مصونیت نسبت به کویید-۱۹ می‌تواند در چند ماه از بین برود

ویروس کرونا می‌تواند مثل سرما‌خوردگی معمولی دوباره افراد را بیمار کند

در حال حاضر، چهار نوع ویروس کرونا در میان جامعه انسانی در گردش است که سرماخوردگی عمومی یکی از آنهاست-طرح از ایسنا

نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهند که بیماران کویید-۱۹ می‌توانند مصونیت نسبت به این بیماری را از دست بدهند. بر این اساس، ویروسی که موجب بیماری کویید-۱۹ می‌شود، می‌تواند مثل سرما‌خوردگی معمولی دوباره افراد را بیمار کند.

مطالعاتی که در انگلستان انجام گرفت نشان می‌دهند که در دو هفته پیرامون اولین علائم ظهور بیماری، ۶۰ درصد آزمایش‌شوندگان میزانی «مؤثر» از آنتی‌بادی‌های لازم برای مقاومت در برابر ویروس را در بدن خود حفظ کردند.

به گزارش محققان کالج شاهنشاهی لندن، این میزان اما پس از سه ماه به زیر ۱۷ درصد سقوط کرد.

به اعتقاد کارشناسان، یافته‌های این تحقیق «میخ دیگری بر تابوت نظریه خطرناک مصونیت جمعی» است، که معتقد است جامعه عمومی با قرار گرفتن در معرض ویروس کرونا می‌تواند به مرور به یک سیستم مقاومتی خود ساخته برسد.

مطالعات انجام گرفته همچنین در خصوص مفید بودن بعضی از واکسن‌های در حال آزمایش نیز پیامدهایی خواهد داشت.

پروفسور استوارت دیل، که در این تحقیقات همکاری داشت، به روزنامه گاردین گفت «چیزی که ما درباره این ویروس‌های کرونا می‌دانیم این است که مردم می‌توانند خیلی زود به زود دوباره مبتلا شوند.»

وی ادامه داد «چیزی که از این نکته باید بفهمیم این است که سیستم مصونیتی که بدن انسان برای مقابله با این ویروس تولید می‌کند، خیلی دوام نمی‌آورد.»

وی گفت «به نظر می‌رسد سارس-کو-۲، ویروسی که موجب کویید-۱۹ می‌شود، نیز احتمالا باید از همین الگو پیروی کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اگر چه مطالعات کالج لندن هنوز مورد بازبینی قرار نگرفته، اما نتایج آن با یافته‌های مطالعاتی که در دانشگاه پزشکی چونگ کینگ چین صورت گرفت هم‌خوانی دارد.

در تحقیقات دانشگاه چینی، که به مطالعه ۳۷ بیمار دارای نشانه و ۳۷ بیمار فاقد نشانه کووید-۱۹ پرداخت، معلوم شد بیش از ۹۰ درصد کسانی که آزمایش آنتی‌بادی lgG آنها مثبت درآمد در عرض دو تا سه ماه با افت شدید این آنتی‌بادی، که یکی از اصلی‌ترین آنتی‌بادی‌های تولیدی پس از ابتلا به بیماری است، مواجه شدند.

میانگین درصد کاهش برای هر دو نوع افراد یا نشانه و بدون نشانه بیماری بیش از ۷۰ درصد بود.

به گفته جاناتان هینی، استاد ویروس‌شناس در دانشگاه کمبریج، شواهد فزاینده‌ای در دست است که نشان می‌دهند مصونیت در برابر کویید-۱۹ کوتاه مدت است.

وی در مورد مطالعات اخیر انگلستان گفت «مهم‌تر آن که، این مطالعات سنگ دیگری بر مزار نظریه خطرناک مصونیت جمعی است.»

دانشمندانی که برای دفع ویروس روی واکسن‌های احتمالی تحقیق می‌کنند، می‌گویند داشتن برآوردی صحیح از میزان مصونیتی که برای مبارزه با ویروس لازم است اهمیتی اساسی در تحقیقات آنها دارد.

پروفسور رابین شاتوک، که هدایت تیم واکسن کالج سلطنتی لندن را به عهده دارد، می‌گوید تا کنون ۱۵ نفر به صورت داوطلبانه در آزمایش واکسن شرکت کرده‌اند و طی هفته‌های آینده ۲۰۰ تا ۳۰۰ داوطلب دیگر به جمع آزمایش‌شوندگان اضافه خواهند شد.

وی روز یکشنبه در گفتگو با برنامه سوفی ریج در اسکای نیوز گفت «به نظرم پیش‌بینی آن خیلی سخت است. چیزی که ما هنوز نفهمیده‌ایم این است که چه میزان از مصونیت برای مقابله با این ویروس ضروری است.»

وی گفت «اگر فقط اندکی مصونیت لازم است، به نظرم بیشتر واکسن‌هایی که تا امروز ساخته شده عملا به درد می‌خورند. اما اگر میزان بسیار بالا یا میزان مشخصی مصونیت لازم است، آن وقت خواهیم دید که بعضی از این واکسن‌های آزمایشی باید از دور خارج شوند.»

در حال حاضر، چهار نوع ویروس کرونا در میان جامعه انسانی در گردش است که سرماخوردگی عمومی یکی از آنهاست.

© The Independent

بیشتر از زندگی