کرونا در ایران؛ اجباری شدن پوشش ماسکی که کم‌یاب است

دولت ایران هم‌زمان با اجباری شدن پوشیدن ماسک صادرات آن را ممنوع کرده است

به گزارش انجمن داروسازان ایران روزانه حدود شش تا هفت میلیون ماسک سه لایه پزشکی در کشور تولید می‌شود، اما کمبود ماسک و قیمت بالای آن برای خانوار چهار نفره ایرانی دلیلی بر استفاده نکردن از آن شده است - ATTA KENARE / AFP

با اعلام اجباری شدن پوشیدن ماسک در ایران، ماسک گران و کم‌یاب شده است.

وزیر بهداشت ایران اعتراف کرده است خرید ماسک برای مردم میسر نیست. سعید نمکی از مردم خواسته مسؤولان را در جریان شکست پروتکل‌ها بگذارند. درخواستی که بیش‌تر به طنزی تلخ شبیه است.

دنیای اقتصاد در گزارشی در تاریخ ۱۵ تیرماه خبر از افزایش ۳۰ درصدی قیمت ماسک در تهران داده است. این افزایش قیمت به دلیل کمبود عرضه در بازار گزارش شده است. برخی از تولیدکنندگان ماسک نیز طی ماه‌های گذشته از کمبود مواد اولیه در تهیه ماسک خبر داده بودند. تولیدکنندگان عنوان کردند حتی کش دور ماسک دو برابر قیمت قبلش شده است. گفته می‌شود پارچه‌هایی که برای تولید ماسک سه لایه باید در اختیار تولیدکنندگان قرار بگیرد، تنها براساس سهمیه‌بندی وزارت بهداشت تامین می‌شود.

به گزارش ایندیپندنت فارسی قیمت یک عدد ماسک استاندارد مرغوب سه لایه حداقل ۱۵هزار تومان است که برای یک خانواده چهار نفره می‌شود ۶۰ هزار تومان.

ماسک‌های کاغذی یک لایه یک بار مصرف که در بسته‌بندی سه عددی فروخته می‌شود، پنج هزار تومان و تمام این ماسک‌ها غیرقابل شست‌وشویند. ماسک سه لایه هم یک بسته ۲۰ عددی حدود ۱۷۰ تا ۲۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود که برای یک خانواده چهارنفره ۶۸۰ هزار تومان هزینه دارد. گفته می‌شود ماسک‌های سه لایه به راحتی قابل تهیه کردن نیست و با سفارش از قبل به داروخانه می‌توان خریداری کرد. این در حالی است که برخی مقام‌های رسمی در این کشور از وفور ماسک خبر می‌دهند.

به گزارش «شعارسال» در ۱۱ تیرماه، رضا رحمانی وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت گفت: «اگر وضعیت شیوع کرونا در کشور تشدید شود ما برای تأمین ماسک مورد نیاز مشکلی نخواهیم داشت.»

این در حالی است که دوشنبه ۱۶ تیرماه نایب رییس انجمن داروسازان ایران نیز از کمبود ماسک در شهرستان‌های کوچک خبر داده و گفت: «خبرهایی می‌رسد مبنی بر این که در حوزه ماسک به دلیل اختلاف قیمت و گرانی دلار، قاچاق معکوس وجود دارد.»

علی فاطمی به ایسنا گفته است: «برخی به‌ علت اختلاف قیمتی که وجود دارد و گرانی دلار، بخشی از ماسک‌ها را از کشور خارج می‌کنند. عکس‌ها و فیلم‌هایی دیده شده که ماسک‌های ایرانی در برخی کشورها وجود دارد.» گفته می‌شود صادرات ماسک بدون مجوز سازمان غذا و داروی ایران ممنوع است.

از دیگر سو محمدرضا شانه‌ساز،‌ رییس سازمان غذا و دارو، می‌گوید در حال حاضر مشکلی از لحاظ کمبود و یا تولید ماسک در کشور وجود ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش انجمن داروسازان ایران روزانه حدود شش تا هفت میلیون ماسک سه لایه پزشکی در کشور تولید می‌شود، اما کمبود ماسک و قیمت بالای آن برای خانوار چهار نفره ایرانی دلیلی بر استفاده نکردن از آن شده است. به گفته انجمن داروسازان ایران شهرستان‌ها و شهرهای کوچک در ایران مشکل بیش‌تری برای تهیه ماسک دارند و سیستم توزیع، تکافوی نیاز را نمی‌کند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اهواز نیز با عنوان این که متولی تامین ماسک از طرف رییس جمهوری وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین شده است خواستار پاسخگویی در خصوص گرانی و کمبود ماسک در این استان شده است. در حال حاضر استان خوزستان در وضعیت قرمز ابتلا به کرونا قرار دارد.

