فاصله‌گیری سودان از اسلام افراطی با تسهیل قوانین علیه ارتداد و مشروبات الکلی

قوانین جدید ختنه زنان را ممنوع می‌کند و آنها برای سفر به اجازه همسران نیاز ندارند

گرافیتی دیواری جوانان سودانی در سالگرد تضاهرات ضد حکومتی، ۲۴ ژوئن ۲۰۲۰-ASHRAF SHAZLY / AFP

وزیر دادگستری سودان اعلام کرد که این کشور حقوق زنان را تقویت و نوشیدن مشروب برای غیرمسلمانان را آزاد خواهد کرد که به معنای پشت کردن به حدود چهار دهه حاکمیت خط‌مشی‌های اسلام‌گرایانه افراطی است.

طبق آمار سازمان ملل، حدود ۳ درصد جمعیت سودان غیر مسلمان هستند.

از سال ۱۹۸۳ که جعفر نمیری، رییس جمهور پیشین سودان قوانین شرع اسلام را به اجرا در آورد و بطری‌های ویسکی را به درون رود نیل انداختند، مشروبات الکلی در این کشور ممنوع بوده است.

دولت انتقالی که پس از سرنگونی عمرالبشیر، رهبر دیکتاتور این کشور در سال گذشته قدرت را به دست گرفت، قول داده‌ سودان را به سوی مردم‌سالاری ببرد، به تبعیض پایان دهد و با شورشیان صلح کند.

نصرالدین عبدالباری وزیر دادگستری در مصاحبه با تلویزیون دولتی سودان گفت، نوشیدن مشروب در حریم خصوصی دیگر برای غیرمسلمانان جرم نخواهد بود.

اما این ممنوعیت همچنان برای مسلمانان برقرار خواهد بود و متخلفان همچنان براساس شرع اسلام با ضربات شلاق مجازات خواهند شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت ارتداد (ترک اسلام) نیز جرم نخواهد بود و ختنه زنان (بریدن بخش یا تمامی از آلت تناسلی زنان و دختران) ممنوع خواهد شد.

سازمان جهانی بهداشت ختنه زنان را «نوعی تبعیض شدید» خوانده و محکوم کرده است.

زنان دیگر برای مسافرات به همراه فرزندان به اجازه مردان خانواده نیز نیاز نخواهند داشت.

اجرای شرع اسلام توسط نمیری یکی از محرک‌های اصلی جنگ ۲۲ ساله بین منطقه مسلمان‌نشین شمال و منطقه جنوب عمدتاً مسیحی در سودان بود که به جدایی سودان جنوبی در سال ۲۰۱۱ منجر شد.

آقای بشیر هم بعد از دست یافتن به قدرت در سال ۱۹۸۹ به اجرای قوانین شرع اسلام ادامه داد.

قسمت اعظم مسیحیان سودان در خارطوم و منطقه کوهستانی نوبا در نزدیکی مرز سودان جنوبی زندگی می‌کنند. شماری از سودانی‌ها نیز از ادیان بومی آفریقایی پیروی می‌کنند.

دولت انتقالی سودان به رهبری عبدالله حمدوک کشور را بر اساس ائتلافی لرزان با ارتش اداره می‌کند. ارتش در پی ماه‌ها اعتراض سراسری که سودان را در برگرفته بود به برکنار کردن آقای بشیر کمک کرده بود.

رویترز

© Reuters