نام ایران در صدر ۱.۲ میلیون مبتلا و ۳۰هزار جان‌باخته کرونا در خاورمیانه

خاورمیانه در مقایسه با آمریکا و اروپا نرخ پایین‌تری از شیوع بیماری را تجربه کرده است

آمار جان‌باختگان در ایران تقریبا دو برابر جان‌باختگان در ترکیه است-ATTA KENARE / AFP

ایران و ترکیه بیشترین میزان مرگ و ابتلا به کووید-۱۹ را در میان کشورهای خاورمیانه ثبت کردند. تعداد موارد ابتلا به کرونا در خاورمیانه از ۱.۲ میلیون فراتر رفته ‌است.

بر اساس گزارشی که امروز، ۲۳ تیرماه، در روزنامه اورشلیم‌پست منتشر شد، بیش از ۳۰‌هزارنفر در خاورمیانه بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ جان‌باخته‌اند. ایران با ۹ هزار و ۵۰۰ و ترکیه با پنج هزار مورد، بیشترین آمار مرگ را در خاورمیانه داشتند. با این وجود، به‌طور کلی نرخ ابتلا در خاورمیانه کمتر از اروپا و آمریکا بوده‌است.

کشورهایی که بیشترین میزان افزایش مبتلایان را در سه هفته گذشته (از ۲۱ ماه ژوئن) داشته‌اند، لیبی، عراق و تشکیلات خودگردان فلسطین هستند. سوریه، عمان و اسرائیل هم در این مدت شاهد بیش از ۴۰ درصد موارد ابتلا بوده‌اند. به‌عنوان نمونه، تعداد کل موارد ابتلا در اسرائیل تا تاریخ ۲۱ ژوئن ۲۰ هزار و ۶۳۳ مورد بود و امروز به ۳۸ هزار مورد رسیده‌ است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 شرایط در لبنان متفاوت بوده و آمار مبتلایان این کشور از یک هزار و ۵۳۶ نفر در ۲۱ ژوئن به دو هزار و ۳۳۴ نفر در ۱۲ ژوئیه رسیده ‌است. در اردن، تعداد موارد ابتلا در ۲۱ ژوئن یک هزار و ۱۵ مورد بوده و در ۱۲ ژوئیه به یک هزار و ۱۷۹ مورد رسیده‌ است. تونس، ترکیه، قطر و امارات‌متحده‌عربی در کنترل این بیماری موفق عمل کرده‌اند.

از سوی دیگر، عربستان سعودی، بحرین و کویت نتوانسته‌اند شرایط را به خوبی کنترل کنند. در سه هفته اخیر، آمار مبتلایان در عربستان سعودی از ۱۵۴ هزار نفر به ۲۳۲ هزار و ۲۵۹ نفر و تعداد مرگ‌ از یک هزار و ۲۳۰ به دو هزار و ۲۲۳  افزایش یافت. در بحرین تعداد مبتلایان از ۲۱ هزار نفر به ۳۲ هزارنفر رسید و تعداد مرگ‌ها از ۶۰ به ۱۰۸ افزایش یافت. 

این گزارش به این موضوع اشاره کرده که خاورمیانه نسبتا دیر با این ویروس همه‌گیر درگیر شد و بعد از اروپا و سایر کشورهای آسیایی بود که آمارها در این منطقه بالا رفت.

اما در عین حال این گزارش به امکان‌پذیر نبودن ثبت گزارش موارد ابتلا در کشورهای یمن، لیبی و سوریه، که درگیر جنگ هستند، اشاره می‌کند. در جریان این همه‌گیری، جامعه بین‌الملل برای درمان بیماران در این منطقه تقریبا هیچ‌کاری انجام نداده و سازمان ملل متحد کمک به شرق سوریه را قطع کرده ‌است.

این گزارش به رویکردهای گوناگونی که در مقابله با این ویروس وجوددارد اشاره کرده‌است. مصر که مرگ سه هزار و ۸۰۰ نفر را گزارش کرده، آمار مبتلایان را تنها ۸۲ هزارنفر اعلام می‌کند. درحالی‌که در امارات متحده عربی، که دسترسی به آزمایش و درمان وجود دارد، تعداد موارد ابتلا ۵۴ هزار و ۸۵۴ نفر و مرگ ۳۳۳ نفر گزارش شده ‌است.

همچنین، دستگیری روزنامه‌نگاران و پزشکانی که در کشورهای خاورمیانه آمارهای دولت را زیرسوال می‌برند یکی از مشکلات این منطقه عنوان شده‌ است.

بیشتر از جهان