طالبان با ادامه خشونت‌ها نشان دادند که به هیچ اصولی پایبند نیستند

شورای امنیت ملی افغانستان می‌گوید طالبان در روند صلح بین‌الافغانی خلل ایجاد می‌کنند

عزاداران یک عضو امنیتی افغان که در یک پاسگاه مرزی توسط طالبان کشته شده است، ۲۹ مه ۲۰۲۰-STR / AFP

شهروندان افغانستان از ادامه و افزایش خشونت‌ها از سوی طالبان نگران هستند و می‌گویند، گروه طالبان با ادامه جنگ و افزایش خشونت‌ها در این کشور، نشان می‌دهند که به هیچ اصولی باورمند نیستند و با این رفتار خود، می‌کوشند تا روند صلح بینا‌افغانی را تخریب کنند.

آنان می‌گویند که طالبان با امضای توافق‌نامه صلح با ایالات متحده آمریکا، تعهد کرده بودند که خشونت‌ها را در افغانستان کاهش دهند و تلاش ‌کنند که هرچه زودتر روند صلح بینا‌افغانی آغاز شود، اما متاسفانه چند هفته پس از آن توافق که در دوحه امضا شد، خشونت‌ها را حتی نسبت به گذشته بیشتر کرده‌اند و دامنه‌ جنگ و خشونت در این کشور، هر لحظه از سوی این گروه بیشتر می‌شود. این وضعیت برای شهروندان نگران‌کننده است و بی‌تردید روند دستیابی به صلح را با مشکلات بیشتر مواجه خواهد کرد.

شهروندان افغانستان از ایالات متحد امریکا، جامعه جهانی، و کشور های دخیل در روند صلح این کشور می‌خواهند که به طالبان فشار بیاورند تا از ادامه و افزایش خشونت‌ها دست بردارند و برای آغاز مذاکرات صلح بینا‌افغانی آماده شوند.

به گفته آنان، اگر خشونت‌ها از سوی طالبان اینگونه دوام یابد و جنگ و کشتار در گوشه و کنار افغانستان بیشتر شود، آغاز مذاکرات صلح بینا‌افغانی به این زودی‌ها ممکن نخواهد بود و احتمال دستیابی جامعه به صلح و ثبات نیز هرچه کمرنگ‌تر خواهد شد.

نادرشاه سمندری، از شهروندان ساکن کابل، می‌گوید: «ما فکر کردیم که پس از توافق صلح طالبان با امریکا، خشونت‌ها کاهش  می‌یابد، مذاکرات صلح بین‌اافغانی آغاز، و صلح تامین می‌شود. اما دیده می‌شود که طالبان به هیچ اصلی پایبند نیستند، خشونت‌ها را بیشتر کرده‌اند و جنگ و کشتار را شدت داده‌اند. اگر جنگ این گونه تداوم یابد، رسیدن افغانستان به صلح ممکن نخواهد بود.»

محمدشاه پروانی که او نیز در کابل زندگی می‌کند، می‌گوید: «به نظر من یکی از دلایل  آغاز نشدن مذاکرات صلح بینا‌افغانی، دوام خشونت‌ها و تشدید جنگ از سوی گروه طالبان است. این گروه با ادامه خشونت‌ها و جنگ تلاش دارند که در مذاکرات صلح امتیاز بیشتری به دست آورند که به نظر من، راه درستی برای امتیازگیری نیست. طالبان با این کارشان نفرت بیشتر مردم افغانستان را از خود می‌کنند. آنان باید به جای ادامه جنگ و افزایش خشونت‌ها، برای تامین صلح تلاش کنند.»

شعیب حیدری، از شهروندان ساکن استان غزنی که اکنون به کابل سفر کرده است، می‌گوید:«من یک ماشین بزرگ بارکشی دارم و به بیشتر استان‌های افغانستان رفت و آمد می‌کنم. هرگاه که از محدوده کابل بیرون بروید، درمی‌یابید که وضعیت امنیتی در کشور تا چه اندازه خراب است. طالبان هر روز با دولت در جنگ هستند و در مسیرهایی که ما رفت و آمد داریم، ماشین‌ها را آتش می‌زنند و مردم را می‌کشند. همه‌ جا وحشت و نگرانی موج می‌زند. هر بارکه به جایی می‌روم، فکر نمی‌کنم که دوباره زنده برگردم. اما چاره‌ای نیست و مجبورم. خداوند صلح را در کشور ما تامین کند و قتل و کشتار را خاتمه دهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان، نیز در یک گفت‌وگوی ویدیویی با نهادهای خارجی و مقامات شماری از کشورهای جهان در پیوند با روند صلح بینا‌افغانی گفت: «ادامه خشونت‌ها از سوی طالبان، اجماع ملی در پیوند با صلح را خدشه‌دار می‌سازد. این گروه باید جنگ را خاتمه دهند و برای صلح آماده شوند.» 

آقای غنی افزود: «طالبان می‌توانند در جمهوری اسلامی افغانستان حضور یابند و از طریق اشتراک در انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری، به اهداف سیاسی‌شان دست یابند.»

وزارت خارجه این کشور نیز گفته است که کشورهای منطقه و جهان از میزان بالای خشونت‌ها توسط طالبان در افغانستان نگران هستند و دوام خشونت‌ها از سوی این گروه را پذیرش‌ناپذیر می‌خوانند.

گران هیواد، سخنگوی وزارت خارجه افغانستان، در یک نشست خبری در کابل گفت: «نمایندگان کشورهای منطقه که ناظر اوضاع افغانستان هستند، افزایش خشونت‌ها را از سوی طالبان غیرقابل پذیرش خوانده‌اند و از این گروه خواسته‌اند که هرچه زودتر خشونت‌ها را کاهش دهند و با برقراری یک ‌آتش‌بس سراسری، زمینه گفت‌وگوهای بینا‌افغانی را فراهم کنند.»

در همین حال، دفتر شورای امنیت ملی افغانستان در یک بیانیه طالبان را متهم به افزایش خشونت‌ها در این کشور کرد. در آن بیانیه آمده است: «طالبان با ادامه خشونت‌ها، مذاکرات صلح بینا‌افغانی را به تعویق انداخته‌اند و نیز خواست همه طرف‌ها و مردم افغانستان را که همانا ختم جنگ و اعلام آتش‌بس است، نادیده گرفته‌اند و به کشتار مردم بی‌گناه ادامه می‌دهند.»

در پی امضای توافقنامه صلح طالبان با امریکا، این چندمین بار است که شهروندان و مقامات حکومتی افغانستان، طالبان را متهم به ادامه خشونت‌ها در این کشور می‌کنند و تاکید دارند که این گروه، هیچ علاقه‌‌ای به آغاز روند صلح ندارند و می‌کوشند که با ادامه خشونت‌ورزی، این روند را تخریب کنند.

بیشتر از