فضانوردان در سفر به مریخ باید در مدار زهره عبور کنند

دانشمندان می‌گویند سفینه‌هایی که به مریخ فرستاده شده و برمی گردند باید ابتدا در مدار زهره (ناهید) قرار بگیرند

رفتن به زهره به عنوان ایستگاه نخست، به فضانوردان امکان می‌دهد راه خود را به سرعت عوض کرده و زودتر از موقع به زمین بازگردند-ESA / AFP

یک گروه از دانشمندان پیش‌نویس توصیه‌نامه‌ای را برای تایید دیگر دانشمندان در «اَکتا اَسترونوُتیکا» -نشریه کشف فضا- تدوین کرده‌اند که می‌گوید تغییر مسیر پرواز از طریق مدار ستاره زهره به عنوان نقطه‌ای برای رسیدن به مریخ ضروری است.

در این گزارش آمده است: «ماموریت یک ساله به ستاره زهره برای تغییر مسیر سیستم‌های نقل و انتقالات فضایی که برای ماموریت انسان به مریخ می‌تواند ارزشمند باشد.» 

فرستادن بشر به کره مریخ می‌تواند از دو راه انجام شود: یکی از طریق سفینه حامل فضانوردان که هنگام پرتاب به فضا مریخ و زمین مدارشان در یک جهت قرار گیرد.

دشواری این روش این است که فضانوردان باید یک سال و نیم صبر کنند تا بتوانند به زمین بازگردند.

دومین راه پرتاب سفینه به گونه‌ای است که از کنار ستاره زهره بگذرد و با استفاده از قوه جاذبه آن خط سیرش را تنظیم کند.

این گزینه از مقدار انرژی لازم برای سفر به مریخ می‌کاهد و بیشتر مقرون به صرفه است.

استفاده از راه دوم می تواند تکرار سفر به مریخ را هم افزایش دهد. مدارهای مریخ و زمین تنها هر ۲۶ ماه یک‌بار در یک راستا قرار می‌گیرند، اما هم‌راستایی میان زمین و ستاره زهره هر ۱۹ ماه اتفاق می‌افتد.

پژوهشگران می گویند: «این پروازهای انشعابی فرصتی است برای عملیات فضایی با شرکت انسان و گزینه‌های بیشتری را برای بازگشت امن آن‌ها به زمین فراهم می‌کند تا ماموریت‌های دشوارتر و طولانی‌تر پرواز به مریخ به تنهایی. تغییر مسیر از طریق زهره به عنوان بخشی از ماموریت به مریخ به پروژه «انسان در حلقه» کمک می‌کند که ستاره دیگری را نیز مورد مطالعه قرار دهد.»

در عین حال اگر ماموریت با خطا روبه‌رو شود، رفتن به زهره به عنوان ایستگاه نخست، به فضانوردان امکان می‌دهد راه خود را به سرعت عوض کرده و زودتر از موقع به زمین بازگردند که امری لازم برای ماموریت‌ها خطرناک است.

کربی رانیوُن، از بخش ژئومورفولوژی دانشگاه جان هاپکینز که عضو تیم دانشمندان تدوین‌کننده این گزارش است به نشریه «فضا» گفت: «شما (با این ترتیب) تدارکات لازم را برای سفر به مریخ به‌ویژه از نقطه نظر سلامتی فضانوردان تسهیل می‌کنید.»

پل بِرن، استاد زمین‌شناسی سیارات در دانشگاه کارولینای شمالی نیز می‌گوید: «می‌توان داده‌های علمی مربوط به دو سیاره را به جای اعزام دو تیم فضایی با یک تیم به دست آورد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تدارک ماموریت سفر به مریخ هم‌اکنون در جریان است. ناسا (سازمان هوانوردی و فضایی آمریکا) اعلام کرده که قصد دارد هلی‌کوپتری را بر فراز مریخ پرواز دهد تا نشان دهد پرواز روی این سیاره با سوخت تولید شده توسط موتور هلی‌کوپتر ممکن است.  

اما چنین ماموریتی – که انتظار می‌رفت در ماه فوریه ۲۰۲۱ به اجرا گذاشته شود – به دست‌کم آخر ماه ژوئیه موکول شده است.

اگر تاریخ این ماموریت از ۱۵ اوت بگذرد، کارشناسان باید تا سال ۲۰۲۲ صبر کنند تا مدار دو سیاره یک بار دیگر در یک مسیر قرار گیرد.

انتظار می‌رود هزینه فرستادن خودروی فضایی «پِرسِویِرِنس» به مریخ حدود سه میلیارد دلار هزینه بردارد. ماموریت این خودرو یافتن نشانه‌های زندگی‌های گذشته موجودات فضایی و جمع‌آوری نمونه‌هایی برای مطالعه کارشناسان در زمین است. 

اگر بشر بخواهد تمدنی خودپایدار بر روی مریخ بنا کند، باید دست‌کم ۱۱۰ نفر، داوطلب زندگی روی سیاره سرخ شوند.

© The Independent

بیشتر از جهان