هشدار رئیس شرکت مخابرات بریتانیا درباره تعجیل در اخراج «هواوی»

به گفته فیلیپ جانسن فرایند حذف این شرکت چینی باید دست‌کم پنج سال طول بکشد

به گفته رئیس شرکت مخابرات بریتانیا عجله در اخراج هواوی از شبکه نسل پنج می‌‌تواند به «قطعی» در خدمات منجر شود- NICOLAS ASFOURI / AFP

رئیس شرکت مخابرات بریتانیا (بی‌تی) هشدار داد اگر کنار گذاشتن هواوی از شبکه نسل پنج بریتانیا خیلی سریع صورت گیرد ممکن است «قطعی» اینترنت هم در این کشور رخ دهد.

فیلیپ جانسن مدیرعامل این غول مخابراتی می‌گوید اگر دولت دستور به اخراج این شرکت چینی از زیرساخت مخابراتی بریتانیا بدهد، صنعت مخابرات برای این کار دست‌کم به پنج سال (در حالت آرمانی به ۷ سال) فرجه زمانی نیاز دارد. 

آقای جانسن در برنامه امروز بی‌بی‌سی گفت: «اگر در وضعیتی قرار گیریم که لازم باشد خیلی سریع عمل کنیم آن گاه دچار وضعیتی می‌شویم که خدمات‌رسانی به ۲۴ میلیون مشتری ارتباطات سیار گروه بی‌تی دست‌خوش مشکل می‌شود و ممکن است قطعی پیش بیاید.»

پس از آن که ایالات متحده به شدت فشار آورد تا حضور هواوی در شبکه‌های نسل ۵ غرب ممنوع شود، بوریس جانسون قرار است این هفته در مورد اعمال یا عدم اعمال محدودیت‌های سخت‌تر به این شرکت تصمیم بگیرد.

 نخست‌وزیر بریتانیا در ژانویه با اعطای نقش محدودی به هواوی در شبکه نسل پنج، از دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده پیروی نکرد اما  این نگرش که چین تمام حقیقت در مورد بحران کرونا را نگفته است و اختلاف بر سر هنگ‌کنگ سبب شده است تا حال و هوای سیاسی در لندن عوض شود.

 آقای جانسن گفت: «در شرکت مخابرات بریتانیا و در بحث‌هایمان با ستاد ارتباطات دولت(GCHQ) همیشه این دید را داشته‌ایم که امنیت خیلی مهم است و اولویت شماره اول ما است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما باید اطمینان حاصل کنیم که هرگونه تغییر در سمت‌گیری‌ها به افزایش مخاطره در کوتاه‌مدت منجر نشود و به نظر من همین جاست که جزییات خیلی اهمیت پیدا می‌کند.»

او افزود: «ممکن است امنیت و ایمنی در کوتاه‌مدت به خطر افتد و این خیلی مهم است.

اگر نتوانیم با هواوی معامله داشته باشیم یا از آن‌ها خرید کنیم مشخصاً به معنای آن است که به روزآوری‌های نرم‌افزاری هم دسترسی نخواهیم داشت.»

در وضعیتی که برخی آن را به تخاصم‌های دوران جنگ سرد با اتحاد شوروی تشبیه می‌کنند ایالات متحده نگران است که مبادا سیطره در فناوری نسل پنج نقطه عطفی برای برتری چین در حوزه فناوری باشد و به تعیین جغرافیای سیاسی قرن ۲۱ منجر شود.

واشینگتن می‌گوید هواوی عامل حزب کمونیست چین است و قابل اعتماد نیست.

هواوی بزرگ‌ترین سازنده تجهیزات مخابراتی جهان گفته است که ایالات متحده می‌خواهد جلوی رشد این شرکت را بگیرد زیرا هیچ شرکت آمریکایی قادر نیست همان مجموعه فناوری را با قیمتی رقابتی عرضه کند.

گزارش های بیشتر از رویترز

© The Independent

© Reuters

بیشتر از جهان