هشدار در مورد بازداشت خودسرانه استرالیایی‌ها در چین

روابط چین با استرالیا به دنبال اصرار کنبرا به تشکیل کمیته مستقل حقیقت‌یابی درباره منشاء کرونا، متشنج شده است

دولت چین در اوایل سال جاری میلادی یک استرالیایی را به جاسوسی متهم کرد-Byline

وزارت امور خارجه استرالیا به شهروندان هشدار داده احتمال بازداشت خودسرانه آنها در چین، وجود دارد.

این هشدار پس از آن صادر می‌شود که روابط چین با استرالیا به دنبال اصرار دولت اسکات موریسون بر حقیقت‌یابی مستقل درباره منشاء ویروس کرونا، متشنج شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقامات چین پیش‌تر در مورد پیامدهای این تصمیم به نخست‌وزیر استرالیا هشدار داده بودند. برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که چین در مورد اطلاع‌رسانی درباره شیوع این بیماری همه‌گیر پنهان‌کاری کرده و تاخیر داشته است. برخی نیز به احتمال شیوع این ویروس از مبدا آزمایشگاهی در چین اشاره می‌کنند.

به گزارش ای‌بی‌سی، وزارت امور خارجه استرالیا می‌گوید، مقامات دولت چین در مواردی خارجی‌ها را به اتهام به خطر انداختن امنیت ملی این کشور دستگیر کرده‌اند.

در مقابل این هشدارها، پکن نیز از شهروندان چین خواسته است به استرالیا سفر نکنند، چرا که احتمالا با نژادپرستی مواجه خواهند شد. 

این در حالی است که دولت استرالیا پس از تصویب قانون امنیتی از سوی چین در هنگ‌کنگ،‌ اعلام کرده که موضوع اعطای اقامت به شهروندان هنگ‌کنگی را بررسی می‌کند.

چین سابقه‌ای طولانی در استفاده از دیپلماسی گروگانگیری دارد. برای مثال دو سال قبل دو شهروند کانادایی را بازداشت کرد. این بازداشت پس از آن انجام شد که کانادا مدیر اجرایی شرکت هواوی چین را بنا بر اتهاماتی که در دادگاه‌های آمریکا مطرح شده بود، دستگیر کرد.

چین اتهام این دو کانادایی را جاسوسی از اطلاعات محرمانه اعلام کرده است.

یک مرد استرالیایی نیز اخیرا به اتهام قاچاق مواد مخدر در چین به اعدام محکوم شد و یک شهروند استرالیایی-چینی دیگر هم در اوایل سال جاری میلادی در چین به جاسوسی متهم شد.

مقامات استرالیا اخیرا از تلاش برای حمله‌های گسترده سایبری از سوی یک دولت خبر داده بودند. هرچند کنبرا به نام چین اشاره نکرده، برخی ناظران بین‌المللی می‌گویند دولت چین پشت این حمله‌های سایبری است. 

بیشتر از جهان