نشت ویروس کرونا از «چرنوبیل بیولوژیک» در ووهان

دانشمندان آزمایشگاه ویروس‌شناسی ووهان به کشورهای غربی پناهنده شدند

دانشمندان در حال کار در آزمایشگاه ویروس‌شناسی ووهان-JOHANNES EISELE / AFP

استیو بنن، استراتژیست سابق کاخ سفید که روابط نزدیک خود را با دولت حفظ کرده، شب گذشته به نشریه «میل» گفت، دانشمندان آزمایشگاه ووهان چین (که گمان می‌رود ویروس کرونا از آن نشت کرده باشد) که به کشورهای اروپایی، بریتانیا و آمریکا پناهنده شده‌اند، ‌هم‌اکنون در حال همکاری با سرویس‌های اطلاعاتی هستند.

به گفته بنن که به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا مشاوره می‌داد، سرویس‌های اطلاعاتی در حال گردآوری مدارک علیه پکن هستند.

بنن آنچه در ووهان چین رخ داده را یک «چرنوبیل بیولوژیک» توصیف کرد که مانند فاجعه چرنوبیل عوامل دولتی تلاش کردند برای حفاظت از خود روی آن سرپوش بگذارند.

بنن به میل گفت: «می‌دانم برخی متخصصان از چین و هنگ‌کنگ که از اواسط فوریه به کشورهای غربی پناهنده شده‌اند در حال همکاری با اف‌بی‌آی، ام‌آی۶ و ام‌آی۵ هستند تا روشن شود که در موسسه ویروس شناسی ووهان چه اتفاقی افتاده است.»

به گفته بنن فرانسه که به ساخت آزمایشگاه ویروس‌شناسی ووهان کمک کرده بود نیز در حال کمک به این پرونده است.

او اطلاعات الکترونیکی و کارشناسان پناهنده شده به غرب را شواهد قانع‌کننده‌ در این پرونده حقوقی توصیف کرد.

بنن که سابقه فعالیت در شورای امنیت ملی آمریکا را دارد در ادامه گفت: «آنها هنوز با رسانه‌ها صحبت نمی‌کنند. اما افرادی هستند که از آزمایشگاه ووهان و دیگر آزمایشگاه‌ها به غرب آمده‌اند و برای گردآوری مستندات علیه حزب کمونیست چین تلاش می‌کنند.» او افزود: «به گمانم مردم از شنیدن نتیجه تحقیقات شوکه خواهند شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته بنن پرونده‌ای تشکیل شده که نشان مي‌دهد ویروس کرونا در نتیجه تحقیقات برای تولید واکسن‌ها و داروهای درمان‌کننده ویروس‌هایی مانند «سارس» به طور تصادفی به خارج از آزمایشگاه ویروس شناسی ووهان سرایت کرده است.

احتمال نشت ویروس از موسسه ویروس‌شناسی در ووهان از ماه‌ها پیش به عنوان یکی از عوامل شیوع بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ در جهان مطرح است. یکی دیگر از احتمال‌ها نیز شیوع آن از مبدا بازار تر فروشی در ووهان بود. با این حال دیلی میل گزارش داده که مقامات چین نیز به این نکته اعتراف کرده‌اند که بازار تر فروشی و فروش حیوانات زنده مبدا ویروس نبوده و این ویروس به آن انتقال یافته است.

بنن از کشورهای غربی خواست برای مقابله با رژیم بی‌رحم چین با یکدیگر همکاری کنند. او گفت نشت ویروس از آزمایشگاه خیلی هم سخت نیست و به همین دلیل است که آزمایشگاه‌ها بسیار خطرناک هستند.

بسیاری از ناظران بین‌المللی بر این باورند که چین در اعلام شیوع بیماری به دیگر کشورهای جهان نه تنها تعلل کرده، بلکه پنهان‌کاری داشته است.

هفت ماه پس از اعلام شیوع بیماری همه‌گیر کرونا در جهان حدود ۱۳ میلیون نفر به آن مبتلا شده‌اند و آمار جان‌باختگان با شتاب زیادی به ۶۰۰ هزار نفر نزدیک می‌شود.

این درحالی است که کشورهایی مانند استرالیا نیز هدایت گروهی را بر عهده دارند که منشاء ویروس کرونا را از طریق تحقیقات مستقل دنبال می‌کنند. اما مقامات چین در واکنش به این تحقیقات مستقل این کشورها را به قطع روابط تجاری تهدید کرده‌اند. استرالیا اخیرا هدف مجموعه‌ای از حمله‌های سایبری گسترده‌ قرار داشت که گمان می‌رود با حمایت دولت چین انجام شده باشد.

بنن می‌گوید، چه ویروس از آزمایشگاه آمده باشد و چه از بازار ووهان، دولت چین در اطلاع‌رسانی پنهان‌کاری کرده است. این در حالی است که تایوان در تاریخ ۳۱ دسامبر به طور رسمی به سازمان بهداشت جهانی گزارش داده بود که نوعی اپیدمی از استان هوبئی چین (جایی که شهر ووهان در آن قرار دارد) بیرون آمده است. اما دولت پکن دوم ژانویه در این زمینه اطلاع‌رسانی کرده است.

به گفته بنن در صورتی که دولت چین صادق بود و به موقع اطلاع‌رسانی می‌کرد از همه‌گیری گسترده جهانی و از دست رفتن جان صدها هزار نفر جلوگیری می‌شد و اقتصاد اغلب کشورهای جهان به شدت آسیب نمی‌دید.