امضای شکایت‌نامه از آن حمایت کرده بودند.

طبق این بخش‌نامه سازمان امور اجرایی مهاجرت و گمرک (آی‌سی‌ای) ایالات متحده که اکنون لغو شده است آن دسته از دانشجویان خارجی که تحصیلات‌شان به علت همه‌گیری کرونا به حالت مجازی درآمده است باید ایالات متحده را ترک کنند. طبق این بخشنامه دانشجویان دارای روادید «اف – ۱» و «ام – ۱» باید «کشور را ترک کنند یا اقدامات دیگری مثل انتقال به دانشگاه‌های دارای تحصیلات حضوری انجام دهند تا اقامت‌شان قانونی باقی بماند.»

دولت روز سه‌شنبه و یک هفته پس از صدور این بخش‌نامه، توافقی را در دادگاه پذیرفت که بر اساس آن خط‌مشی ماه مارس دوباره به اجرا در می‌آید و دانشجویان خارجی می‌توانند در صورتی که دانشگاه‌شان هم در روش تحصیلات تغییراتی داده باشد به طور قانونی در کشور بمانند.

منتقدان اقدام دولت را تلاشی دیگر برای اجرای سیاست‌های ضدمهاجرت با بهانه قرار دادن مقابله با کووید۱۹ خوانده بودند.

چند روز پس از آن که سازمان امور اجرایی مهاجرت و گمرک ایالات متحده بخش‌نامه تغییر ضوابط را اعلام کرد دانشگاه هاروارد و ام‌آی‌تی نخستین شکایت از مجموعه شکایت‌ها برای لغو این بخش‌نامه را تسلیم دادگاه کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

استدلال دولت در دادگاه برای دفاع از بخش‌نامه خود این بود که « در تحصیلاتی که فقط به صورت مجازی باشد دانشجوی غیرمهاجر در کل دوره دانشگاهی در سراسر ایالات متحده از انعطاف‌پذیری خیلی زیادی برخوردار می‌شود و حتی اگر مکان‌ها را به دولت هم گزارش بدهند دغدغه‌های چشمگیری در حوزه امنیت ملی ایجاد می‌شود.»

دانشگاه‌ها نیز در پاسخ مدعی شدند که با اجرای این خط‌مشی و همچنین دستورالعمل‌های مهاجرتی کنونی دولت «لطمه جبران‌ناپذیری» به دانشجویان‌شان وارد می‌شود.

دانشگاه‌ها استدلال می‌کردند که «دولت دارد این بخش‌نامه را در فرودگاه‌ها و  کنسولگری‌های خود در سراسر جهان به اجرا در می‌آورد تا از ورود دانشجویانی که دانشگاه‌های‌شان می‌خواهد پاییز امسال کلاس‌ها را به صورت مجازی برگزار کند به ایالات متحده جلوگیری کند.»

چند دقیقه بیش‌تر از شروع جلسه دادگاه رای رسیدگی به شکایت‌ها نگذشته بود که وزارت امنیت کشور پذیرفت که بخش‌نامه را پس بگیرد.

در حالی که قرار است نیم‌سال تحصیلی پاییز تا چند هفته دیگر شروع شود حکم دادگاه بخش ماساچوست ایالات متحده خیال هزاران دانشجو در ایالات متحده را که مشمول تغییر ضوابط می‌شدند تا حدی راحت خواهد کرد.

حدود ۵.۵ درصد دانشجویان دانشگاه‌های ایالات متحده یعنی حدود یک میلیون نفر دانشجویان خارجی هستند.

به گفته لتیشیا جیمز دادستان کل نیویورک که او نیز روز دوشنبه شکایتی تسلیم دادگاه کرده بود صدور این حکم «خبری خوش برای بیش از ۱۰۰ هزار دانشجوی خارجی نیویورک است.»

او گفت: وقت آن است که رییس جمهور از سپربلا کردن مهاجران دست بردارد و برای خروج مملکت از بحران همه‌گیر کرونا فکری بکند.

در بیانیه اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا(ACLU)  آمده است: «سوء‌استفاده دولت از همه‌گیری کرونا برای اجرای سیاست‌های ضدمهاجرت حد و مرزی ندارد.»

© The Independent

بیشتر از جهان