علی ربیعی: حادثه نطنز اگر دخالت خارجی باشد به آن پاسخ می‌دهیم

سخنگوی دولت می‌گوید علت حادثه نطنز با اجماع نظر کارشناسان در حال تکمیل است

علی ربیعی، سخنگوی دولت حسن روحانی - str / afp

با گذشت چندین روز از انفجار در تاسیسات هسته‌ای نطنز، گمانه‌زنی‌ها درباره علت حادثه و هم‌چنین اظهارنظرها درباره این انفجار بی‌وقفه ادامه دارد. 

امروز، علی ربیعی سخنگوی دولت حسن روحانی، در یک اظهار نظر رسمی و در پاسخ به پرسشی مبنی بر دلایل انفجار نطنز و امکان دست داشتن اسرائیل در این حادثه  گفته است که « قطعا ما اگر به جمع‌بندی برسیم که دخالتی خارجی در این حادثه وجود داشته است به آن پاسخ مناسب را خواهیم داد».

به گفته سخنگوی دولت حسن روحانی «فرضیه‌های مربوط به علت حادثه از ابتدای وقوع به بررسی انجامیده و علت حادثه با اجماع نظر کارشناسان در حال تکمیل است».

امروز هم‌چنین وزیر اطلاعات مملکت و مقامات ارشد فرماندهی پدافند هوایی ارتش و مقامات ارشد نیروی انتظامی در جلسه‌ کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی حضور یافتند. جلسه‌ای که به گفته ابوالفضل عمویی سخنگوی این کمیسیون، درباره جزئیات حادثه نطنز برگزار شده بود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی «در این جلسه، مقامات مربوطه با ارائه گزارشی از حوزه مسئولیت‌شان، به تشریح ابعاد امنیتی واقعه نطنز پرداختند و ضمن استماع نظرات اعضای کمیسیون، به سوالات آنها پاسخ دادند».

جزئیات زیادی از این جلسه مخابره نشده است و خبرگزاری تسنیم از قول سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس نوشته است که «طبق گزارشی که میهمانان جلسه عصر امروز کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره حادثه نطنز ارائه کردند، مشخص شد که تاکنون نتایج قابل‌توجهی در این‌باره حاصل شده و بررسی دقیق‌تر ابعاد مختلف موضوع انفجار نطنز، ادامه دارد».

این نماینده مجلس هم هم‌چون روایت غالب نهادهای امنیتی مملکت اعلام دلایل انفجار نطنز را به زمانی دیگر موکول کرده و گفته است که «با پایان بررسی دقیق و فنی موضوع، نتایج قطعی از طریق دستگاه‌های ذی‌ربط به اطلاع مردم نیز خواهد رسید».

فارغ از این اظهارنظر رسمی برخی خبرگزاری های داخلی هم در تحلیل‌های جداگانه اما هم‌سو با یکدیگر به بررسی ابعاد انفجار در تاسیسات هسته‌ای نطنز پرداختند. 

خبرگزاری تسنیم، نزدیک‌ به سپاه پاسدارن در تحلیلی مدعی شده که پس از این حادثه «ابتکار عمل» دست  جمهوری اسلامی ایران است. 

این یادداشت با اشاره به اظهارنظرهای مقامات اسرائیلی می‌نویسد «بدیهی است که به لحاظ منطقی از دو حال خارج نیست، یا این اتفاق با واسطه یا بی‌واسطه کار اسرائیل هست یا نیست. اما به هرحال فضای عملیات روانی به نوعی است که به نحوی صهیوینست‌ها را درگیر قضیه معرفی کند.»

تحلیل مفصل خبرگزاری تسنیم درباره ابعاد ماجرای انفجار در نطنز زوایای گوناگون و امکانات چندگانه چرایی این حادثه را بررسی می‌کند و سه دلیل اصلی برای دخالت احتمالی اسرائیل در این حادثه را این‌چنین بیان می‌کند؛ تلافی اقدامات خراب‌کارانه  جمهوری اسلامی ایران  در تاسیسات آب اسراییل؛ ترغیب ایران به واکنش نظامی و زمینه‌سازی برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران و  یا افزایش فشار حداکثری برای آوردن ایران پای میز مذاکره. 

در بخش دیگری از این تحلیل این ادعا مطرح شده که «آمریکا و اسرائیل قدرت نظامی ایران را می‌شناسند و روی میزشان گزینه برخورد نظامی با ایران نیست».

به ادعای این تحلیل مذاکره با آمریکا در شرایط فعلی امکان ندارد و هرکه الان پا پس بکشد، «بُزدل» است و باید بیش‌تر امتیاز دهد. 

این تحلیل ادعا می‌کند که «این جمهوری اسلامی‌ست که نهایتا تصمیم می‌گیرد که اگر حادثه نطنز کار اسراییلی‌ها باشد، کی و چگونه به آن پاسخ دهد».

به نوشته تسنیم «اگر دولت و نخبگان ایران با عملیات روانی، دچار خطا نشوند و ایده‌های غیرمنفعلانه‌ای برای خروج از مشکلات فعلی داشته باشند،» آمریکا و اسرائیل ضربه‌ای می‌خورند که مسائلی مانند نطنز  در حاشیه آن هم نیست». 

مقامات امنیتی ایران و در راس آنها شورای عالی امنیت ملی می‌گویند که بنا به «ملاحظات امنیتی» نمی‌توانند دلایل انفجار در تاسیسات هسته‌ای نطنز را اعلام کنند.

بیشتر از