پیدایش اسرارآمیز برف‌ صورتی در کوه‌های آلپ

رنگ تیره‌تر برف به جذب بیشتر نور خورشید و سرعت بخشیدن به آب شدن یخ‌ها منجر می‌شود

در تصویر هوایی که به‌تازگی از یخچال پرستا در نزدیکی پلیزانو گرفته‌شده برف صورتی‌رنگ مشاهده‌شده است-Miguel MEDINA / AFP

پیدایش اسرارآمیز برف صورتی فام در کوه‌های آلپ ایتالیا موجب نگرانی‌ از افزایش سرعت ذوب یخ‌ در رشته‌‌کوه‌های اروپا شده است.

در پی مشاهده برف تغییر رنگ یافته در یخچال طبیعی (پیریخ) پرزنا در حدود ۵۰ کیلومتری شهر ترنتو، دانشمندان این پدیده را بررسی کردند. شاید علت این پدیده وجود جلبکی باشد که معمولاً در گرینلند مشاهده می‌شود.

بیاجیو دی مائورو از شورای تحقیقات ملی ایتالیا گفت احتمالاً این پدیده ناشی از جلبکی با نام علمی آنکیلونما نوردنسکیوالدی (Ancylonemanordenskioeldii) باشد. او گفت پیش‌تر راجع به این جلبک در یخچالی در سوئیس تحقیق کرده است.

او به خبرگزاری ساینس ایکس گفت: «این جلبک خطرناک نیست بلکه پدیده‌ای طبیعی است که در بهار و تابستان در عرض‌های جغرافیایی میانی و نیز در دو قطب زمین مشاهده می‌شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برف چون سفید است بیشتر انرژی خورشید را باز می‌تاباند، اما وقتی جلبک‌هایی تیره‌رنگ تر در آن وجود داشته باشند سهم بیشتری از این گرما جذب برف می‌شود و این باعث می‌شود هم یخ‌ها زودتر ذوب شود و هم زمین گرم‌تر شود.

با گرم‌تر شدن هوا و ذوب شدن یخ‌ها، آب و اکسیژن راحت‌تر در اختیار این جلبک قرار می‌گیرد و شرایط برای رشد آن مساعدتر می‌شود.

دکتر دی مائورو گفت «هر چیز که رنگ برف‌ را تیره کند باعث ذوب آن می‌شود چون سرعت جذب پرتوهای خورشید را افزایش می‌دهد.»

«در پی آن هستیم که غیر از فعالیت‌های انسانی اثر سایر پدیده‌ها را بر گرمایش بیش‌ازحد زمین اندازه‌گیری کنیم.»

قطب جنوب نیز در سال ۲۰۲۰ دچار مشکلات مشابهی شده است و برف به رنگ‌های «سرخ خونی» و «سبز» در این جنوبی‌ترین قاره زمین دیده‌شده که عامل آن رشد بی‌رویه جلبک‌هایی به این رنگ‌ها در آنجا بوده است.

در ماه فوریه پژوهشگران عکس‌هایی از وجود برف قرمز در پایگاه تحقیقاتی ورنادسکی منتشر کردند. در ماه مه نیز پژوهشگران دانشگاه کمبریج اعلام کردند نواحی وسیعی پوشیده از برف سبز فام را در نزدیکی زیستگاه پنگوئن‌ها دیده‌اند.  

گزارش سازمان ملل در سال ۲۰۱۸ نشان داد اگر دمای سیاره زمین همچنان با آهنگ کنونی افزایش یابد بین سال‌های ۲۰۳۰ تا ۲۰۵۲  حدود ۱.۵ درجه سانتی‌گراد و تا پایان قرن ۳ درجه سانتی‌گراد افزایش خواهد یافت.

وقتی به گرمایش ۲ درجه‌ای برسیم، زمین به‌شدت دگرگون خواهد شد. دیگر تقریباً هیچ صخره مرجانی‌ای بر جا نخواهد بود،  دست‌کم هر دهه یک تابستان‌ کل یخ‌های قطب شمال ذوب خواهد شد و تعداد بسیار زیادی از گونه‌های حیوانی و گیاهی کم‌کم زیستگاه‌های خود را از دست خواهند داد و منقرض خواهند شد.

© The Independent

بیشتر از زندگی