در فروردین ماه گزارش‌هایی مبنی بر گرانی و کمبود ماسک به خصوص در شهرهای پرخطری مثل قم منتشر شد. در عین حال از کشف انبارهای احتکار ماسک در شهرهای مختلف نیز خبرهایی مطرح بود.  

دولت ایران هم‌زمان با اجباری شدن پوشیدن ماسک صادرات آن را به سایر کشورها ممنوع کرده است.

امروز آمار رسمی جان‌باختگان براثر ابتلا به کرونا در ایران به بالاترین میزان خود تا به امروز رسید؛ ۲۰۰ فوتی در یک شبانه‌روز. تاکنون ۱۱ هزار و ۹۳۱ نفر بر اثر ابتلا به کووید ۱۹ در ایران جان خود را از دست داده‌اند.

اوج‌گیری دوباره کرونا در این کشور در حالی صورت می‌گیرد که بسیاری از کشورهای دنیا به شرایط مطلوبی دست پیدا کرده‌اند؛ کشور کانادا روز گذشته اعلام کرد در استان انتاریو شهر تورنتو که تاکنون بالاترین میزان ابتلا و مرگ و میر را نسبت به سایر استان‌ها داشته است، مرگ‌ومیر به صفر رسیده است. دیروز برای شهروندان تورنتویی روز بزرگی بود.

اما در ایران کرونا دوباره با اوج‌گیری و اعلام شرایط هشدار در پایتخت این کشور روز گذشته شهرستان کرج در نزدیکی تهران را قرنطینه کرد. رییس شورای شهر تهران نیز از صعود دفن روزانه در قبرستان اصلی این شهر خبر داده است؛ آمار دفن روزانه ۱۹ نفر به ۷۰ نفر افزایش پیدا کرده است. به گفته وزارت بهداشت ایران وضعیت در استان‌های جنوبی و مرزی وخیم‌تر است. افزایش بستری در میان کودکان و نوجوانان و آمار مرگ‌ومیر در این رده سنی خبر از وخامت شرایط در ایران دارد. موارد ابتلا و مرگ‌ومیر در میان کادر پزشکی و درمان هم فزونی گرفته است. از طرفی بیمارستان‌ها به دلیل تکمیل ظرفیت اشباع شده و تصاویر پخش شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد در بیمارستان مسیح دانشوری تهران، بیماران در اتومبیل‌های شخصی خود در حیاط بیمارستان و یا روی نیمکت‌های بیمارستان در حالی که به دستگاه اکسیژن وصل هستند شب را سپری می‌کنند.

شهروندان ایرانی در بحران کرونا با معضل نبود ماسک دست‌وپنجه می‌سایند. بسیاری از مردم در این کشور به دلیل فقر توان خرید مایحتاج اولیه را نداشته و خرید ماسک را ضروری نمی‌دانند. سعید نمکی وزیر بهداشت ایران نیز امروز گفته است: «می‌دانیم که فراهم کردن ماسک برای یک خانواده تنگ‌دست با قیمت بیش از۱۵۰۰ تومان میسر نیست.»

وزارت بهداشت ایران هم‌چنین اعتراف به شکست درخصوص اجرای طرح پروتکل‌های بهداشتی در میان اصناف مختلف کرده است. در روزهای گذشته تصویر بسیاری از نقاط مختلف ایران در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد که نشان از کم‌اهمیت گرفته شدن کرونا در زندگی روزمره مردم داشته است. به گفته وزیر بهداشت ایران، «اجرای پروتکل‌ها در روزهای اول بیش از ۸۵ درصد بوده و حالا به زیر ده درصد رسیده است.»

طبق آخرین گزارش‌های رسمی تهران، اصفهان، مازندران، گلستان، البرز، کرمان، یزد، سیستان و بلوچستان، همدان و اردبیل در وضعیت هشدار قرار دارند.

بیشتر از