تغییرات اقلیمی می‌تواند پشه‌های ناقل ویروس زیکا را به اروپا بیاورد

این پشه‌ها در دمای ۱۹ درجه سانتیگراد قادرند ویروس زیکا را که در غدد بزاقی آنها موجود است، انتقال دهند

پژوهشگران روی دو نوع پشه که ویروس زیکا را در آب و هوای گرم سرایت می‌دهند، مطالعه کرده‌اند- EID MEDITERRANEE / AFP

یک پژوهش جدید حاکی از آن است که بحران آب و هوا که دمای نقاط خنک‌تر زمین را در دهه‌های آینده افزایش می‌دهد، می‌تواند به گسترش ویروس «زیکا»، منجر شود.

پژوهشگران دانشگاه لیورپول با استفاده از الگوی تغییرات اقلیمی شدید برنامه میان-دولتی سازمان ملل در امور اقلیمی، در مورد رابطه میان افزایش دمای هوا و خطر سرایت ویروس زیکا در سال های میان ۲۰۵۰ و ۲۰۸۰ تحقیق کرده‌اند. 

پژوهشگران به این نتیجه رسیده‌اند که تا سال ۲۰۸۰ بالارفتن دمای کره زمین خطر سرایت زیکا که از طریق پشه صورت می‌گیرد را در مناطق جنوبی و شرقی اروپا، آمریکا، شمال چین و جنوب ژاپن افزایش می‌دهد. 

پژوهشگران روی دو نوع پشه، «ایدِس آلبوپیکتوس» و «اُچلِروُتاتوس» که ویروس زیکا را در آب و هوای گرم سرایت می‌دهند، مطالعه کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پشه قادر به کنترل حرارت بدنش نیست و دمای اندام‌هایش بر حسب حرارت محیط نوسان پیدا می‌کند.

دانشمندان این پشه‌ها را در دمایی میان ۱۷ و ۳۱ درجه سانتیگراد قرار دادند تا ببینند تاثیر آن بر طول زندگی و میزان عفونت چیست. این آزمایش نتیجه‌گیری کرده که این پشه‌ها در دمای ۱۹ درجه سانتیگراد قادرند ویروس زیکا را که در غدد بزاقیشان موجود است، انتقال دهند.

دکتر مارکوس بلاگرُو، رییس این هیئت تحقیقاتی به نشریه «نیوساینتیست» گفت: «هرچه هوا گرم‌تر باشد، بدن پشه هم گرم‌تر شده و تولید مثل ویروس را تسریع می‌کند.»

«به‌نظر می‌رسد به همین دلیل است که شیوع این بیماری که ناقل آن پشه است در کشورهایی که آب و هوای گرم دارند و به ویژه در فصول گرمتر سال تشدید می‌شود.»

به گفته پژوهشگران، انتقال ویروس زیکا توسط پشه «ایدِس آلبوپیکتوس» همچنین ممکن است با پیامد تغییرات آب و هوایی در مناطق مرتفع نیز مانند مالاریا افزایش یابد. 

حتی در چارچوب بلند پروازانه ترین طرح های «آی پی سی سی» که شاهد کاهش گاز دی اکسید کربن در سال جاری و به صفر رساندن آن تا ۲۱۰۰ است، بازهم خطر سرایت زیکا به ایالات جنوبی آمریکا و حتی چین و اروپا محتمل است.

دکتر بلا گرو به ایندیپندنت گفت واکسن یا کاهش تعداد پشه ها از طریق کنترل تولید مثل آن ها می تواند گسترش بیماری را محدود کند.

به گفته سازمان بهداشت جهانی، موارد انتشار ویروس زیکا در آفریقا، آمریکای جنوبی و شمالی، آسیا و اقیانوسیه گزارش شده است. این بیماری عمدتا از طریق پشه «ایدیس» منتقل می‌شود که در ساعات روز نیش می‌زند.

به گفته سازمان بهداشت جهانی، بسیاری از مبتلایان به زیکا عوارضی احساس نمی‌کنند، اما عوارض ملایم آن شامل تب، دانه‌های پوستی، عفونت چشم، درد عضلانی و سردرد است.

در اکتبر سال ۲۰۱۵، برزیل گزارش داد که میان عفونت ویروس زیکا و نوزادانی که با «میکروسفالی»، یک بیماری نادر سلسله اعصاب متولد می‌شوند، ارتباط وجود دارد. عفونت زیکا همچنین می‌تواند موجب مشکلات دوره بارداری از جمله زایمان زودرس و سقط جنین شود.

این پژوهش درروز چهارشنبه در نشریه «روندهای انجمن سلطنتی بی» منتشر شد.

© The Independent

بیشتر از جهان