اعلام حکم پرونده ترور رفیق حریری، باعث سرنگونی دولت لبنان خواهد شد

پیامدهای این حکم، بر وخامت اوضاع لبنان می‌افزاید

مقر دیوان بین‌المللی کیفری در لاهه. عكس از:  AFP

پس از طی مسیری طولانی که بیش از ۱۵ سال به درازا کشید، لبنان تا چند هفته دیگر شاهد صدور حکم دادگاه در مورد پرونده ترور رفیق حریری، نخست وزیر پیشین لبنان و همراهانش خواهد بود. قرار است دادگاه در هفتم ماه اوت آینده تصمیم نهایی خود را در مورد این پرونده چالش برانگیز در یک جلسه علنی اعلام کند. البته صدور حکم دادگاه می‌تواند تحولات بزرگی را در پی داشته باشد، به‌ویژه این‌که شواهد غیر قابل انکاری در دادگاه وجود دارد که دخالت برخی از اعضای ارشد حزب‌الله را در این حادثه ثابت می‌کند.

در همین راستا، وجد رمضان، سخنگوی رسمی دادگاه ویژه بین‌المللی برای لبنان در صحبتی که با ایندیپندنت عربی داشت، گفت: دادگاه در مورد سلیم عیاش، اسد صبرا، حسن عنیسی، حسن مرعی و ۲۲ تن دیگر که متهم به دست داشتن در ترور رفیق حریری در ۱۴ فوریه ۲۰۰۵، می‌باشند، حکم غیابی صادر می‌کند، اما پیگرد مصطفی بدرالدین، یکی دیگر از متهمان این پرونده که در سوریه کشته شده است کنار گذاشته می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وی افزود: در صورت محکومیت متهمان، نخست حکم بازداشت آن‌ها صادر خواهد شد، سپس برای تعیین نوع مجازات برای هر یک از متهمان، دادگاه جلسه دیگری را تشکیل خواهد داد. وی با تأکید بر این‌که تصمیمات اتخاذ شده از سوی دادگاه بین المللی کاملاً قضایی است و هیچ ارتباطی با مسائل سیاسی ندارد، خاطرنشان کرد که جز متهمان یادشده، اسامی جدیدی درج لیست متهمان نخواهد شد و البته مجازات هر فرد متهم مطابق با میزان اتهامات مطرح شده علیه وی تعیین خواهد شد.

قابل ذکر است که از ۱۶ ژانویه ۲۰۱۴، تا پایان جلسات، دادگاه بین‌المللی ویژه لبنان، ۴۱۵ جلسه برگزار کرده و جزییات این ماجرا در ۹۳۳۹۳ صفحه به ثبت رسیده است و در این میان، ۳۳۱ نفر گواه حضور یافتند و ۳۱۳۲ مدرک در مورد پرونده ترور رفیق حریری به دادگاه ارائه شده است.

از سوی دیگر و در حالی‌که دادگاه قصد اعلام حکم پرونده ترور رفیق حریری را دارد، هیچ صحبتی از احمد ابوعدس، فردی که در یک نوار ویدیویی مسئولیت ترور رفیق حریری را متحمل شده بود، به میان نمی‌آید. قابل ذکر است که پس از پخش نوار یادشده در شبکه الجزیره، معلوم شد که ابوعدس از بیروت ربوده شده بود تا به صورت مستند ادعا کند که رفیق حریری را به قتل رسانده است. سپس معلوم شد که ابوعدس هیچ نقشی در ترور نخست وزیر فقید لبنان نداشته و عامل این حادثه فردی است که تا کنون هویت او نامشخص است.

البته حکم دادگاه در مورد پرونده ترور رفیق حریری زمانی اعلام می‌شود که لبنان در عمق آشفتگی و اختلاف قرار دارد و کشور در تمام ابعاد سیاسی، امنیتی و اقتصادی با چالش‌های بی‌شماری روبه‌رو است، بنابر این، بسیاری از ناظران ابراز نگرانی می‌کنند که نهایی شدن پرونده ترور رفیق حریری می‌تواند منجر به تشدید اختلافات شود و در نتیجه دولت ناپایدار لبنان را به پرتگاه سقوط سوق دهد.

در همین حال، سعد حریری، نخست وزیر پیشین لبنان تماس‌های خود را با جناح‌های مختلف سیاسی آغاز کرده است تا پیامدهای حکم دادگاه باعث وخامت بیشتر اوضاع لبنان نشود. در این میان، نبیه‌بری، رئیس مجلس نمایندگان لبنان به سعد حریری پیشنهاد کرده است ماجرای قتل رفیق حریری را به مسائل سیاسی و مذهبی پیوند ندهد و موضوع را در محدوده معینی که شامل عاملان حادثه که به حزب الله تعلق دارند، منحصر کند تا از درگیری‌های فرقه‌ای میان سنی‌ها و شیعیان جلوگیری به عمل آید.

گفته می‌شود در صورتی که حزب‌الله از عاملان حادثه ترور رفیق حریری حمایت کند، سعد حریری ناگزیر خواهد شد مسئولیت اخلاقی این حادثه را به دوش حزب‌الله بیندازد.

از سوی دیگر، یک منبع نزدیک به بهاءالدین حریری، فرزند ارشد رفیق حریری با اشاره به اعلام حکم دادگاه، اظهار داشته است که صدور این حکم یک پیروزی تاریخی برای لبنان به شمار می‌رود و متهم بودن اعضای ارشد حزب الله در این حادثه این واقعیت را بیان می‎‌کند که حزب‌الله با حمایت از متهمان، سیاست تروریستی را دنبال می‌کند. منبع یادشده افزود: بهاءالدین حریری بدین باور است که دولت ایران، پدرش را به عنوان مانع بزرگی در مسیر گسترش نفوذ خود در منطقه می‌دانست و به همین دلیل، تصمیم به از بین بردن وی گرفت و حزب الله که در تمام ابعاد لبنان نفوذ کرده بود توانست تصمیم تهران را عملی کند. بهاء الحریری ضمن تأکید بر ادامه مبارزه علیه سیاست‌های ایران، از کشورهای عربی و جامعه جهانی خواست لبنان را برای رهایی از هژمونی ایران مورد حمایت و همکاری قرار دهند.

در مقابل، سخنان شیخ نعیم قاسم، معاون دبیر کل حزب‌الله در مورد این‌که تصمیمات دادگاه در مورد پرونده ترور رفیق حریری جنبه سیاسی دارد و قابل پذیرش نیست، نشان دهنده موضع‌گیری حزب‌الله در قبال این حادثه است. شیخ نعیم قاسم خاطرنشان کرده است که اعلام این حکم هیچ پیامد خاصی ندارد،‌ زیرا احزاب و گروه‌های سیاسی لبنان از حمله حزب‌الله و جریان مستقبل با هم تفاهم و همکاری دارند. البته صحبت‌های معاون دبیر کل حزب‌الله در مورد اعلام حکم دادگاه، خشم بسیاری از سیاستمداران و شخصیت‌های برجسته لبنان را برانگیخته است.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia