حضور پلاتینی در دفتر پلیس مبارزه با فساد فرانسه

رقم‌های نجومی جام جهانی فوتبال

میشل پلاتینی، رئیس سابق اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا) روز سه‌شنبه جهت ارائه پاره‌ای از توضیحات در خصوص اعطای حق میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲ به قطر در دفتر پلیس مبارزه با فساد فرانسه حاضر شد.

در خبرها آمده بود که وی به اتهام فساد مالی از سوی پلیس فرانسه بازداشت شد، ولی وکیل وی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «آقای پلاتینی بازداشت نشده و با مقامات پلیس همکاری می‌کند و به سوالات پاسخ می‌دهد.» به گزارش بی بی سی، وکیل آقای پلاتینی در بیانیه‌اش می‌گوید: «او ارتباطی به این موضوع ندارد و اصلا نگران نیست.»

پلاتینی ۶۳ ساله، طی سال‌های ۱۹۷۶ تا ۱۹۸۷ هافبک تیم‌ملی فرانسه بود و ۴۱ گل وارد دروازه کرد. او همچنین سه بار برنده توپ طلایی فوتبال شد. پلاتینی بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۵ ریاست یوفا را برعهده داشت و قرار بود سال ۲۰۱۶ جانشین سپ بلاتر، به عنوان رئیس فیفا شود ولی یک سال پیش از آن به خاطر دریافت رشوه یک میلیون و ۳۰۰ هزار پوندی از بلاتر، نقض قوانین و فساد مالی از کار برکنار و به مدت ۸ سال از هرگونه فعالیت فوتبالی محروم شد و به پرداخت جریمه ۸۰ هزار فرانکی سوئیس محکوم شد.

پلاتینی و بلاتر همواره ادعای بی‌گناهی کرده‌اند ولی بلاتر در اعترافاتش از نقش پلاتینی و نیکولا سارکوزی، رئیس جمهور سابق فرانسه، در اعطای این میزبانی به پلیس گفته است.

درخواست تخفیف دوران محرومیت پلاتینی از سوی دادگاه حکمیت ورزشی مورد موافقت قرار گرفت و دوره آن به ۴ سال کاهش یافت؛ این دوره، اکتبر امسال به پایان خواهد رسید. تیم قطر نیز در همین ماجرا به فساد متهم شد ولی پس از دو سال تحقیقات فیفا از این اتهام تبرئه شد. 

اعطای میزبانی سال ۲۰۲۲ به قطر که در رقابت با آمریکا، استرالیا، کره جنوبی و ژاپن اعطا شد، بسیار بحث برانگیز بود و صلاحیت قطر برای چنین امتیازی همواره مورد سوال قرار گرفت. هرچند خبر میزبانی جام جهانی ۲۰۱۸ به روسیه نیز همان سال ۲۰۱۰ اعلام شد.

بر اساس گزارش‌ها، مراسم شامی در روز ۲۳ نوامبر ۲۰۱۰ در کاخ الیزه با حضور رئیس‌جمهور فرانسه، شیخ تميم بن حمد آل ثانی (امیر قطر) و میشل پلاتینی برگزار می‌شود و در آن نیکولا سارکوزی در گفتگو با پلاتینی ابراز امیدواری می‌کند که وی به میزبانی قطر رای مثبت بدهد. همچنین پلاتینی از ملاقاتش با محمد بن همام عبدالله، رئیس سابق کنفدراسیون فوتبال آسیا و عضو شورای اجرایی فیفا، دو روز پیش از رای گیری، خبر می‌دهد.

میزبانی جام جهانی از لحاظ قدرت سیاسی، افزایش اعتبار جهانی، توسعه صنعت گردشگری و درآمد زایی اقتصادی بی نهایت حائز اهمیت است. در دوره قبلی جام جهانی ۲۰۱۸ در روسیه، این کشور هفت میلیارد دلار خرج آماده سازی و زیربنا سازی کرد ولی به پیش‌بینی موسسه اقتصادی مکنزی نزدیک به ۱۳ میلیارد دلار سود کرد. تنها دو و نیم میلیارد دلار توسط گردشگران وارد این کشور شد که موجب افزایش دو درصدی رشد اقتصادی روس‌ها شدند و چهل درصد بیشتر از قبل با استفاده از کارت اعتباری خرید کردند.

از سوی دیگر فیفا نزدیک به ۸۰۰ میلیون دلار به میزبان و برگزار کننده این مسابقات پاداش می‌دهد.

گفتنی است فیفا در سال ۲۰۱۸ نزدیک به ۴۰۰ میلیون دلار جایزه داد و ۳۰ میلیون دلار به تیم قهرمان پرداخت. جذب حامیان و فروش آگهی‌های تلویزیونی از عمده راه‌های درآمدزایی فیفا در طول جام جهانی است.

بیشتر از ورزش