مورگان اورتگاس: گزارشگر سازمان‌ملل «پیشینه رسوای سلیمانی را سفیدشویی» کرد

«سلیمانی یکی از مرگبارترین تروریست‌‌های جهان بود»

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت تدوین چنین گزارش ناصحیحی «نوع خاصی از خرد» را می طلبد-MANDEL NGAN / POOL / AFP

یک روز پس از انتشار گزارش گزارشگر سازمان ملل که در آن قتل قاسم سلیمانی را «غیرقانونی» خوانده بود، ایالات‌متحده آمریکا ضمن انتقاد از این گزارش اعلام کرد که موضع‌گیری‌هایی از این دست به تروریست‌ها مجوز می‌دهد و حقوق بشر را تضعیف می‌کند.

اگنس کالامارد، گزارشگر سازمان ملل در گزارشی که روز سه‌شنبه منتشر شد، به این نتیجه رسیده بود که قتل فرمانده سابق نیروی قدس در عراق «مغایر با منشور سازمان ملل» بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سلیمانی ۱۳ دی‌ماه ۱۳۹۸ که بسیاری او را مغر متفکر عملیات برون مرزی جمهوری اسلامی لقب دادند، در سفر از پیش اعلام نشده به عراق و در حال خروج از فرودگاه بغداد هدف حمله پهپادی نیروهای آمریکایی قرار گرفت.

در هفته‌های پیش از کشته شدن سلیمانی، شدت حمله‌های گروه‌های نیابتی در عراق که گفته می‌شود تحت حمایت جمهوری اسلامی قرار دارند، افزایش یافته بود و یک نیروی غیرنظامی آمریکایی نیز در جریان این حمله‌ها کشته شده بود.

آمریکا اعلام کرد که سلیمانی در حال برنامه‌ریزی برای حمله‌های بیشتر علیه منافع آمریکا بوده و تهدیدی فوری به شمار می‌رفت.

اما کالامارد در گزارش خود ادعا کرده که آمریکا مدارکی دال بر «تهدید فوری» بودن سلیمانی ارایه نداده است.

روز گذشته مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به این گزارش آن را نادرست خواند و گفت تدوین چنین گزارش ناصحیحی «نوع خاصی از خرد» را می طلبد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اورتگاس گفت: «این گزارش سفید‌شویی گذشته رسوای سلیمانی است که یکی از مرگبارترین تروریست‌های جهان بود».

او در ادامه تاکید کرد، گزارش‌های جانبدارانه و ملال‌آوری از این دست، مجوزی برای تروریست‌ها است و حقوق بشر را تضعیف می‌کند.

در شش ماهی که از کشته شدن قاسم سلیمانی در عراق گذشته، حجم حمله‌های گروه‌های نیابتی در عراق به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته است. مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر جدید عراق نیز که پس از حذف سیلمانی و ماه‌ها بن‌بست سیاسی در عراق به قدرت رسیده، مبارزه با گروه‌های شبه‌نظامی عامل حمله‌های مرگبار در عراق را در اولویت دستور کار خود قرار داده است.