نقش گروه «قطعه سرخ» طالبان در تشدید خشونت‌ها

گروه قطعه سرخ طالبان در سال ۲۰۱۶ تاسیس شد و در حملات بسیاری دست داشته است

نیروهای امنیتی افغانستان جنگجویان طالبان را از غزنی به عقب راندند- NOORULLAH SHIRZADA / AFP

وزارت دفاع افغانستان گفته است که حمله شدید گروه طالبان را به مرکز استان غزنی در ۱۴۰ کیلومتری غرب کابل عقب رانده است. براساس اعلامیه وزارت دفاع افغانستان  که روز یک‌شنبه منتشر شد، طالبان حملات‌شان را برای تصرف شهر غزنی آغاز کردند. اما با حمایت هوایی و دفاع نیروهای امنیتی افغان با دادن تلفات مجبور به عقب‌نشینی شدند.

از چند روز به این سو جابه‌جایی نیروهای طالبان در اطراف شهر غزنی آغاز شده است. به همین دلیل وزارت دفاع افغانستان، نیروهای کماندو را به شهر غزنی فرستاده است. نماینده‌های غزنی در مجلس می‌گویند که به علاوه قطعه سرخ طالبان که نقش نیروهای کماندوی این گروه را بازی می‌کنند، تروریست‌های القاعده و جیش المحمد نیز در اطراف غزنی، نیروهای خود را بسیج کرده‌اند. به باور نماینده‌های غزنی ، در صورتی که دولت امکانات کافی به غزنی نفرستد، امکان سقوط این استان به دست طالبان وجود دارد. به باور آنان این بار قطعه سرخ طالبان نیروهای ویژه‌اش را از استان‌های هم‌جوار با غزنی به سوی این شهر فراخوانده است و می‌خواهد به هر نحو ممکن غزنی را تصرف کند.

قطعه سرخ طالبان که به آنان گروه کماندوی این گروه نیز گفته می‌شود ، خطرناک‌ترین بخش جنگی این گروه است. قطعه سرخ طالبان در سال ۲۰۱۶ ایجاد شد و نقش گسترده‌ای در حملات خونین در همان سال در استان هلمند داشت که باعث کشته شدن تعداد زیادی از نیرو های امنیتی افغان در استان هلمند شد. قطعه سرخ به صورت مستقیم از رهبر طالبان فرمان می‌گیرد و فرماندهان این گروه از نزدیکان یا افراد وفادار به رهبر طالبان تعیین می‌شود. گفته می‌شود که قطعه سرخ به تسلیحات و ابزار جنگی پیش‌رفته‌ای تجهیز شده است، از جمله تفنگ‌های دید در شب. براساس گزارش‌های موجود روسیه این اسلحه‌های پیش‌رفته را در اختیار قطعه سرخ طالبان گذاشته است‌. این اسلحه طالبان را توانایی بخشیده است که در تاریکی شب به راحتی نیروهای امنیتی افغان را هدف قرار بدهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر گزارش‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد قطعه سرخ طالبان توسط آموزگاران سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران آموزش داده شده‌اند. در ژوییه سال ۲۰۱۸ روزنامه تایمز لندن گزارش داد که سپاه پاسداران ایران گروه‌های ویژه طالبان را آموزش می‌دهد. این روزنامه به نقل از منابعی در میان طالبان و دولت افغانستان نوشت که پایگاه‌های آموزشی برای طالبان در کرمانشاه، زاهدان و چند نقطه دیگر ایران به وجود آمده و در یک دوره زمانی شش ماه در حدود ۶۰۰ جنگ‌جوی طالب در این پایگاه‌های سپاه آموزش یافته‌اند. تعدادی از طالبان که در این پایگاه‌ها آموزش یافته‌اند و بعد از بدنه طالبان جدا شدند در مصاحبه با تایمز گفتند که آموزگاران ایرانی به آنان می‌گفتند اولویت حملات شما باید به منافع امریکا و ناتو باشد. به گفته این نیروها آنان در این پایگاه‌های سپاه علاوه بر آموزش‌های نظامی، نحو ساخت بمب و مین‌های کنار جاده‌ای را نیز آموخته‌اند.

گفته می‌شود نیروهای ویژه سپاه در سال ۲۰۱۶ به استان هلمند رفته‌اند و در آن جا نیز به نیروهای ویژه قطعه سرخ طالبان آموزش داده‌اند.

قطعه سرخ طالبان خطرناک‌ترین جنگ‌جویان این گروه را در خود جا داده است. آنان تقریبا در تمامی استان‌های افغانستان که حضور طالبان تثبیت شده است، حضور دارند. گروه طالبان تلاش کرده است تا در حد یک گردان از این قطعه را در استان‌های مختلف با خود داشته باشد. اما در زمانی که این گروه می‌خواهد یک استان را تصرف کند، تمامی گردان‌های استان‌های هم‌جوار یکی می‌شود. مانند چیزی که در استان غزنی رخ داده است. به نقل از منابع محلی، گردان‌های مختلف قطعه سرخ از استان‌های زابل، میدان وردک و پکتیکا که با غزنی هم مرزند، به سوی شهر غزنی آمدند تا این شهر را تصرف کنند. هرچند به نقل از منابع دولتی حملات طالبان در شهر غزنی خنثی شده است، اما حضور طالبان در اطراف شهر هنوز هم وجود دارد و هر شب درگیری‌های پراکنده میان نیروهای دولتی و طالبان صورت می‌گیرد.

با این که آماج اصلی دولت افغانستان در چهار سال گذشته قطعه سرخ طالبان بوده است و چندین فرمانده این قطعه نیز در حملات هوایی به قتل رسیده‌اند، اما به نظر می‌رسد رهبری طالبان، این قطعه را به صورت منظم دوباره بازسازی می‌کنند و نیروهای آموزش‌دیده تازه‌نفس را جایگزین کشته‌شده‌ها می‌کنند.

بیشتر از