حمله ترامپ به «هرج‌ومرج‌گرایان» در پی پایین کشیدن مجسمه داگلاس

فردریک داگلاس که از بند بردگی فرار کرده بود بدل به رهبر جنبش لغو برده‌داری شد

دونالد ترامپ در توئیتی به پایین کشیده شدن مجسمه فردریک داگلاس واکنش نشان داد-SAUL LOEB / AFP

رییس جمهور دونالد ترامپ به کسانی که مجسمه فردریک داگلاس را از جایگاه خود در شمال ایالت نیویورک پایین کشیدند حمله کرد و روز دوشنبه در توییتی نوشت: «این نشان می‌دهد این هرج‌و مرج‌گرایان هیچ حدومرزی نمی‌شناسند!»

اما معلوم نشد چه کسی پشت تخریب مجسمه فردریک داگلاس بوده است، فردی که خود از برده بودن فرار کرده و به رهبر جنبش لغو برده‌داری تبدیل شد و سخنور قهاری بود که سخنرانی معروف ۵ ژوئیه ۱۸۵۲ را ایراد کرد و در آن پرسید «روز ۴ ژوئيه برای بردگان چه معنایی دارد؟»

آقای ترامپ در کنار توییت خود درباره مجسمه داگلاس، لینکی از سایت محافظه‌کار برایت‌بارت را نیز به اشتراک گذاشت.

در آن مقاله آمده است هیچ انگیزه مشخصی هنوز برای سرنگونی این مجسمه اعلام نشده است و هم‌چنین به حادثه‌ای در گذشته اشاره کرد که دو نوجوان این مجسمه را در سال ۲۰۱۸ تخریب کرده بودند. آن نوجوانان در آن زمان گفتند هیچ انگیزه سیاسی برای کار خود نداشته‌اند.

به گزارش رسانه‌ای محلی که این حادثه را گزارش کرد، مجسمه فردریک داگلاس از پایگاه خود در پارک میپل‌وود در روچستر روز یک‌شنبه پایین کشیده شد و حدود ۵۰ پا از محل نصب خود جدا افتاد. به گفته مقامات در حالی که یکی از انگشت‌های مجسمه به حدی آسیب‌دیده که دیگر قابلیت ترمیم ندارد، اما هیچ رنگ و نوشته‌ روی آن نبوده یا آسیب بزرگ دیگری به مجسمه وارد نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای داگلاس سخنرانی مشهور خود را در جشن بزرگ‌داشت استقلال در سالن کورینتیان در روچستر ایراد کرد و جشن استقلال را در کشوری زیر سوال برد که هنوز برده‌ دارد.

او گفت: «هم‌شهری‌های من پوزش می‌طلبم، اجازه بدهید بپرسم چرا از من خواسته شده تا امروز سخنرانی کنم؟ من، یا آنانی که من نماینده آن‌ها هستم، چه ارتباطی با استقلال ملی این کشور داریم؟ آیا اصول بی‌نظیر آزادی‌های سیاسی و عدالت طبیعی که در متن اعلامیه استقلال آمده شامل ما هم می‌شود؟ و آیا به همین خاطر از ما هم خواسته می‌شود تا پیشنهادات و امکانات خود را به عرصه ملی آورده و به منافعی که برای مااستقلال را به همراه آورده اقرار کرده و قدردان موهبات آن باشیم؟»

او افزود: «من این را با احساسی غم‌انگیز از تفاوت میان ما می‌گویم. من شامل این جشن باشکوه سالگرد استقلال نیستم! استقلال عالی شما تنها بیان‌گر فاصله زیاد و بدبختانه میان ما است.»

© The Independent

بیشتر از جهان