رییس اف‌بی‌آی: چین بزرگ‌ترین تهدید برای آمریکاست

اف‌بی‌آی هر ده ساعت یک پرونده جدید ضدجاسوسی مربوط به چین را باز می‌کند

کریستوفر وری، رییس اف‌بی‌آی - WIN MCNAMEE / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP

کریستوفر وری، رییس اف‌بی‌آی، هشدار داد که چین تهدیدی بزرگ‌تر از هر نیروی خارجی دیگر برای آینده آمریکا است.

رئیس اف‌بی‌آی در گفت‌وگو با موسسه هودسون، که یک اندیشکده سیاست خارجی متمایل به محافظه‌کاران است، تاکید کرد که چین برای رسیدن به برتری جهانی آماده انجام هرکاری است.

او هشدار داد که آمریکایی‌ها باید مقیاس و پیچیدگی بلندپروازی‌های حزب کمونیست چین و خطراتی را که تاکتیک‌های آن‌ها به‌دنبال دارد درک کنند.

وری اظهارداشت: «چین یا حزب کمونیست چین، بر این باور است که در یک جنگ نسلی با کشور ما قرار دارد و باید در این جنگ از لحاظ اقتصادی و فناوری بر ما فائق شود و رهبری دنیا را به‌دست گیرد. این به اندازه کافی هشداردهنده است اما این مبارزه از طریق نوآوری‌های مشروع و رقابت عادلانه و قانونی صورت نمی‌گیرد.»

او تاکید کرد که چین به شهروندانش آزادی اندیشه و بیان و خلاقیتی را که ما در ایالات متحده برای مردم قائلیم نمی‌دهد و ادامه‌داد: «در عوض، چین در تلاش است با هر ابزار لازمی، به تنها ابرقدرت دنیا تبدیل شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مقام اف‌بی‌آی ابزارهای چین را شامل سرقت حق معنوی (هم فیزیکی و هم دیجیتال) و تلاش برای ایجاد فساد و جاسوسی در موسسه‌های اقتصادی و مالی آمریکایی دانست.

او به طور خاص به شرکت هواوی اشاره و تاکید کرد که کمپانی‌های به‌ظاهر خصوصی چینی، مفهومی را که ما در آمریکا از خصوصی بودن داریم ندارند. هر زمانی که دولت بخواهد آن‌ها باید اطلاعاتشان را در اختیار قراردهند و با واحدهای حزب کمونیست همکاری کنند.

آقای وری به این موضوع اشاره کرد که این واحدهای حزب کمونیست در کمپانی‌های آمریکایی مستقرشده‌اند چون استقرار آن‌ها پیش‌شرط دادوستد با چین است.

این درحالی است ‌که فعالیت هواوی و دیگر کمپانی‌های چینی در آمریکا و سایر نقاط از لحاظ حریم خصوصی و دسترسی به اطلاعات خصوصی و دولتی حساسیت‌برانگیز شده است اما آقای وری هشدارداد که موضوع جدی‌تر از این‌هاست.

او گفت: «اطلاعات ما تنها چیزی نیست که گروگذاشته‌شده، بلکه سلامت، زندگی و امنیت ما هم در گرو آن است. اکنون به جایی رسیده‌ایم که اف‌بی‌آی هر ده ساعت یک پرونده جدید ضدجاسوسی مربوط به چین را بازمی‌کند. حدود پنج هزار پرونده ضدجاسوسی اف‌بی‌آی در سراسر کشور درجریان است که حدود نیمی از آن‌ها به چین مربوط می‌شود.»

رییس اف‌بی‌آی ضمن اشاره به این‌که نگرانی درباره چین در سال‌های اخیر به چالش‌هایی برای ارتش آمریکا و حوزه‌های اطلاعاتی و اقتصادی منجر شده، ادامه داد: «دونالد ترامپ، به سهم خود از زمانی که روی کارآمده، به‌ظاهر شکارچی چین بوده‌، هرچند دشمنی او با چین بیشتر به حوزه تجارت بازمی‌گردد.»

ترامپ به‌تازگی به اقدام‌های زودهنگام چین درخصوص همه‌گیری ویروس کرونا حمله کرده است و به تصمیمش مبنی بر بستن مرزهای آمریکا بر روی چین –هرچند  آشکارا اغراق‌آمیز– افتخار می‌کند و نام‌هایی چون «ویروس چینی» و «آنفولانزای کونگ» به این ویروس نسبت می‌دهد.

منتقدان نسبت به این موضوع اعتراض دارند که استفاده مکرر از چنین واژه‌هایی از زمان همه‌گیری ویروس کرونا، منجر به افزایش خشونت علیه آمریکایی‌های چینی‌تبار شده‌است.

در این شرایط، آقای وری مراقب است که مردم هدف انتقاداتش نباشند: «اجازه دهید به روشنی بگویم که این موضوع درباره مردم چین و به‌طورحتم، درباره آمریکایی‌های چینی‌تبار نیست.

هرسال آمریکا پذیرای بیش از ۱۰۰ هزار دانشجو و استاد چینی است. چند نسل است که مردم از چین به آمریکا مهاجرت می‌کنند تا خود و خانواده‌هایشان از نعمت آزادی برخوردار شوند و جامعه ما با مشارکت آن‌ها جامعه بهتری است.»

© The Independent