ترامپ: «می‌دانم چه کسی پشت حملات ۱۱ سپتامبر بود»

رئیس جمهور آمریکا از مداخله ارتش این کشور در خاورمیانه انتقاد کرد

دونالد ترامپ گفته است می‌داند چه کسانی پشت حملات تروریستی القاعده به آمریکا در سپتامبر ۲۰۰۱ بودند، و افزوده که «عراق مرکز تجارت جهانی را منهدم نکرد.»

رئیس جمهوری آمریکا به شبکه تلویزیونی ای بی سی نیوز گفت :«عراق نبود. دیگران بودند. به نظرم می‌دانم آن دیگران که بودند. و شما هم ممکن است بدانید.»

وقتی ۱۹ تروریست – اکثرا سعودی- چهار فروند هواپیمای مسافری را در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ ربودند و با آنها به حمله‌های انتحاری دست زدند، تقریبا ۳ هزار تن کشته شدند. دو هواپیما به برج‌های دوقلوی شهر نیویورک برخورد کردند، یکی به ساختمان پنتاگون در ویرجینیا، و یکی هم پس از آن که مسافران با هواپیماربایان درگیر شدند در پنسیلوانیا سقوط کرد.

شبکه تروریستی القاعده، به سرکردگی اسامه بن لادن، مسئولیت این حمله‌ها را برعهده گرفت.

آقای ترامپ در مصاحبه با جرج استفانوپولوس در شبکه ای بی سی، از مداخله ارتش آمریکا در خاورمیانه انتقاد کرد و آن را«بدترین تصمیمی که در تاریخ کشور ما گرفته شده است» خواند.

او منطقه خاورمیانه را یک «شن‌زار» توصیف کرد و افزود: «رفتن به خاورمیانه تصمیم وحشتناکی بود. وحشتناک.»

ترامپ گفت: «ما تا حالا تقریبا ۸ تریلیون دلار [خرج کرده ایم]. وقتی می خواهیم یک خط آهن، یک بزرگراه، یک مدرسه یا چیزی بسازیم، همه برسر پول معرکه به پا می کنند. مسخره است. بنابراین تصمیم بدی بود.»

ترامپ افزود: «و، راستی، عراق مرکز تجارت جهانی را منهدم نکرد. عراق نبود. دیگران بودند. و من فکر می‌کنم آن دیگران که بودند. و شما هم ممکن است بدانید. اما تصمیم وحشتناکی بود.»

آمریکا، با حمایت متحدان، از جمله بریتانیا، به افغانستان، که گروه تروریستی القاعده آن را پایگاه خود کرده بود، حمله کرد. اما حملات ۱۱ سپتامبر نیز بخشی از توجیه حمله ۲۰۰۳ آمریکا و متحدانش به عراق بود،‌ که به مرگ صدها هزار عراقی، بیش از ۴ هزار سرباز آمریکائی و بریتانیائی منجر شد، و به سر برآوردن گروه تروریستی داعش کمک کرد.

رئیس جمهوری آمریکا در گفتگو با ای بی سی نیوز، نخست ادعا کرد که «حرف‌های خوبی در باره بسیاری از مردم» می‌گوید، اما بعد اظهار داشت: «من عالی کار کرده‌ام» و می‌گوید یک روز پس از انتخابش «همه فکرمی‌کردند ما وارد جنگ می‌شویم.»

ترامپ سپس گفت او«ارتش را که کاملا به دلیل سیاست جرج دبلیو بوش در خاورمیانه کاملا تحلیل رفته بود، بازسازی کرده است»، و سپس دوباره «تصمیم وحشتناک رفتن به خاورمیانه» را به باد حمله گرفت.

آقای ترامپ چندین بار نظرات بحث انگیزی در باره حملات به برج‌های دوقلوی نیویورک ابراز داشته است.

در جریان بحثی در انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان، او که کاندیدای ریاست جمهوری بود، بیل کلینتون و جرج بوش را به دلیل نکشتن اسامه بن لادن ملامت کرد.

ترامپ گفت:«مرکز تجارت جهانی به این علت منهدم شد که بیل کلینتون، وقتی فرصت داشت، اسامه بن لادن را نکشت. و جرج بوش… راستی، جرج بوش هم فرصت داشت، و به توصیه سی آی ای گوش نکرد.»

آقای ترامپ ادعا کرد پس از حملات، در روز فروریختن برج ها، «هزاران هزار نفر هلهله سر دادند» و بعد افزود که آنها «جمع بزرگی از عرب‌ها» بودند که در نیوجرسی شادی می‌کردند.

پلیس و استیون فولوپ، شهردار نیوجرسی، این گفته‌ها را تکذیب کردند.

ترامپ که پیش‌تر از سرمایه‌داران بزرگ املاک و مستغلات بود، با استفاده از پیامدهای حملات ۱۱ سپتامبر با غرور گفت که آسمانخراش او در نزدیکی محل قرار گرفتن برج‌های دوقلو، اینک عنوان بلندترین ساختمان در بخش جنوبی منهتن را یدک می‌کشد.

© The Independent

بیشتر از جهان