گذشتن متوسط دمای جهان از ۱.۵ درجه سانتیگراد در آینده نزدیک

خطر «افزایش احتمال» رد شدن دمای متوسط جهان از این مرز دو برابر شده‌ است

زمین در پنج سال گذشته به گرم‌ترین حد خود رسیده - Frederic J. BROWN / AFP

برآورد جدید اداره هواشناسی بریتانیا وابسته به سازمان جهانی هواشناسی نشان می‌دهد که خطر رد شدن دمای متوسط جهان از مرز ۱.۵ درجه سانتیگراد که پیشتر قرار بود از آن نگذریم، شده‌ است.

از پیمان زیست‌محیطی پاریس ۲۰۱۵ و توافق جهانی بر تعیین ۱.۵ درجه سانتیگراد به عنوان سقف افزایش دما، پنج سال بیشتر نگذشته است. اکنون اما سازمان جهانی هواشناسی اعلام کرده است تا چند سال آینده دمای سیاره ما این حد را رد خواهد کرد.  

با انعقاد آن پیمان، تقریباً تمام کشورهای جهان توافق کردند که میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای را به حدی کاهش دهند که گرمایش زمین در قرن حاضر «کمتر» از دو درجه سانتیگراد شود و نیز بکوشند که این حد را به ۱.۵ درجه سانتیگراد کاهش دهند.

سازمان جهانی هواشناسی حالا اعلام کرده است که «پیش‌بینی‌های تازه هواشناسی نشان می‌دهد که در پنج سال آینده (یعنی از ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۴) هر سال ۲۰ درصد احتمال دارد این دما دست‌کم در یکی از این سال‌ها از ۱.۵ درجه بیشتر شود.» این سازمان در ادامه گفته است که ۷۰ درصد احتمال دارد در طول یک یا چند ماه از این دوره زمانی، افزایش دما از ۱.۵ درجه فراتر رود.

زمین در پنج سال گذشته به گرم‌ترین حد خود رسیده و متوسط دمای جهان اولین بار در سال ۲۰۱۵ از مرز یک درجه‌ افزایش نسبت به دوره پیشاصنعتی گذشت.

پیش از اثرات انقلاب صنعتی، حدود شش هزار سال بود که دمای سراسر نقاط زمین کم‌کم رو به کاهش داشت. اما حالا کمتر از ۱۵۰ سال است که این روند برعکس شده است.  

سازمان هواشناسی بریتانیا وابسته به سازمان جهانی هواشناسی، با استفاده از تخصص کارشناسان مباحث زیست‌محیطی که در سطح جهانی سرشناس‌ هستند و نیز با استفاده از بهترین مدل‌های رایانه‌ای در جهان، پیش‌بینی‌های تازه‌ای در زمینه تغییرات اقلیمی انجام داده است و چشم‌انداز تحولات زیست‌محیطی پنج ساله آینده را تعیین کرده است و هر سال آن را روزآمد می‌کند.

تازه‌ترینِ این پیش‌بینی‌ها نشان می‌داد که احتمال گذشتن این افزایش دما از مرز ۱.۵ درجه، در کوتاه‌مدت ده درصد است. اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که این احتمال دو برابر آن است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پِتِری تالاس، دبیر کل سازمان جهانی هواشناسی، گفت: «این پژوهش که از پختگیِ علمیِ زیادی برخوردار است، نشان از چالش بزرگی دارد که برای رسیدن به هدف مصوب در پیمان تغییرات اقلیمی پاریس پیش روی ما است. این هدف همانا نگه داشتن افزایش دمای جهانی نسبت به دوره پیشاصنعتی در حد کمتر از ۲ درجه تا پایان این قرن و نیز کوشش برای رساندن آن به ۱.۵ درجه سانتیگراد است.»

در این پیش‌بینی‌ها، تغییرات طبیعی آب‌وهوایی و زیست‌محیطی و نیز اثرات فعالیت انسان بر سیاره زمین را همراه با سایر متغیرها در پنج سال آینده در نظر گرفته‌اند.

اما در مدلسازیِ پیش‌بینی‌ها، کاهش میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای را به علت شیوع ویروس کرونا در نظر گرفته نشده است.

تالاس گفت: «سازمان جهانی هواشناسی بارها بر این نکته تأکید کرده است که کاهش فعالیت صنایع و فعالیت‌‌های اقتصادی به علت شیوع کووید ۱۹ نمی‌تواند جانشین اقدامات پایدار و هماهنگ برای جلوگیری از تغییرات اقلیمی شود. به علت پایداری دی اکسید کربن در جو زمین، انتظار نمی‌رود که کاهش انتشار این گاز در طول امسال منجر به کاهش غلظت آن در جو، و در نتیجه، کاهش دمای جهان شود.»

«با بحرانی که شیوع کووید ۱۹ برای سلامت و اقتصاد انسان‌ها در سراسر جهان پیش آورده است، اگر نتوانیم با تغییرات زیست‌محیطی هم مبارزه کنیم، ممکن است سعادت و سلامت بشر، زیست‌بوم‌ و اقتصاد کشورها برای قرن‌ها در مخاطره قرار گیرد.»

او در ادامه گفت: «دولت‌ها باید این فرصت را برای اقدام علیه تغییرات اقلیمی غنیمت شمرند و با اجرای برنامه‌هایی، به زمین فرصت احیا شدن بدهند تا دوباره وضع آن بهبود یابد.»

آدام اسکافی، رئیس پیش‌بینی‌های بلندمدت در مرکز هَدلیِ سازمان هواشناسی بریتانیا، گفت: «این توانایی علمی تازه هیجان‌انگیز است. با افزایش تغییرات اقلیمی در نتیجه فعالیت‌های بشری، اهمیت درک دولت‌ها و تصمیم‌گیران جهان از تغییرات سالانه خطرات زیست‌محیطی بیش از پیش خواهد بود.»

© The Independent

بیشتر از جهان