برای کنترل موج دوم کرونا، استرالیا مرز میان دو ایالت خود را می‌بندد

صد سال پیش هم مرز این دو ایالت به دلیل آنفولانزای اسپانیایی بسته شده ‌بود

شروع دوباره همه‌گیری در ملبورن زنگ خطر را به صدا درآورده‌است -William WEST / AFP

استرالیا مرز شلوغ میان دو ایالت خود را می‌بندد. این نخستین بار است که پس از همه‌گیری آنفولانزای اسپانیایی، مرز میان پرجمعیت‌ترین ایالت‌های استرالیا بسته می‌شود.

مرز میان نیوساوت ولز و ویکتوریا که ملبورن در آن واقع شده، از روز سه‌شنبه به مدت نامحدودی بسته می‌شود. این اقدام، تمهیدی برای محدودکردن شیوع ویروس کرونا است.

صدها هزارنفر در حومه شهر ملبورن دستورهای جدیدی مبنی بر ماندن در خانه، جز به دلایل خاص، دریافت کرده‌اند. علاوه‌براین، ۹ برج مسکونی عمومی به طور کامل تحت مقررات قرنطینه درآمده‌اند.

حدود صد سال پیش، هنگام شیوع آنفولانزای اسپانیایی هم مقامات رسمی رفت‌وآمد بین این دو ایالت را ممنوع کرده‌بودند.

دنیل اندروز، نخست‌وزیر استرالیا، در این خصوص می‌گوید: «این یک تصمیم هوش‌مندانه است که در زمان مناسب و با توجه به چالش‌هایی که این ویروس به‌وجود آورده، اتخاذ شده‌است.»

هفته گذشته، پس از افزایش موارد ابتلا به کووید-۱۹ در دومین شهر بزرگ استرالیا، مقررات منع آمدوشد دوباره به بیش از ۳۰ منطقه حومه‌ای ملبورن بازگشت.

حدود ۳۰۰ هزار نفر مجبور به ماندن در خانه‌ها شدند. این شهروندان تنها برای تهیه غذا، ضرورت‌های پزشکی، ورزش، کار و خدمات مراقبتی می‌توانند از خانه خارج شوند.

۹ بلوک مسکونی در حومه استرالیا، که حدود سه هزار نفر در آن‌ها ساکن‌اند، آخر هفته تحت قرنطینه کامل قرارگرفتند. به ساکنان این برج‌های مسکونی گفته شده که دست‌کم به مدت پنج روز به‌هیچ‌وجه از خانه خارج نشوند. این نخستین قرنطینه کامل استرالیا است.

روز دوشنبه رکورد بالاترین افزایش موارد ویروس کرونا در ویکتوریا اعلام شد. با مرگ دو نفر در این ایالت، شمار قربانیان استرالیا به ۱۰۶ نفر رسید.

آقای اندروز اعلام کرد که پلیس ۵۳ مورد از ۱۲۷ مبتلای جدید را در خانه‌هایشان در برج‌های مسکونی نگه‌داشته‌است.

از ساعت ۱۱:۵۹ روز سه‌شنبه، نیروهای نظامی در مرز ایالت‌های ویکتوریا و نیوساوت‌ولز گشت می‌زنند تا مانع از عبور غیرقانونی شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با وجود ۵۵ جاده، پارک‌های حیات‌وحش و رودخانه‌ها، کنترل این مرز ایالتی دشوار است. به‌طور روزانه افراد زیادی برای کار و یا تحصیل به ایالت مجاور می‌روند.

گلدیز برجیکلیان، نخست‌وزیر ایالت نیوساوت ولز می‌گوید که مردم می‌توانند برای دریافت مجوزهای روزانه آمدوشد درخواست بدهند اما اعطای این مجوزها سه روز زمان می‌برد.

پائول آرمسترانگ، که در شهری مرزی وودونگا پمپ بنزین دارد، می‌گوید که فرزندانش در نیوساوت‌ولز زندگی می‌کنند اما در ویکتوریا مدرسه می‌روند. «من نمی‌دانم که آیا آن‌ها هم نیاز به مجوز دارند یا نه.»

استرالیا بهتر از بسیاری کشورهای دیگر همه‌گیری ویروس کرونا را کنترل کرده‌است. تنها هشت هزار و ۵۰۰ نفر در سراسر این کشور مبتلا شده‌اند. اما همه‌گیری جدید در ملبورن زنگ خطرها را به صدا درآورده‌است.

افزایش موارد مبتلایان در استرالیا به کارکنان هتل‌ها مربوط می‌شود. در این هتل‌ها افرادی که از سفر بازگشته بودند قرنطینه شدند اما مقررات قرنطینه‌ای برای کارکنان آن‌ها به طور سخت‌گیرانه به‌اجرا درنیامد.

گزارشهای تکمیلی در خبرگزاریها آمده است

© The Independent

بیشتر از جهان