خودداری بوریس جانسون از پیوستن به طرح تولید واکسن کرونای اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا در راستای مقابله با کرونا بودجه سال ۲۰۲۰ را چهارمیلیارد دلار افزایش داده

JESSICA TAYLOR / UK PARLIAMENT / AFP

در پی رد پیشنهاد پیوستن به طرح اتحادیه اروپا برای تولید واکسن ویروس کرونا از سوی دولت بریتانیا، بوریس جانسون حالا متهم شده که برگزیت را بر سلامت مردم مقدم می‌داند. 

انتظار می‌رود مقام‌های بریتانیا به زودی به بروکسل بگویند، از بیم تاخیر در گرفتن واکسن کرونا به مقدار کافی برای مردم این کشور، به طرح واکسن اتحادیه ملحق نمی‌شوند.

نگرانی وزراء از تعداد دوزهای اختصاص یافته به هر یک از کشورهای عضو است.

علاوه بر این آن‌ها می‌گویند به هر حال، شرکت‌های داروسازی قیمت‌هایی مشابه دیگر کشورهای اتحادیه اروپا به بریتانیا نیز پیشنهاد می‌کنند. 

اگرچه، کمیته‌ای از نمایندگان مجلس در هفته جاری، فاش کرد که مشارکت بریتانیا در این طرح به خطر افتاده چرا که این کشور از پرداخت سهم بودجه خود (که با افزایش روبه‌رو بوده است) به بروکسل در سال ۲۰۲۰ میلادی، سرباز زده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی است که بعضی از این اقدام به عنوان قماری یاد می‌کنند که درصورت دسترسی اتحادیه اروپا به واکسنی موفق، نتیجه‌ای معکوس خواهد داشت. 

لیلا موران، از مدعیان رهبری حزب لیبرال دموکرات بریتانیا، گفت: «فرار دولت از این توافق اتحادیه اروپا، فقط ناشی از  ایدئولوژی دگماتیک ( جزم‌اندیشی)‌ است. همکاری با یکدیگر در این زمینه می‌تواند به کاهش هزینه‌ها کمک کند و برای ما مقرون به صرفه باشد. برای دولت، برگزیت مهم‌تر از واکسن است.»‌

نپذیرفتن این طرح، در پی موجی از انتقادها از دولت مبنی بر«الویت دادن به برگزیت به جای نفس کشیدن» صورت گرفت. انتقادهایی که به دنبال عدم پیوستن بریتانیا به طرح دستگاه‌های تنفسی و تجهیزات حفاظت شخصی اتحادیه اروپا، در ماه مارس گذشته بالا گرفت. 

بریتانیا در مرحله گذار برگزیت، مجاز است که با پیوستن به برنامه‌های دسترسی به دارو، از مزایای آن یعنی نرخ پایین‌تر از طریق قدرت جمعی خرید اتحادیه اروپا، بهره‌مند شود. 

البته بریتانیا می‌تواند به توافق دوجانبه موجود میان کمپانی داروسازی آسترازنکا (AstraZeneca ) با دانشگاه آکسفورد اشاره کند، اگرچه تضمینی وجود ندارد که آزمایش این واکسن موفقیت‌آمیز باشد.

خیریه تحقیقاتی «ولکام تراست» از جمله نهادهایی است که از یک حرکت جمعی برای دست‌یابی به جایزه واکسن، به جای روی‌کردی انفرادی و تک‌روی کشورها، استقبال کرده است. 

الکس هریس رییس بخش سیاست جهانی این خیریه ماه پیش گفته بود: «ما اتحادیه اورپا را به خاطر توافق بر سر همکاری برای تسریع تولید و استقرار واکسن کووید- ۱۹ تحسین می‌کنیم. این فقط یک چالش اروپایی نیست بلکه جهانی است.»

وزرای دولت البته اتهام‌ها مبنی بر اولویت دادن به ایدئولوژی برگزیت به جای منافع ملی را رد کرده و بر این نکته تاکید می‌کنند که این تصمیم براساس مشاوره‌ها درباره خطر تاخیر (در دریافت واکسن) گرفته شده است. 

طبق توافق مشترک، کشورهای عضو ملزم شده‌اند تا مذاکرات زنده خود را با تولیدکنندگان به کمیسیون ارائه دهند تا بعدتر درباره چگونگی توزیع واکسن موفق تصمیم‌گیری شود. 

گمان می‌رود، الوک شارما وزیر بازرگانی بریتانیا، نتوانسته در مورد کمیت و زمان دسترسی بریتانیا به واکسن ویروس کرونا اطمینان کافی کسب کند. 

سران بروکسل، چهار میلیارد یورو به بودجه سال ۲۰۲۰ میلادی افزوده‌اند تا صرف طرح‌های مرتبط با ویروس کرونا شود. دو میلیارد و هفتصد هزار یورو از این بودجه به تولید واکسن کرونا اختصاص یافته است. 

اما دولت بریتانیا می‌گوید این توافق زمانی صورت گرفت که این کشور از اتحادیه اروپا خارج شده بود، بنابراین «بریتانیا طبق شرایط توافق‌نامه خروج، ملزم به پرداخت سهم خود نیست.»

© The Independent