توییتر ده‌ها حساب مرتبط با عقاید مهاجم مسجد کرایست‌چرچ نیوزیلند را بست

بنا براعلام شبکه ان‌بی‌سی، بیش از ۵۰ حساب کاربری ملی‌گرای سفیدپوست پاک شده است

حساب‌ مهره‌های سرشناس جنبش «نسل هویت»، جنبشی که با هدف حفظ هویت و فرهنگ اروپایی شکل گرفته، بسته شد-ROMAIN LAFABREGUE / AFP

ده‌ها حساب کاربری در توییتر که با ملی‌گرایی و انتشار تئوری توطئه، انگیزه تیرانداز مسجد کرایست‌چرچ در نیوزیلند و دیگر تروریست‌ها را فراهم‌ آورده‌ بودند تعلیق شد.

مهره‌های سرشناس جنبش موسوم به «نسل هویت» (جنبشی که در سال ۲۰۱۷ با هدف حفظ هویت و فرهنگ اروپایی شکل گرفت) و همچنین فرقه‌های ملی و منطقه‌ای، در آلمان، استرالیا، ایتالیا، فرانسه و دانمارک شاهد بسته‌ شدن حساب‌های خود بودند.

این گروه پان-اروپایی، خواستار مهاجرت دوباره مسلمانان از اروپا شده و به تئوری توطئه‌ای دامن می‌زند که مدعی است مردم سفیدپوست در حال انقراض هستند.

این تئوری که «جایگزینی بزرگ» نام گرفته، عنوان بیانیه‌ای است که پیش از تیراندازی کرایست‌چرچ از سوی فردی به‌ نام برنتون تَرِنت منتشرشد. تئوری مذکور، الهام‌بخش بسیاری حملات تروریستی دیگر شد.

ترنت به شعبه استرالیایی جنبش هویت‌طلب پول بخشیده و نامه‌های الکترونیک دوستانه‌ای با رهبر آن‌ها، مارتین سلنر ردوبدل کرده‌ است. مارتین سلنر به دلایل امنیتی از ورود به بریتانیا و آمریکا منع شده‌ است.

با وجود تقاضای وسیع اقدام فوری که پس از تیراندازی کرایست‌چرچ در ماه مارس ۲۰۱۹ مطرح شد، او و دیگر مهره‌های کلیدی در این شبکه اجازه یافته بودند تا روز جمعه گذشته در توییتر باقی‌ بمانند.

بنا براعلام شبکه ان‌بی‌سی، بیش از ۵۰ حساب کاربری ملی‌گرای سفیدپوست پاک شده اما توییتر درباره این چهره‌های توییتری اطلاع‌رسانی نکرده‌ است.

یک سخنگوی توییتر در این‌ باره گفت: «این حساب‌ها به دلیل نقض سیاست‌ها در پیوند با افراط‌گرایی خشونت‌آمیز تعلیق شدند.»

تعلیق این حساب‌ها پس از انتشار گزارش انتقادی یک پروژه جهانی علیه نفرت‌‌پراکنی و افراط‌گرایی صورت گرفت. دراین گزارش آمده‌ بود که توییتر و یوتیوب به جنبش «نسل هویت» اجازه شایعه‌پراکنی دادند.

این گزارش افزوده که هویت اصلی این جنبش، الهام‌بخش شش حمله مرگ‌بار از اکتبر ۲۰۱۸ تاکنون بوده‌ است. اشاره به حمله‌هایی است که در کرایست‌چرچ، کنیسه‌های آمریکایی، ال‌پاسو، هاله و هانائوی آلمان اتفاق افتاد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ادامه این گزارش آمده‌ است: «این‌ که داعش اجازه داشته‌ باشد از شبکه‌های اجتماعی برای تبلیغات و توسعه استفاده‌ کند، غیرقابل تصور است، اما همین کار را جنبش‌های هویت‌طلب در شبکه‌های اجتماعی انجام می‌دهند.»

پژوهشگران، ۶۷ حساب کاربری توییتر با حدود ۱۴۰ هزار دنبال‌کننده را یافته‌اند که از ۱۴ کشور جنبش‌های هویت‌طلب را ترویج می‌کردند.

سلنر در تلگرام حدود ۵۰ هزار دنبا‌ل‌کننده دارد و سال گذشته به دنبال‌کنندگانش گفته‌ بود که انتظار داشت سال گذشته توییتر حساب کاربری‌اش را پاک کند.

