هشام الهاشمی، کارشناس مسائل امنیتی در بغداد ترور شد

هاشمی چند هفته قبل تهدید‌هایی را از سوی گروه‌های شبه‌نظامی در عراق دریافت کرده بود

هشام الهاشمی در حال مصاحبه تلویزیونی در بغداد-AFPTV / AFP

هشام الهاشمی، کارشناس امور امنیتی و مسائل مربوط به گروه‌های مسلح‌ و شبه‌نظامی در عراق، شامگاه دوشنبه و پس از دریافت تهدید‌هایی از گروه‌های شبه‌نظامی که گفته می‌شود برخی از آنها تحت حمایت جمهوری اسلامی قرار دارند، در مقابل خانه‌اش ترور شد.

تصاویر منتشر شده از لحظه ترور هاشمی نشان می‌دهد که موتورسواران خودروی او را دنبال کردند و هنگامی که خودروی هاشمی ۴۷ ساله در مقابل خانه‌اش در بغداد متوقف می‌شود، یکی از موتورسواران از فاصله نزدیک او را هدف قرار می‌دهد.

اعضای خانواده هاشمی که در خانه بودند، می‌گویند صدای شلیک پنج گلوله را شنیده‌اند.

هاشمی سپس در راه انتقال به بیمارستان جان خود را از دست می‌دهد.

هاشمی یک کارشناس امنیتی و روزنامه‌نگار شناخته شده بود که تحلیل‌های‌اش در رسانه‌های نوشتاری و تصویری مورد توجه قرار می‌گرفت. به گزارش عرب‌نیوز او چند هفته قبل از این ترور در مورد تهدید‌هایی سخن گفته بود که از یک گروه شبه‌نظامی دریافت کرده‌ است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از آنجایی که هاشمی مخالف حضور گروه‌های شبه‌نظامی و نفوذ همسایگان از جمله ایران در عراق بود، برخی از ناظران بین‌المللی ترور او را با حمله‌های راکتی اخیر در منطقه سبز بغداد مرتبط می‌دانند.

این حمله‌های راکتی به گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی نسبت داده می‌شود.

البته نه گروه‌هایی مانند کتائب حزب‌الله و نه جمهوری اسلامی ایران مسئولیت این حمله‌ها را نپذیرفته‌اند. خبرگزاری تسنیم، ‌نزدیک به سپاه پاسداران نیز با انتشار بیانه‌ای به نقل از سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد ترور هشام الهاشمی را محکوم کرده و آن را «اقدامی جنایتکارانه» خوانده است.

مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر جدید عراق که سرانجام پس از ماه‌ها بن‌بست سیاسی در این کشور به قدرت رسید، مقابله با گروه‌های شبه‌نظامی که در عراق دست به خرابکاری می‌زنند را در اولویت قرار داده است.

نیروهای امنیتی عراق اخیرا به پایگاه‌های گروه کتائب حزب‌الله یورش بردند که گفته می‌شود از پشتیبانی مالی و لجستیکی ایران برخوردار است. در جریان این عملیات ۱۴ عضو کتائب حزب‌الله دستگیر شدند. برخی منابع خبری از بازداشت یک فرمانده ایرانی در ایران عملیات گزارش دادند. اما تهران این خبر را تایید نکرد.

مقامات عراق ترور هاشمی را محکوم کرده و خواستار شناسایی و مجازات عاملان این جنایت شده‌اند.