حمله پهپادی به قاسم سلیمانی نقض قوانین بین‌المللی بود

گزارشگر ویژه سازمان ملل می‌گوید آمریکا با «کشتن غیرقانونی» قاسم سلیمانی منشور سازمان ملل را نقض کرده است

تصویری از خودروی حامل قاسم سلیمانی ساعاتی پس از حمله پهپادی- شبکه‌های اجتماعی

اگنس کالامار، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر، اعدام‌های غیرقانونی و خودسرانه گفته است که حمله پهپادهای آمریکایی به کاروان حامل قاسم سلیمانی و همراهانش که به کشته شدن او منجر شد، نقض قوانین بین‌المللی بوده است.

قاسم سلیمانی بامداد جمعه ۱۳ دی‌ماه در جریان حمله پهپادی نیروهای آمریکایی به خودروی حامل او و ۹ نفر از همراهانش از جمله ابومهدی المهندس، فرمانده کتائب حزب‌الله عراق، در حال خروج از فرودگاه بغداد، ترور شد.

خبرگزاری رویترز به نقل از خانم کالامر نوشته است که آمریکا نتوانسته شواهدی مبنی بر تهدید فوری و گسترده قاسم سلیمانی برای منافع خود ارائه دهد: «ایالات‌متحده نتوانسته است شواهد كافی از حمله مستمر یا قریب‌الوقوع به منافع خود برای توجیه حمله به كاروان قاسم سلیمانی در هنگام خروج از فرودگاه بغداد ارائه دهد.»

این‌ها بخشی از گزارشی است که خانم کالامار دو روز دیگر به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد ارائه خواهد کرد.

تهیه این گزارش با این هدف انجام شده تا توجه کشورهای عضو این شورا به نقض حقوق بشر با استفاده از سلاح‌های پیشرفته جلب شود.

در گزارش خانم کالامار در مورد حمله به کاروان قاسم سلیمانی آمده است که این حمله منشور سازمان ملل را نقض کرده است: «ژنرال سلیمانی مسئول (تدوین) استراتژی و اجرای اقدامات نظامی ایران در سوریه و عراق بود. اما به دلیل نبود تهدید قریب‌الوقوع واقعی برای زندگی کسی، روند اقدامات ایالات متحده غیرقانونی بوده است.»

دولت آمریکا در بیانیه‌ای پس از انجام این ترور نوشته بود که «قاسم سلیمانی در پی حملات به نیروهای نظامی و دیپلمات‌های آمریکایی در عراق بوده است و ما به موقع این اقدامات را شناسایی کردیم و او را کشتیم.»

خانم کالامار خواستار پاسخگویی کشورها در مورد قتل‌های هدفمند با استفاده از پهپادهای نظامی شده است.

این گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل افزوده است که «حمله هواپیماهای بدون سرنشین (به کاروان قاسم سلیمانی) در روز سوم ژانویه، اولین رخداد شناخته‌شده‌ای بود که در آن یک کشور به استناد حق دفاع از خود، کشتن یک چهره دولتی (خارجی) را در کشور ثالث، قانونی تلقی می‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خانم کالامار در مورد اهمیت تدوین مقررات بین‌المللی برای پهپادهای نظامی و عملیات آن‌ها به رویترز گفته است که «در دوره‌ای مهم و بحرانی قرار داریم... شورای امنیت سازمان ملل در عمل نقشی ایفا نمی‌کند. جامعه بین‌الملل نیز عامدانه یا غیرعمد تا حد زیادی ساکت است.»

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در نخستین کمپین انتخاباتی خود یک هفته پس از این ترور، قاسم سلیمانی را عامل از دست رفتن جان هزاران انسان و نیروی آمریکایی معرفی کرد و گفت سلیمانی به سفارتخانه‌های ما چشم دوخته بود و ما به‌سرعت و بدون جنگ او را متوقف کردیم و عدالت آمریکایی از طریق حمله‌ پهپادی و حذف سلیمانی در اقدامی قاطع اجرا شد.

بیشتر از