جولیا ابنر، پژوهشگر ارشد موسسه گفت‌وگوی راهبردی (ISD)، به ایندیپندنت گفت که تاخیر در بستن حساب‌ها، به او و دیگر رهبران این جنبش فرصت داد بسترهای شبکه‌های اجتماعی را انتقال دهند.

او اظهارداشت: «من فکر می‌کنم که این اشتباه واقعا بزرگی بود و امیدوارم که بسترهای فناوری از این تجربه برای همکاری‌های بهتر در آینده درس بگیرند.»

متیو مک‌گرگور، مدیر کمپین "امید، نه نفرت" در این‌ باره گفت: «همیشه از هر اقدامی علیه کسانی که در شبکه‌های اجتماعی نفرت و تفرقه‌پراکنی می‌کنند استقبال می‌کنیم. هرچند این واقعیتی است که خیلی طول کشید تا توییتر و دیگران چشم‌شان را به روی این مسئله بازکنند و هراس ما این است که دیگر آسیب اتفاق افتاده‌ است.»

«کمپانی‌های فناوری هنوز در زمینه مقابله با نژادپرستان دچار تاخیر هستند. با وجود مسدود کردن این حساب‌های توییتر، به‌ نظر‌ می‌رسد که این شبکه اجتماعی هنوز به دیوید دوک، رهبر سابق کوکلوکس‌کلان‌ها، اجازه می‌دهد از این رسانه برای انتشار تئوری یهودی‌ستیزی و نفرت‌پراکنی استفاده کند.»

به گفته خانم ابنر، تاکنون چندین گروه و اتاق‌فکر به توییتر هشدار داده‌اند که تبلیغات "هویت‌طلبی"، انگیزه‌بخش حمله‌هایی در سراسر جهان شده‌ و آن‌ها در نهایت در برابر این فشار تسلیم شدند.

او به این نکته اشاره‌ کرد که در ماه‌های اخیر این جنبش در کشورهای مختلف اطلاعات نادرست تئوری توطئه درباره ویروس کرونا منتشر می‌کند. آن‌ها تلاش دارند که مهاجران را با این ویروس ارتباط دهند. ازجمله این ادعا که نخستین مورد ویروس کرونا در ایتالیا یک مهاجر بود و در جریان همه‌گیری ویروس کرونا، پناهجویان در فرانسه دست به دزدی می‌زنند.

جنبش نسل هویت شاخه بریتانیا در ماه ژانویه، پس از مشاجره با رهبران اروپایی این جنبش به‌صورت رسمی منحل شد و پس از آن با عنوان جنبش هویت‌طلبی ادامه داد.

به گفته خانم ابنر، نشانه‌هایی مبنی بر این‌ که ساختار این گروه دچار ضعف شده وجود دارد اما شبکه آنلاین آن‌ها ضعیف نشده‌ است: «این جنبش اکنون در عوض یک گروه سازمان یافته با راهبردی مشخص تبدیل به یک شبکه نیمه پراکنده شده است.»

سال گذشته رهبر سیاست‌های ضدتروریستی بریتانیا اعلام کرد که افراط‌گرایی راست تهدیدی است که سریع‌ترین رشد را دارد، با وجود این که هنوز تعداد نقشه‌ها و حمله‌های اسلام‌گرایان افراطی بیشتر است.

اما نایل باسو، دستیار کمیسر، در پاسخ به این پرسش ایندیپندنت در ماه سپتامبر که چطور با جنبش نسلی مقابله می‌شود، گفت که هیچ برنامه‌ای ندارد چون این گروه‌ها از قوانین مربوط به ترور که اکنون وجود دارد تخطی نکرده‌اند.

ماه گذشته نقدی منتشر شد که حاوی نگرانی‌هایی درباره شکاف در قوانین بود. این قوانین به افراط‌گرایان از جمله فعالان جنبش نسلی اجازه می‌دهد بدون مجازات به کارشان ادامه دهند.

سر مارک راولی، رئیس سابق بخش مبارزه به تروریسم در حال انجام تحقیقی درباره کافی بودن قوانین موجود برای مواجهه با «افراط‌گرایی و نفرت‌پراکنی» است.

© The Independent