آزمایش نوع استنشاقی داروی رمدسیویر برای درمان بیماران خارج از بیمارستان

رمدسیویر یکی از دو دارویی‌ست که تاثیر آن در بهبود بیماران کرونایی اثبات شده است

`پیش‌تر گفته شده بود که آمریکا تقریبا تمام ذخائر این دارو را خریده بود- Ulrich Perrey / POOL / AFP

گیلیاد ساینس درحال آزمایش کلینیکی نوع استنشاقی داروی رمدسیویر است که گفته می‌شود می‌تواند برای درمان بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در خارج از بیمارستان مورد استفاده قرارگیرد.

رمدسیویر که یک داروی ضدویروسی دردست‌مطالعه‌است، نشان‌داده که می‌تواند زمان نقاهت بیماران کرونا را که از مشکلات تنفسی بسیاری رنج می‌برند کاهش دهد. این یکی از دو دارویی است که مقام‌های بهداشتی بریتانیا برای درمان این بیماری تایید کرده‌اند.

این دارو اکنون به صورت وریدی به بیشتر بیماران داده می‌شود، اما گیلیاد در حال آزمایش این موضوع است که آیا تنفس مستقیم و وارد کردن دارو به ریه‌ها از طریق دستگاه کمک تنفسی می‌تواند موثر باشد.

مهرداد پارسی، مدیر بخش پزشکی گیلیاد، در بیانیه‌ای روز چهارشنبه اعلام کرد: «براساس دریافت‌های علمی کنونی، قسمت بالایی دستگاه تنفسی بیشتر در معرض عفونت ویروس کووید-۱۹ قرار می‌گیرد.

وارد کردن رمدسیویر به وسیله دستگاه کمک تنفسی به طور مستقیم به قسمت‌های اولیه‌ای که عفونت دارد، ممکن است مدیریت بیماران غیربستری را هدف‌مند‌تر و دردسترس‌تر کند.»

این آزمایش در آمریکا روی حدود ۶۰ فرد بالغ سالم در سنین ۱۶ تا ۴۵ سال صورت گرفته و در ابتدا بررسی می‌کند که بیماران چطور به داروی استنشاقی واکنش نشان می‌دهند.

به گفته گیلیاد، اگر آزمایش این دارو موفقیت‌آمیز باشد، درمان بخوری در همه خدمات سرپایی هم‌چون جراحی‌های عمومی مورداستفاده قرارمی‌گیرد.

دکتر پارسی افزود: «با آزمایش‌های کلینیکی بیشتر بررسی می‌شود که آیا رمدسیویر به همراه داروهای ضدالتهاب، در جمعیت‌ بیماران آسیب‌پذیر و خدمات سرپایی مورداستفاده قرارگیرد یا در آینده نزدیک استفاده از آن آغاز شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ما اطلاعاتی را که به‌دست‌می‌آوریم با مقام‌های تصمیم‌گیرنده، دانشمندان و جامعه پزشکی درمیان می‌گذاریم تا بتوانیم برای برآوردن نیازهای بیماران سراسر دنیا به یکدیگر کمک کنیم.»

رمدسیویر دارویی است که برای نخستین بار در سال ۲۰۰۹ تولید شد و در ابتدا برای درمان هپاتیت سی مورد استفاده قرارگرفت اما موثر نبود. این دارو هم‌چنین برای درمان ابولا مورد استفاده قرارگرفت اما نتوانست با آن بیماری هم مبارزه کند.

این‌درحالی‌است که بعدها در آزمایش روی حیوانات، برای مقابله با سارس و بیماری‌های تنفسی پدیدآمده از ویروس کرونا امیدهایی را زنده کرد. به همین دلیل، پژوهش‌گران فکر می‌کنند که ممکن است بتواند با ویروس کرونای جدید مقابله کند.

مطالعات نشان داده که این دارو، که به‌طور اختصاصی توسط گیلیاد تولید شده، می‌تواند زمان نقاهت بیماران کرونا را حدود چهار روزکاهش دهد.

اوایل ماه جاری دانشمندان و فعالان کارزارها، دولت ترامپ را برای خرید ۵۰۰ هزار دوز درمانی این دارو سرزنش کردند. این میزان دارو، صددرصد تولیدات گیلیاد در ماه ژوئیه و ۹۰ درصد تولیدات ماه اوت و سپتامبر است.

چند روز بعد مقام‌های بروکسل استفاده از این دارو در اتحادیه اروپا را تایید کردند و برای تولید دارو برای کشورهای اروپایی وارد مذاکره شدند.

کمیسیون اروپا گفته‌است که با این شرکت بزرگ دارویی درباره ظرفیت تولید گفت‌وگو کرده‌است. استلا کریاکیدز، کمیسر سلامت اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه دراین‌باره اظهارداشت که گفت‌وگوها سازنده بوده و اتحادیه اروپا با قراردادی برای تامین نیازهای ۱۶ کشور موافقت کرده‌است.

خانم کریاکیدز گفت: «هدف اصلی ما تامین نیازهای بیماران مبتلا به کووید-۱۹ است. این نیازها می‌تواند در سریع‌ترین زمان ممکن در همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا تامین شود. ما برای حمایت از روشی هماهنگ برای دسترسی وسیع، عادلانه و سریع به این دارو در اتحادیه اروپا آماده‌ایم.»

© The Independent

بیشتر از جهان