عبدالله توافق بین ­المللی سال ۲۰۰۱ افغانستان را «شکسته» خواند

«تقویت طالبان، ضرر به دولت روسیه، ایران و کشورهای آسیای میانه است»

عبدالله­ عبدلله، رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان، درپنجمین نشست اجلاس سران کشورهای عضو کنفرانس تعامل و اعتماد سازی آسیا (سیکا) گفت: «تروریسم تهدید برای توسعه است وکشورهای منطقه نباید یکدیگر را در برابر رشد نگران‌کننده این پدیده در منطقه تنها بگذارند.»

آقای عبدالله گفت، مبارزه با تروریسم و تهدیدهای ناشی از آن نیازمند تلاش­های مشترک و صادقانه است. وی فقر، فساد، افراط­گرایی و قاچاق مواد مخدر، را چالش­های جدی در راه توسعه­ی منطقه­ خواند.

آقای عبدالله درسخنرانی خود دراین نشست گفت: «افغانستان تشنه صلح است و برای تامین صلح، تلاش­های زیادی را انجام داده است، اهمیت صلح را برای منطقه و فرامنطقه نیز درک می‌کند و به همین دلیل گروه­های ترورستی نباید پناهگاهای امن داشته باشند.»

آقای عبدالله اضافه کرد که صلح درمنطقه، نیازمند همکاری کشورهای بین‌المللی است و باید همدیگر را در برقراری صلح یاری کنیم.

رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی، چندی پیش درنشستی با عنوان «صلح و آشتی درجهان چند قطبی» درشهر«داووس سوئیس»، گفته بود: «تقویت گروه طالبان درافغانستان، ضرر به دولت روسیه، ایران و کشورهای آسیای میانه است.»

آقای عبدالله، توافق بین­المللی درمورد افغانستان درسال­های ۲۰۰۱ را که میان بازیگران بین‌المللی و منطقه­ی به وجود آمده بود را «شکسته» خواند، و گفت: «اکنون برخی کشورها سیاست‌های متفاوتی را درمنطقه دنبال می­کنند.» او به سیاست روسیه، ایالات متحده آمریکا، پاکستان و ایران نیز اشاره کرد.

همچنین، در دیداری که اشرف­غنی، رئیس جمهورافغانستان با نخست وزیرهند، آقای نارندا مودی، دربیشکیک، پایتخت قرقیزستان داشت، گفت: «کشورهای منطقه باید دربرقراری صلح درافغانستان همکاری کنند و باید همکاری­هایشان را در مسیر صلح افغانستان هماهنگ و منظم کنند.»

دکترعبدالله درسخنرانی که درنشست سیکا داشت، از تمام اعضای این سازمان خواست که دربخش تامین صلح و امنیت سرتاسری باید باهم همکاری کنند. او تاکید کرد که تلاش­های صادقانه ما باید آسیب­های ناشی ازحملات تروریستی را کاهش دهد.

سازمان سیکا، که درسال ۱۹۹۶ میلادی به طوررسمی تشکیل شد دارای ۲۲ عضو است که هر چهار سال یکبار تشکیل جلسه داده و روی موضوعات مهم منطقه­ای بحث و گفتگو می­کنند.

افغانستان،ایران، پاکستان، روسیه، ازبکستان، تاجکستان، قزاقستان، چین و هند ازجمله اعضای این سازمان هستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 

بیشتر از