یک نقاشی روبن به ارزش سه ونیم میلیون پوند کشف شد

این تابلوی نقاشی از زیر غبار و لاک الکل ۱۴۰ ساله پیدا شده است

این شاهکار متعلق به قرن هفدهم است و در سال ۱۹۰۲ در هنرکده سلطنتی لندن به عنوان یکی از آثار روبن به نمایش درآمده است - ( PA )

اخیراً یک نقاشی از روبن کشف شده که ممکن است در حراجی تا سه و نیم میلیون پوند قیمت‌گذاری شود. این نقاشی را در غبارروبی یک مجموعه خانوادگی پس از حدود ۱۴۰ سال پیدا کرده‌اند.

کارشناسان حراجی ساتبیز در لندن بعد از آن که لایه‌های غبار و لاک الکل را با دقت از روی تابلوی «تک‌چهره‌ای از یک بانو» پاک کردند به این نقاشی رسیدند. حراجی ساتبیز این تابلو را که قیمتش دو و نیم تا سه و نیم میلیون پوند برآورد شده است، به حراج خواهد گذاشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این شاهکار متعلق به قرن هفدهم است و در سال ۱۹۰۲ در هنرکده سلطنتی لندن به عنوان یکی از آثار روبن به نمایش درآمده است اما پس از آن اصل و منشأ آن را «به دست فراموشی سپرده‌اند».

پس از آن تابلو به مدت ۱۳۹ سال در یک مجموعه خانوادگی مانده تا آن که در سال ۲۰۱۷ مشتری ناشناسی آن را به عنوان یکی از آثار نمایش داده شده در کارگاه روبن به قیمت ۷۸ هزار پوند خریده است. یعنی تصور کرده‌اند کارِ یکی از دست‌یاران این «استاد قدیم نقاشی» (لقب استادان اروپایی قبل از قرن ۱۹ میلادی) است.

مشتری با امید به این که معامله خیلی خوبی کرده، تابلو را نزد کارشناسان ساتبیز می‌برد تا نگاهی به آن بیاندازند. حالا هم قصد فروش این اثر را دارد.

اندرو فلچر رییس بخش نقاشی‌های استادان قدیم مؤسسه حراجی ساتبیز گفت: «خیلی کثیف، پوشیده از گرد و غبار و لاک الکل صد ساله بود اما وقتی تمیزش کردند تابلوی اعجاب‌انگیز روبن آشکار شد.

این از آن لحظه‌هاست که چندبار بیشتر در سال پیش نمی‌آید؛ از آن وقت‌هایی که تا آدم وارد می‌شود فریاد شوق حاضران به هوا می‌رود.»

کارشناسان با استفاده از دوربین مادون قرمز «جزییات پنهان» تابلو را پیدا کردند که نشان از تغییراتی داشت که این هنرمند حین نقاشی در آن ایجاد کرده است. آقای فلچر گفت: «با استفاده از همین جزییات بود که اصالت این تابلو بر ما معلوم شد و فهمیدیم جزو کارهای تقلیدی سطح پایین نیست.»

او گفت: «تغییر بزرگی در آسمان تابلو وجود دارد، آن‌جا که پرده پایین آمده... معلوم است که روبن از آن خوشش نیامده و پرده را بیشتر بالا برده تا وسعت آسمان بیشتر شود.

در مورد رنگ پیراهن زن هم می‌شود دید که اول آن را طور دیگری کشیده و بعد... شانه‌های زن را پهن‌تر کرده و خط دور پیراهنش را پررنگ‌تر.

در سایر جزییات هم می‌شود اصلاحات کوچکی دید که روبن در کشیدن انگشتان و دست‌ها اعمال کرده است.»

او تک‌چهره این بانوی جوان با پیراهن مشکی و شنل را «بسیار باشکوه» توصیف کرد و گفت این بانو «حضور بسیار پررنگ و قوی‌ای» داشته است. او افزود به نظر می‌آید این بانو «از گوشه چشم نگاه می‌کند و لبخند بسیار کم‌رنگی بر لب دارد».

«با آن که حالتی کاملاً رسمی به خود گرفته، آدم احساس می‌کند حس درون چهره‌اش واقعی است.»

این نقاشی را روز ۲۹ ژوئیه در حراجی ساتبیز به حراج خواهند گذاشت. از آغاز قرنطینه کرونا در ماه مارس این اولین شبی خواهد بود که حراجی بزرگ در لندن برگزار می‌شود.  

براساس گزارش ای‌پی

© The Independent

بیشتر از فرهنگ و هنر