تهران در صدر نزاع‌های خیابانی در ایران

شیوع کرونا باعث کاهش نزاع خیابانی در شهرهای ایران شده است

به گفته پزشکی قانونی ایران نزاع خیابانی در دوران کرونا کاهش ۱۱ درصدی داشته است- عکس از ایرنا

سازمان پزشکی قانونی ایران اعلام کرده است که آمار مراجعان نزاع‌های خیابانی در دو ماهه نخست امسال (دوران شیوع کرونا) در برخی استان‌ها کاهش ۱۱ درصدی داشته است. استان‌های تهران، خراسان و آذربایجان شرقی با مجموعه ۲۷ هزار و ۵۹ مورد، بیشترین مراجعان را به پزشکی قانونی به دلیل نزاع خیابانی داشته‌اند. استان‌های محروم ایلام، بوشهر، و هرمزگان نیز کمترین تعداد را به خود اختصاص داده‌اند. استان تهران اما برای چندمین سال پیاپی در صدر جدول قرار دارد. 

آمار سازمان پزشکی قانونی را در واقع می‌توان آمار رسمی خشونت در ایران عنوان کرد. البته باید در نظر داشت که خشنوت‌های لفظی و برخوردهای کلامی در هیچ آماری گنجانده نمی‌شود. آمار منتشر شده از سوی سازمان پزشکی قانونی نیز مربوط به افرادی است که بر اثر جراحت در نزاع خیابانی به آن سازمان رجوع کرده‌اند و خشونت‌هایی را که گزارش نمی‌شوند، در بر نمی‌گیرد. به دلیل نبودن مرجعی رسمی برای اطلاع‌رسانی، بیشتر زوایای خشونت در جامعه ایران ناگفته می‌ماند. با این حال، روشن است که خشونت شهری یکی از زوایای پنهان در زندگی مردمان ابرشهرها و از جمله پایتخت ایران است. 

بر اساس گزارش پزشکی قانونی، استان‌های تهران با ۱۳ هزار و ۳۴۵، خراسان رضوی با هفت هزار و ۴۲۳ و آذربایجان شرقی با شش هزار و ۲۸۲ نفر، بیشترین، و استان‌های ایلام با ۴۹۱، بوشهر با ۶۰۶ و هرمزگان با ۶۹۷ نفر، کمترین آمار مراجعان نزاع را داشته‌اند.

از کل مراجعان نزاع به مراکز پزشکی قانونی در ماه‌های فروردین و اردیبهشت ۹۹، حدود ۶۲ هزار نفر مرد و حدود ۲۷ هزار نفر زن بوده‌اند. 

بر اساس آن گزارش، تعداد مراجعان نسبت به مدت مشابه در سال گذشته کاهش چشمگیری داشته است. سازمان پزشکی قانونی همچنین می‌گوید که درصد کاهش مراجعان نزاع در فروردین ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۹.۶، و در اردیبهشت ماه ۳.۸ بوده است. این آمار نشان‌دهنده کاهش رجوع به این سازمان است که هم می‌تواند ناشی از ترس از خروج از خانه به دلیل شیوع کرونا بوده باشد، یا نگرانی از حضور در مراکز پرتجمعی چون پزشکی قانونی. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان پزشکی قانونی در آبان ماه سال گذشته از افزایش ۲.۵ درصدی  تعداد مراجعان به آن سازمان در نیمه نخست سال ۹۸ نسبت به  مدت زمان مشابه آن در سال قبل‌تر خبر داده بود. طی شش ماه نخست سال گذشته در ایران ۳۳۱ هزار و ۱۵۲ نفر در درگیری و نزاع خیابانی مجروح شده‌اند و به مراکز پزشکی رجوع کرده‌اند. شهر تهران نیز در صدر جدول قرار داشته است. در سال گذشته افزایش نزاع در میان زنان نیز با رجوع ۱۰۷ هزار و ۴۸۳ نفر به پزشکی قانونی، رقم چشمگیری را به خود اختصاص داده بود. 

در گزارش سال ۹۹ سازمان پزشکی قانونی آمده است که به طور متوسط در هر سال بیش از ۵۰۰ هزار مصدوم نزاع به مراکز پزشکی قانونی کشور رجوع می‌کنند. این رقم درسال ۹۸  حدود ۵۸۰ هزار مورد بوده است که در مقایسه با سال پیش از آن، ۹ درصد کاهش داشته است.  

در سال ۹۸، به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت کشور، ۶۹۲ نفر برای معاینه نزاع به مراکز پزشکی قانونی رجوع کرده‌اند. محاسبات آماری سازمان پزشکی قانونی کشور نشان می‌دهد که در این سال، استان‌های اردبیل با ۹۶۲، آذربایجان شرقی با ۹۰۶، البرز با ۸۸۲ و زنجان با ۸۷۷۹ نفر مراجع، بیشترین آمار مصدومان نزاع را بر حسب جمعیت استان داشته‌اند. 

 آمار سال ۹۸ همچنین نشان می‌دهد که مراجعان نزاع بر حسب جمعیت در استان‌های هرمزگان با ۲۵۶، سیستان و بلوچستان با ۲۸۰ و بوشهر با ۳۰۹ مورد، کمتر از دیگر استان‌ها بوده است. 

در گزارش‌های مختلف، مشکلات مالی، فشارهای روانی و افسردگی، از جمله عوامل بروز خشونت و نزاع میان مردم دانسته شده است. از معضلات معیشتی و نارسایی‌های اجتماعی و فرهنگی که بگذریم، برای بررسی علل خشونت در جامعه،  ارزیابی عملکرد نهادهای مسئول بهداشت روانی و نیز آسیب‌شناسی نهادهای آموزشی، اجتماعی، و فرهنگی‌ای‌ که مسئولیت آموزش و ترویج مدارا، مفاهمه و آرامش را در جامعه بر دوش دارند، ضرورتی جدی است.

بیشتر از