خنثی کردن عملیات دو حمله انتحاری در کابل

متهمان در صدد حمله به یک بیمارستان و یک رسانه محلی در کابل بودند

ایستگاه پلیس کابل برای نظارت بر عبور و مرور در شهر - WAKIL KOHSAR / AFP

اداره امنیت ملی افغانستان اعلام کرده که دو مهاجم انتحاری را پیش از انفجار بازداشت کرده است که می‌خواستند به یک بیمارستان و یک رسانه محلی در کابل حمله کنند.

عکس منتشر شده از دو فرد متهم به عملیات انتحاری در کابل 

ریاست امنیت ملی افغانستان با انتشار بیانیه و اعتراف‌های تلویزیونی این دو نفر می‌گوید که نیروهای واحد ویژه این سازمان در عملیات «پیچیده و هدف‌مند» این دو عامل انتحاری را به دام انداخته‌اند.

به گفته این نهاد اطلاعاتی این افراد وابسته به گروه داعش و عضو شاخه خراسان این گروه‌اند.

در بیانیه خبری اداره امنیت ملی آورده شده است که «لطف‌الله فرزند عبدالطیف مشهور به خراسانی و احمدالله فرزند ضیاءالدین» ساکنان شهرستان شکردره ولایت کابل، دو عامل انتحاری‌اند که قصد داشتند به «شفاخانه مولاعلی واقع در گولایی دواخانه در غرب کابل و به دفتر یکی از رسانه‌ها در این شهر حمله کنند.»

اداره امنیت ملی روشن نکرده است که کدام رسانه برای گروه داعش به هدف تبدیل شده است. اما خیلی از رسانه‌های آزاد افغانستان که نگاه انتقادی به حملات تروریستی دارند و هوادار نظام دموکراتیک‌اند، تدابیر امنیتی خود را افزایش داده‌اند.

حمله به بیمارستان و رسانه براساس قوانین حقوق بشری جنایت جنگی است.

در پی توافق طالبان با آمریکا، گروه داعش مسؤولیت بیش‌ترین حملات خونین تروریستی را در کابل و دیگر شهرهای افغانستان به عهده گرفته است. بیش‌تر این حملات هم در مناطق غیرنظامی شیعه‌نشین صورت می‌گیرد و داعش درباره آن با طمطراق در سایت‌های تبلیغاتی خود حرف می‌زند.

یکی از خونین‌ترین حملاتی که هم طالبان و هم دولت افغانستان محکوم کرد، هجوم افراد مسلح به زایشگاه یک‌صد‌ تخت‌خوابی برچی در غرب کابل بود.

در این حمله کودکان و مادران باردار به ضرب گلوله کشته شدند.

دولت افغانستان درباره بازداشت اخیر می‌گوید نیروهای امنیتی «برای شناسایی، پی‌گیری و از بین بردن هسته‌های مرکزی و شهری گروه داعش و دیگر گروه‌های تروریستی، دو عامل انتحاری که قصد حمله به مراکز درمانی و رسانه‌ای کشور را داشتند، بازداشت کرده‌اند.»
ریاست امنیت ملی می‌افزاید که نیروهای امنیتی «با درایت و هوشیاری» این برنامه تروریستی را کشف و خنثی کرده‌اند.
امنیت ملی افغانستان توضیح می‌دهد که این دو مهاجم انتحاری به فراخوان سه نفر دیگر به نام‌های «احمد، ابوعمر و خیبر» به گروه داعش جذب شده‌اند.

جلب و جذب گروه داعش در میان جوانان سرخورده و افراطی افغانستان بیش‌تر از طریق رسانه‌های اجتماعی و دید و بازدیدهای رو در روی پنهانی صورت می‌گیرد.

امنیت ملی، این سه نفر را طراحان حمله به بیمارستان و دفتر رسانه معرفی کرده و توضیح داده است که این دو مهاجم می‌خواستند حمله انتحاری را طبق دستور در اهداف تعیین شده انجام دهند.
دولت افغانستان از تبانی شبکه حقانی و گروه داعش نگران است و دو ماه پیش نیز عملیاتی در همین منطقه در کابل راه انداخت و از نابودی «هسته‌ مشترک داعش و شبکه‌ حقانی در ولسوالی شکردره کابل» خبر داد. اما به نظر می‌رسد فعالیت داعش در مناطق مختلف افغانستان هم‌چنان ادامه دارد.

کابل خیلی از حملات پیچیده مانند پرتاب موشک به مراسم تحلیف ریاست جمهوری، بمب‌گذاری در عبادتگاه سیک‌ها در پایتخت، حمله «تروریستی» در مصلی عبدالعلی مزاری در غرب شهر کابل و چند حمله دیگر را کار مشترک گروه داعش و شبکه حقانی می‌داند.

بیشتر از