توصیف گل‌محمدی از آینده پرسپولیس: فروپاشی

ایده‌های کوچک برای پرداخت بدهی‌های بزرگ

یحیی گل‌محمدی، سرمربی فعلی تیم فوتبال پرسپولیس تهران - عکس از فارس

اگر می‌خواهید بدانید باشگاه پرسپولیس چه دورنمایی دارد، یک کلمه از یحیی گل‌محمدی برای توصیف این آینده کافی است: فروپاشی.

این فروپاشی با بدهی ۷۰ میلیاردی پرسپولیس و خطر لغو مجوز حرفه‌ای دور از ذهن نیست.

باشگاه پرسپولیس که چند روز پیش با حکم محکومیت در فیفا مواجه شد و باید ۷۴۵ هزار دلار به گابریل کالدرون و دستیاران خارجی او پرداخت کند، دیروز یحیی گل‌محمدی، سرمربی خود را در مصاحبه‌ای انتقادی در حال تهدید دید: «اگر خودم ببینم شرایط به این شکل ادامه می‌یابد شاید تصمیمی بگیرم که خوشایند برای خودم و باشگاه نباشد. ما باید پاسخ‌گوی هواداران باشیم. هوادار اولین کسی که می‌بیند، سرمربی باشگاه است. با توجه به این همه مشکلاتی که از نظر مدیریتی و مالی وجود دارد من چطور می توانم جواب‌گوی بازیکنان و هواداران باشم. گفتند ندارند اما تا چه زمانی به همراه آقای پیروانی می‌توانیم به بازیکنان پول قرض بدهیم یا مانع اعتصاب آن‌ها شویم و این در شان باشگاه پرسپولیس نیست. اما اگر این مشکلات بخواهد ادامه داشته باشد من یکی از همین الان می‌گویم که نیستم.»

چند ماه پیش در تعطیلات نیم‌فصل گابریل کالدرون و در پایان فصل گذشته نیز برانکو ایوانکوویچ به دلایلی مشابه پرسپولیس را ترک کردند. برانکو ایوانکوویچ به رغم موفقیت‌های ماندگارش در تاریخ باشگاه پرسپولیس ترجیح داد همکاری‌اش را تمام کند، چون می‌دانست که گره‌های مالی پرسپولیس بازشدنی نیستند. گابریل کالدرون نیز خیلی زود به این نتیجه رسید که برای دریافت مطالبات خود باید راه دادگاه فیفا را انتخاب کند و منتظر وعده‌های دروغین مدیران باشگاه نباشد.

پرسپولیس حالا به دو مربی پیشین و دستیاران آن‌ها ارقامی بدهکار است که با توجه به نرخ دلار در ایران برای پرداخت آن‌ها راهی پیدا نمی‌کند. برانکو ایوانکوویچ (۲۶ میلیارد و ۴۰ میلیون تومان)، زلاتکو ایوانکوویچ (پنج میلیارد و ۸۴ میلیون تومان)، ایگور پانادیچ (چهار میلیارد و ۲۴۰ میلیون تومان)، مارکو استیلینوویچ (دو میلیارد و ۸۲۷ میلیون تومان)، سرتن چوک (۲۴۸ میلیون تومان) طلب‌کاران پرسپولیس از فصل گذشته‌اند. گابریل کالدرون (۱۲ میلیارد و ۷۶۰ میلیون تومان)، خواکین گیل آروندو (یک میلیارد و ۹۸۰ میلیون تومان) و اینیگو والنسیا (یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان) طلبکاران پرسپولیس از نیم‌فصل اول لیگ برترند. در روزهای اخیر نرخ دلار در ایران از ۲۲ هزار تومان گذشته و ارقام بدهی پرسپولیس به ریال -به نسبت درآمدهای این باشگاه- سرسام‌آور شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما مساله پرسپولیس فقط ناتوانی در پرداخت این بدهی‌ها نیست بلکه یحیی گل‌محمدی سرمربی پرسپولیس از قرض دادن خود و مدیر تیم به بازیکنان حرف می‌زند. پرسپولیس توان پرداخت دست‌مزد بازیکنانش را ندارد و بدهی‌های انباشته نیز سر به فلک می‌کشند. به جز کادر فنی دو فصل اخیر، طلب‌کاران دیگری مثل نیلسون کوریا جونیور با یک میلیارد و ۹۱۴ میلیون تومان (۸۷ هزار دلار) و ماریو بودیمیر با ۱۱ میلیارد و ۷۸۰ میلیون تومان (۵۳۵ هزار دلار) و دیگران منتظر دریافت مطالبات خود هستند اما پرسپولیس با این حجم از بدهی بیشتر از این که به یک باشگاه شباهت داشته باشد، شبیه یک بنگاه اقتصادی ورشکسته است که اصرار دارد ورشکستگی‌اش را نپذیرد.

