کشف «رودی» از ستارگان در کهکشان راه شیری

این کشف از خوشه ستارگان که «نیکس» نام دارد می‌تواند نمایانگر ادغام کهکشان وارف و کهشان راه شیری باشد

Mariana SUAREZ / AFP

دانشمندان جریانی یکپارچه از ستارگان را در کهکشان راه شیری کشف کرده‌اند که به نظر می‌‌رسد از جای دیگری آمده است.

این کشف از خوشه ستارگان که «نیکس» نام دارد می‌تواند نمایانگر ادغام کهکشان وارف و کهشان راه شیری باشد که شواهدی را به شکل این ستارگان تازه کشف شده از خود به جا می‌‌گذارند.

محققان با تماشای حرکت ستارگان و ماده تاریک، زمانی که در کهکشان ما در حرکتند، این خوشه‌ها را کشف کرده‌اند و امیدوارند محلی را که از آن آمده‌اند یا مکانی را که به سوی آن رهسپارند، شناسایی کنند.

با انجام این کار، محققان به دنبال توده ستارگانی بودند که در حین جاری شدن در کهکشان ما، حرکت‌شان در کنار یکدیگر صورت می‌گیرد.

لیندا نسیب که دانشمند فوق دکترا در رشته فیزیک نظری در «کل‌تک» و رهبر این تحقیق است در بیانیه‌ای اظهار داشت: «اگر توده‌ای از ستارگان با یکدیگر و در شکلی خاص حرکت کنند معمولا بیانگر این است که دلیلی برای این حرکت دسته‌جمعی آنها وجود دارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با کشف این مجموعه از ستارگان ملقب به «نیکس»، محققان دو پروژه مهم را که به دنبال طبقه‌بندی عملکرد کهکشان ما است، با یکدیگر ترکیب کرده‌اند. یکی از این پروژه‌ها «فایر» نام دارد که جزئیات شبیه سازی شده از این کهکشان را بر اساس درک کامل ما از چگونگی شکل‌گیری و تغییر آن در طول زمان به وجود آورده و در همکاری با پروژه رصدخانه فضایی «گایا» که به تولید یک نقشه سه‌بعدی از کهکشکان راه شیری و همچنین ستاره‌های فراسوی آن می‌ پردازد، امیدوار است که بتواند یک میلیارد ستاره را طبقه‌بندی کند.

محققان امیدوارند با استفاده از هر دوی این آزمایشات، چگونگی پیدایش این کهکشان گسترده که خورشیدمان را در بر گرفته، بررسی و درک کنند.

اما پیشرفت جدید به دست آمده با استفاده از هردوی آنهاست؛ آنها ابتدا مسیر حرکت ستارگان را در میان کهکشان مجازی دنبال کرده و به دنبال راه هایی رفته‌اند تا دریابند آیا این ستارگان در دل این کهکشان شکل گرفته‌اند و یا این که از جایی دیگر به این جا رسیده‌اند. سپس در مقایسه با داده های واقعی از رصد گایا، به مکان احتمالی که ستارگان واقعی از آن جا آمده‌اند پی می‌برند.

دانشمندان کشف کرده اند که وقتی دو توده با یکدیگر ترکیب شدند، ساختاری عظیم و غیر متنظره در اطلاعات ظاهر شده است. به نظر می‌رسد خوشه ای متشکل از ۲۵۰ ستاره است که در حال چرخش در امتداد کهکشان راه شیری بوده و به سمت مرکز آن حرکت کرده‌ است.

دکتر نسیب در بیانیه خود گفت: «غریزه شما ابتدا می‌‌گوید که اشتباه می‌کنید. و بعد می‌‌گویید خب، اوه نه! من تا سه هفته به هیچ کدام از همکارانم چیزی نگفتم. بعد فهمیدم که نه اشتباه نمی‌کردم، این پدیده واقعی و کاملا تازه است.»

او به بررسی آثار مکتوب پرداخت تا ببیند که آیا قبلا چنین چیزی کشف شده است یا خیر، بعد از این بررسی دریافت که این خوشه در واقع یک جریان ناشناخته از ستارگان است که راه خود را در کهکشان ما یافته است و قبلا هرگز دیده نشده است و آن را «نیکس» نامگذاری کردند که برگرفته از الهه شب یونانی است.

محققان حالا امیدوارند که تحقیقات بیشتری درباره نیکس انجام دهند تا کشف کنند این مجموعه ستارگان از کجا آمده و با کهکشان راه شیری ما چه تعاملی دارد، آنها همچنین امیدوارند برای تحقیقات بیشتر از پروژه فایر و گایا استفاده کرده و جزئیات بیشتری را از شکل‌گیری سایر خوشه‌ها به دست آورند.

© The Independent

بیشتر از جهان