اصرار آنکارا و طرابلس بر استفاده از گزینه جنگ در لیبی

طرح ممنوعیت ورود سلاح به لیبی به زودی اجرا خواهد شد

شماری از نیروهای وابسته به دولت وفاق ملی در شهر ترهونه در غرب لیبی. عكس از:  AFP

هرچند طرف‌های درگیر در جنگ لیبی از مدتی بدین سو تلاش‌های خود را برای پایان دادن به بحران جنگ در کشور از طریق گفت‌وگو و مذاکره آغاز کردند و برای رسیدن به این هدف مقامات دولت وفاق ملی و ارتش ملی سفرهای به خارج از کشور انجام دادند تا مسیر متوقف شدن جنگ و آتش‌بس را هموار کنند، اما به نظر می‌رسد که لیبی برای بیرون رفت از این بحران، هنوز راه درازی را در پیش دارد.

در همین راستا، عقیله صالح، رئیس پارلمان لیبی عازم مسکو شد تا در مورد تحولات اخیر به ویژه در مورد ابتکار عمل مصر برای حل بحران جنگ در لیبی با مقامات کرملین بحث و تبادل‌نظر کند، در حالی‌که دولت وفاق ملی در طرابلس سرگرم استقبال و پذیرایی مهمانان خارجی بحث برانگیزی بود که اکثر آن‌ها  فرماندهان نظامی بلند رتبه ترکیه بودند. رفت و آمد فرماندهان نظامی ترکیه به طرابلس، گمانه‌زنی‌ها را برای احتمال آمادگی برای نبرد سرنوشت ساز به هدف تصرف شهرهای سِرت و جفره را مطرح می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عقیله صالح پس از پایان مذاکرات چالش برانگیز با وزیر امورخارجه یونان در مورد تعیین مرزهای دریایی لیبی با یونان به شیوه‌ای که در تعارض با توافق‌نامه امضا شده میان آنکارا و طرابلس قرار می‌گیرد، از بنغازی عازم مسکو شد تا حمایت روسیه را برای تحولات مثبتی که به تازگی صورت گرفته است به دست آورد.

فتحی المریمی، مشاور رسانه‌ای رئیس مجلس نمایندگان لیبی در صحبتی که با ایندیپندنت عربی داشت، گفت: عقیله صالح در دیدار با مقامات روسیه اظهار داشت که جامعه جهانی با مشروعیت بخشیدن به یک نهاد غیرمنتخب (دولت وفاق ملی) که نتوانست شروط پیشنهادشده در توافق‌نامه "صخیرات" را برآورده کند، جنگ را بر لیبی تحمیل کرده است. وی با تأکید بر این‌که زمان اعتبار صلاحیت شورای ملی انتقالی پایان یافته است، گفت: دولت وفاق ملی دیگر مشروعیت ندارد.

فتحی المریری، گفت: توافق‌نامه "صخیرات" تأکید بر خروج شبه‌نظامیان از شهرها می‌کرد اما اکنون آن‌ها کنترل طرابلس و نهادهای دولتی از جمله بانک مرکزی لیبی را در دست دارند.

در همین حال، مقامات روسیه تأکید دارند که ابتکار عمل مصر بهترین گزینه برای بیرون رفت از بحران کنونی است و آن‌ها حاضر به پذیرش آتش‌بس هستند اما جانب مقابل به هیچ صورتی تن به این پیشنهاد نمی‌دهد و پیوسته اصرار بر ادامه جنگ دارد، زیرا دولت وفاق ملی قادر به اخراج شبه‌نظامیان از طرابلس نیست.

از سوی دیگر، سرگئی لاوروف، وزیر امورخارجه روسیه روز جمعه گذشته از آغاز مجدد کار سفارت روسیه در لیبی که موقتا وظایف خود را از تونس انجام می‌دهد، خبر داد. وزیر امورخارجه روسیه پس از دیدار با عقیله صالح گفت: مسکو از گذشته تا کنون پیوسته تأکید داشت که بحران جنگ در لیبی، راه حل نظامی ندارد و طرف‌های درگیر بایستی تمام مشکلات را از طریق گفت‌وگو حل کنند.

سفر عقیله صالح به مسکو و موافقت روسیه با دیدگاه رئیس پارلمان لیبی این پیام را می‌رساند که ارتش ملی لیبی و روسیه تأکید بر عملی شدن ابتکار عمل مصر دارند و جنگ را به هیچ صورتی به عنوان یک راه حل تلقی نمی‌کنند.

در مقابل، خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه همراه با یاشار گولر، رئیس ستاد كل ارتش تركیه و شمار دیگری از رهبران نظامی وارد طرابلس شدند و با مقامات دولت وفاق ملی از جمله فائزالسراج، نخست‌وزیر و خالد المصری، رئیس مجلس انتقالی دیدار کردند. طبق اظهارات دفتر اطلاع رسانی ریاست دولت لیبی، هدف از این سفر، گسترش همکاری در زمینه‌های نظامی، امنیتی و تقویت نیروهای وابسته به دولت وفاق ملی بوده است.

در هیمن حال، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، روز جمعه گذشته در یک کنفرانس خبری، گفت: سفر وزیر دفاع و رئیس ستاد ارتش به طرابلس به هدف ایجاد هماهنگی بیشتر و پیگیری اقدامات مشترک میان دو کشور صورت گرفته است. بر اساس اطلاعاتی که به تازگی منتشر شده است، آنکارا و طرابلس سعی دارند توافق‌نامه‌های امضا شده میان دو جانب به ویژه در بخش ایجاد پایگاه‌های نظامی ترکیه در غرب لیبی در عمل پیاده کنند و برای حمله به شهرهای سِرت و جفره آمادگی بگیرند.

در پیوند به این موضوع، محمد بویصیر، مشاور سیاسی دولت وفاق ملی اظهار داشت که سفر اخیر مقامات نظامی ترکیه به طرابلس، به منظور فراهم کردن زمینه همکاری‌های نظامی برای کنترل مرزهای شرقی مجاور با مصر و نوار مرزی در مثلث عوینات در جنوب کشور توسط نیروهای دولت وفاق ملی، انجام شده است. در واقع، آنکارا و طرابلس قصد دارند حریم هوایی شرق لیبی را تحت کنترل خود قرار دهند تا هیچ هواپیمایی بدون اجازه طرابلس نتواند در فضای لیبی پرواز کند.

از سوی دیگر، لوئیجی دی مایو، وزیر امور خارجه ایتالیا اظهار داشت که پس از موافقت پارلمان ایتالیا به ارسال یک ناوچه و دوهواپیما برای نظارت بر روند ممنوعیت ورود سلاح به لیبی، ایتالیا به زودی می‌تواند طرح اروپا برای نظارت بر ممنوعیت ورود سلاح به لیبی را به اجرا درآورد.

بدین ترتیب و با توجه رخدادهای اخیر، به صراحت می‌توان گفت که به رغم تلاش‌های انجام شده در راستای رسیدن به توافق سیاسی برای حل بحران جنگ در لیبی، اما به نظر می‌رسد که وقوع تنش و درگیری میان دو جانب اجتناب ناپذیر است و سرزمین لیبی به زودی شاهد جنگ بزرگ دیگری خواهد بود.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia