اختصاصی ایندیپندنت فارسی:‌ احمدی‌نژاد پیشنهاد میانجیگری بین عربستان سعودی و حوثی‌ها را داد

رئیس‌جمهور سابق ایران می‌گوید حاضر است برای این کار به عربستان سعودی سفر کند

محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور سابق ایران - ATTA KENARE / AFP

محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور سابق ایران، پیشنهاد داده که با تشکیل هیاتی بین‌المللی به طور رسمی بین دولت عربستان سعودی و حوثی‌های یمن میانجیگری کند و به پایان جنگ داخلی یمن در این زمینه کمک کند. یکی از مقامات نزدیک به دکتر احمدی‌نژاد این خبر را به طور اختصاصی در اختیار ایندیپندنت فارسی قرار داد.

رئیس‌جمهور سابق ایران طرح کاملی در این زمینه آماده کرده و سه نامه در این زمینه نوشته است که روز جمعه منتشر خواهند شد.

این سه نامه خطاب به محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی؛ عبدالملک بدرالدین حوثی، رهبر انصارالله یمن و آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل نوشته شده‌اند.

پیشنهاد آقای احمدی‌نژاد با اعلام بلافاصله آتش‌بس شروع می‌شود و خواهان «حل محترمانه» جنگ یمن به گونه‌ای است که به بهبود روابط ایران و عربستان سعودی نیز کمک کند.

مقام نزدیک به احمدی‌نژاد گفت: «به باور ایشان این ماجرا به همه اطراف در صحنه آسیب می‌زند و باید حل بشود. ایشان باور دارد که اراده حل مساله نیز وجود دارد.»

این مقام تاکید کرد که احمدی‌نژاد می‌خواهد برای این زمینه «وقت بگذارد» و حاضر است در این راه به زودی به عربستان سعودی سفر کند. او افزود: «ایشان می‌خواهد هم با مقامات عربستان ملاقات کند و هم با رهبر حوثی‌ها.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مساله روابط خوب بین تهران و ریاض برای احمدی‌نژاد البته محدود به مساله یمن نیست. به گفته این مقام: «ایشان به کنار هم بودن ایران و عربستان سعودی اعتقاد قلبی و استراتژیک دارند.»

مقام نزدیک به احمدی‌نژاد گفت: «به عقیده ایشان رابطه بد با عربستان به ایران آسیب می‌زند. یکی از دلایلی که در زمان ریاست جمهوری ایشان قیمت نفت بالا بود هم‌گرایی ایران و عربستان در اوپک بود که خودش هنر دیپلماتیک است. دکتر احمدی‌نژاد به شدت به روابط خوب ایران و عربستان سعودی عقیده دارد.»

این مقام گفت در ژانویه ۲۰۱۶ که به سفارت عربستان سعودی در ایران حمله شد، احمدی‌نژاد به نزدیکانش تاکید کرده که هیچ کس از این حرکت حمایت نکند. او افزود: «ایشان گفت این تله است و ما اصلا نباید به سمت تخریب رابطه با عربستان برویم.»

به گفته این مقام، یکی از انتقادهای احمدی‌نژاد به دولت روحانی هم همین است که «ایشان هیچ‌وقت به سمت اصلاح رابطه با دولت عربستان سعودی نرفتند» و «به چند کشور اروپایی دل بستند که حالا از آن‌جا هم رانده شدند.»

بیشتر از