وضعیت ناایمن بیمارستان‌های تهران و مشهد

بیمارستان‌های مشهد تایید ایمنی آتش‌نشانی را ندارند

رئيس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران می‌گوید ۵۰  بیمارستان در تهران فاقد ایمنی هستند - ایسنا/حدیثه پاسندی

بعد از صدور اخطار ایمنی از سوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران برای ۴۰۰ بیمارستان و مرکز درمانی در پایتخت، امروز مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی مشهد گفته است که از مجموع ۳۳ بیمارستان فعال در شهر مشهد فقط ۲ بیمارستان تاییدیه ایمنی یک‌ساله داشتند که مهلت آن اواخر سال گذشته به پایان رسیده است و باید نسبت به اخذ مجوزهای لازم اقدام کنند. بر این اساس، به نظر می‌رسد مشهد هیچ بیمارستان ایمنی نداشته باشد. 

به گزارش خبرگزاری ایرنا به نقل از مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد، از سال ۱۳۹۷ این سازمان مکاتبات مختلفی با نهادهای ذیربط انجام داده است و هشدارهای لازم در این خصوص به این بیمارستان‌ها ابلاغ شده است. اما طی شش ماه گذشته هیچ‌یک از بیمارستان‌های مشهد برای دریافت تاییدیه ایمنی به این سازمان مراجعه نکرده‌اند. گفته می‌شود که طی این مدت، سازمان آتش‌نشانی از برخی بیمارستان‌های پرتراکم و مهم شهر بازدیدهای ایمنی به عمل آورده است و به مسئولان این اماکن چندین بار در خصوص ناایمن بودن مراکز درمانی، هشدارهای لازم را داده است. 

مدیرعامل آتش‌نشانی مشهد اخطار داده است که چنانچه مراکز درمانی و بیمارستان‌های دولتی یا خصوصی نتوانند مجوزها و تاییدیه‌های ایمنی لازم را از سازمان آتش‌نشانی کسب کنند، اسامی مراکز درمانی ناایمن به دستگاه قضایی و مردم اعلام خواهد شد. 

به گزارش «قدس آنلاین»، در سال گذشته تنها یک بیمارستان در شهر مشهد تاییدیه آتش نشانی داشته است. امیر عزیزی، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد، نیز در تیرماه ۹۸ اعلام کرد که از مجموع ۳۵ بیمارستان درشهرمشهد، تنها یک بیمارستان تاییدیه ایمنی آتش‌نشانی را داراست، سه بیمارستان در سال ۹۷ برای تاییدیه اقدام کرده‌اند، و ۳۱ بیمارستان دیگر تا کنون هیچ اقدامی در این زمینه نداشته‌اند. به گفته آقای عزیزی، بیمارستان‌های امام رضا و قائم از جمله بیمارستان‌های غیرایمن این شهر هستند. در سال گذشته ۲ هزار و ۱۵۶ ساختمان ناایمن در مشهد از سوی سازمان آتش‌نشانی و نهادهای خدمات ایمنی این شهرشناسایی شده است. 

در روزهای گذشته و نیز در پی وقوع آتش‌سوزی و انفجار در درمانگاه سینا اطهر در خیابان شریعتی تهران که منجر به کشته شدن ۱۹ نفر شد، باردیگر مسئله ایمنی مراکز درمانی و بیمارستان‌های ایران در حوزه توجه مسئولان قرار گرفته است.

برهمین مبنا، معاون پیشگیری سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از صدور اخطار ایمنی برای بیش از ۴۰۰ بیمارستان و مرکز درمانی در پایتخت خبر داد. ساعاتی بعد از آن حادثه، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران،  گفت که درمانگاه سینا اطهر، چهار اخطار برای ضرورت رعایت ایمنی داشته است. محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران، نیز گفت که در سال‌‌های مختلف شهرداری تهران به این درمانگاه درباره سیستم اطفای حریق اخطار داده بود و حتی یک بار قصد پلمپ این ساختمان را داشت.

ولی این حادثه نشان داد که مالک یا مالکان این ساختمان نسبت به هشدارهای ایمنی توجهی نکرده‌اند. معاون وزیربهداشت ایران در ساعات اولیه پس از آتش‌سوزی با حضور در محل اعلام کرد که ۲۵ نفر داخل ساختمان بوده‌اند که بیش از نیمی از آنها جان باخته‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش خبرگزاری تسنیم، آقای هاشمی گفت که در سال‌های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۶، سازمان آتش‌نشانی دستورالعمل‌های جداگانه‌ای برای نصب وسایل لازم برای پیشگیری از آتش‌سوزی به مسئولان درمانگاه ابلاغ کرد، اما آن‌ها اقدام موثری نکردند. به گفته آقای هاشمی، ۲۹ هزار ساختمان ناایمن در تهران هست که هیچ اقدامی برای حل مشکل آنها انجام نشده است. رئیس شورای شهرتهران همچنین گفت:«بعد از انفجار ساختمان پلاسکو، ۳۳ هزار ساختمان ناایمن شناسایی شد که تنها ۲۰۰ ساختمان ایمن شده‌اند.»

با باز شدن پرونده ایمن نبودن برخی ساختمان‌های درمانی در ایران، مقام‌های رسمی آمار نگران کننده‌ای مطرح می‌کنند. رضا کرمی‌محمدی، رئيس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، می‌گوید ۵۰  بیمارستان در تهران فاقد ایمنی هستند «که هر وقت اجازه بدهند،‌ اسامی آنها را اعلام می‌کنیم.» آقای کرمی عمر این بیمارستان‌ها را بالای ۵۰ سال عنوان کرده است. این مقام رسمی می‌گوید که برخی بیمارستان‌ها مشکل سازه دارند و برخی دیگر پروتکل‌های تعمیر و نگهداری را رعایت نمی‌کنند. 

در بهمن ماه ۱۳۹۵ نیز به علت رعایت نکردن مسایل ایمنی و بی‌توجهی به هشدارها و اخطارهای سازمان آتش نشانی تهران، ساختمان پلاسکو بر اثر آتش‌سوزی چندین ساعته فروریخت و گروهی از مردم و ماموران آتش‌نشانی در آن حادثه جان باختند. بسیاری، حادثه پلاسکو را یک فاجعه جبران‌ناپذیر نامیدند. 

ساعاتی بعد از آن حادثه معلوم شد که سازمان آتش‌نشانی بارها به مسئولان ساختمان پلاسکو هشدار و اخطار داده بوده است، ولی هیچیک از مسئولان مربوطه نسبت به ایمن کردن آن ساختمان اقدامی نکردند و عمارتی که نماد تجدد ایران و بلندترین ساختمان تهران بود، پس از ۵۴ سال فروریخت. 

بیشتر از