اگر گوش شنوایی وجود داشته باشد، یحیی گل‌محمدی، سرمربی پرسپولیس گوشه‌ای از آشفتگی‌های باشگاه را توصیف کرده است: «نمی‌دانم چرا بعد از چند ماه اعضای هیات مدیره معرفی نمی‌شوند؟ در شان باشگاه نیست که جلسه هیات مدیره با سه نفر تشکیل شود و آن سه نفر هم با یکدیگر اختلافاتی دارند. این اختلافات شیوع پیدا کرده بین دیگر کارمندان. اگر مدیریت قوی نباشد مطمئنا به چالش بزرگی خواهیم خورد و امیدوارم به این مسائل رسیدگی شود و آن را دست کم نگیرند. تیم نتیجه می‌گیرد دلیل نمی‌شود که چارت سازمانی باشگاه ناقص باشد. نمی‌دانم چرا این مسائل وجود دارد و چرا دو عضو اقتصادی قوی به باشگاه اضافه نمی‌شود تا مشکلات حل شود. تیم را به امان خدا رها کرده‌اند.»

پرسپولیس مثل سایر تیم‌ها باید برای شروع فصل جدید صورت‌های مالی خود را به فدراسیون فوتبال ارائه کند تا پرداخت تمام بدهی‌های باشگاه توسط فدراسیون تایید شود و سپس این اطلاعات از سوی ای‌اف‌سی راستی‌آزمایی می‌شود. پرسپولیس فرصت کوتاهی برای پرداخت بدهی‌های ۷۰ میلیارد تومانی خود دارد و اگر موفق به پرداخت بدهی‌ها نشود، نمی‌تواند مجوز حرفه‌ای برای شرکت در لیگ برتر و لیگ قهرمانان آسیا را به دست آورد. در سال‌های گذشته فدراسیون فوتبال با تیم‌های بدهکار مماشات می‌کرد و با ارایه اطلاعات دروغین برای باشگاه‌ها مجوز حرفه‌ای صادر می‌کرد اما در اسفند سال گذشته ای‌اف‌سی فدراسیون فوتبال را به دلیل ارائه اطلاعات غلط ۱۲۰ هزار دلار جریمه کرد و بعید است تیم‌ها در فصل آینده بتوانند با اطلاعات مالی کاذب مجوز حرفه‌ای بگیرند.

پرسپولیس برای درآمدزایی و رهایی از بحران‌هایش به روش‌های عامه‌پسند و زننده‌ای در اینستاگرام رو آورده و نشان تجاری خود را در اختیار فعالان تجاری در اینستاگرام قرار داده و آن‌ها با تشویق طرفداران به شرکت در قرعه‌کشی‌هایی که از اعتبار کافی برخوردار نیستند و شان یک باشگاه حرفه‌ای را رعایت نمی‌کنند، درآمد‌های ناپایداری را به دست می‌آورند که جز مخدوش کردن نام باشگاه احتمالا حاصل دیگری ندارد. درآمدی که بتواند بدهی‌های سنگین پرسپولیس را پوشش دهد بعید است با لودگی در اینستاگرام به دست آید و مدیران باشگاه مشغول وقت‌گذرانی با ایده‌های کوچک‌اند.

بیشتر از ورزش