با جهانی شدن طوفان توییتری #اعدام_نکنید، اینترنت ایران دچار اختلال شد

کاربران خواستار توقف اعدام امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی، محمد رجبی و دیگر زندانیان سیاسی و عقیدتی هستند

امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و امیر مرادی-عکس از هرانا

ساعاتی پس از آنکه غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه در برابر دوربین رسانه‌ها از تایید حکم سه جوان بازداشت‌شده در اعتراض‌های مردمی آبان ۹۸ خبر داد و به طور تلویحی گفت جمهوری اسلامی در «اعدام کردن، تعارف ندارد»، کاربران شبکه‌های اجتماعی هشتگ اعدام نکنید (#اعدام_نکنید) را به ترند جهانی و ترند اول توییتر فارسی تبدیل کردند. این هشتگ تا لحظه تنظیم این گزارش حدود ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار بار منتشر شده است.

همزمان گزارش نت‌بلاکز حاکی از ایجاد اختلال در شبکه اینترنت در ایران است که به گمان برخی ناظران ناشی از تلاش دولت ایران برای کند یا مسدود کردن دسترسی کاربران ایرانی به شبکه‌های اجتماعی از جمله توییتر است.

نت‌بلاکز در جریان اعتراض‌های مردمی آبان ۹۸ که هزاران کشته، زخمی و بازداشتی بر جای گذاشت نیز به مدت دست‌کم یک هفته از اختلال و سرانجام قطعی کامل اینترنت در ایران خبر می‌داد. فضایی که در آن یکی از خشن‌ترین سرکوب‌ها در تاریخ اعتراض‌های مردمی پس از انقلاب اسلامی انجام شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اسماعیلی عصر سه‌شنبه خبرهایی که در روزهای قبل در مورد حکم اعدام امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی منتشر شده بود را تایید کرد. سخنگوی قوه قضاییه در حالی ادعای مشارکت آنها در تخریب اموال عمومی را مطرح می‌کرد که ساعاتی قبل در بامداد سه‌شنبه دو زندانی سیاسی کرد، دیاکو رسول‌زاده و صابر شیخ عبدالله در زندان مرکزی ارومیه اعدام شده بودند. اسماعیلی همچنین گفت که رضا عسگری، یک بازنشسته وزارت دفاع هفته گذشته اعدام شده و حکم اعدام محمود موسوی مجد نیز «قطعی و لازم‌الاجرا» است.

پس از فهرستی که از سوی سخنگوی قوه قضاییه از افراد اعدام شده یا آنهایی که در نوبت اعدام قرار دارند، ارایه شد و اسماعیلی در دفاع از اعدام‌ها گفت، جمهوری اسلامی در اعدام کردن با کسی تعارف ندارد، مردم در ایران و دیگر کشورها در واکنش به آن به طوفان توییتری هشتگ «اعدام _نکنید» پیوستند. این در حالی است که توییتر در ایران فیلتر است و کاربران با استفاده از فیلترشکن‌ها و باوجود اختلال در شبکه اینترنت این هشتگ را به ترند‌های اول جهانی تبدیل کردند.

عفو بین‌الملل و دیدبان حقوق بشر نیز در بیانیه‌هایی خواستار توقف اعدام امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی شدند.

وکلای این جوانان بارها اعلام کرده‌اند که به پرونده آنها دسترسی نداشته‌اند و فعالان حقوق بشری نیز بر اعتراف آنها تحت شکنجه‌های سنگین تاکید دارند.

این درحالی است که هشتگ اعدام نکنید علاوه بر کاربران ایرانی، از سوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

لن خودروفسکی، مشاور وزارت امور خارجه آمریکا  که همواره در مورد ایران دیدگاه‌های خود را منعکس می‌کند نیز به حمایت از هشتگ «اعدام نکنید»، پیوست.

اعتراض‌های آبان‌ماه ۹۸ به دنبال افزایش سه برابری بهای بنزین آغاز شد و به سرعت به سراسر ایران گسترش یافت. مردمی که برای فریاد زدن غم نان و انتقاد از سیاست‌های دولت به خیابان‌ها آمده بودند از سوی مقامات عالی جمهوری اسلامی «اشرار» و «اغتشاش‌گر» لقب گرفتند و به سرعت دستور سرکوب خشن معترضان با هماهنگی کامل تمامی کانون‌های قدرت و بازوهای اجرایی جمهوری اسلامی اجرا شد.

در حالی که همچنان عوامل این کشتار همچنان معرفی نشده و دادگاهی برای آنها برگزار نشده، حکم اعدام امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی تایید شده است.

تایید حکم اعدام آنها بار دیگر سابقه اعدام‌ها در جمهوری اسلامی را مورد توجه قرار داده است که یکی از مشهورترین و فاجعه‌بارترین آنها اعدام‌های تابستان ۱۳۶۷ است. ابراهیم رئیسی، رئیس کنونی قوه قضاییه که حکم اعدام‌های کنونی زیر نظر او صادر شده در پرونده اعدام‌های دهه ۶۰ نیز مشارکت داشته است.

بیشتر از