«قطارهای راهرویی» برای جلوگیری از شیوع کرونا مرزهای اروپا را بدون توقف طی می‌کنند

این قطارها سفری ۱۴ ساعته را بدون توقف طی خواهند کرد

سایر «قطارهای دهلیزی» در سراسر خاک اروپا به فعالیت خود ادامه می‌دهند - ( Simon Calder )

در حالی که اروپا مرزهایش را بازگشایی می‌کند، بعضی قطارها از بیم شیوع ویروس کرونا، بدون توقف از خاک کشورهای خارجی عبور می‌کنند. 

شهر کالینینگراد، بخشی از روسیه،‌ که در خارج از خاک این کشور قرار دارد (میان لیتوانی و لهستان)، از طریق قطاری که معمولا از مسیر جمهوری لیتوانی، از کشورهای حوزه دریای بالتیک، گذر می‌کند و معمولا در شهر ویلنیوس، پایتخت آن توقف می‌کند، به مسکو و سنت پیترزبورگ متصل می‌شود. 

اما در حالی که لتونی و استونی، همسایگان لیتوانی در حوزه کشوری بالتیک، تقریبا کووید- ۱۹ را ریشه‌کن کرده‌اند،  تعداد موارد جدید ابتلا به ویروس در روسیه کماکان روزانه به حدود ۷۰۰۰ نفر می‌رسد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نتیجه این که قطارهای بین‌المللی می‌بایست در سراسر خاک اروپا، سفری ۱۴ ساعته را بدون توقف طی کنند. 

این قطارها اکنون همگی با هم موقتا از حرکت باز مانده‌اند، چرا که بلاروس، یکی از گذرگاه‌های این قطارها، مسیر عبور آنها را از خطوط راه‌آهن بین‌المللی مسدود کرده است. 

نیکی گارنر، از نویسندگان کتاب «اروپا با قطار: راهنمای کامل»، می‌گوید: «حرکت بدون توقف قطارها از طریق لیتوانی نمونه خوبی است، البته نمونه‌ای موقتی، ازآنچه اغلب قطار راهرویی خوانده می‌شود. در چنین مواقعی مسافران از این امتیاز برخوردارند که با قطاری که معمولا در هیچ نقطه‌ای توقف نمی‌کند، سفر می کنند و از مرزهای خارجی می گذرند. » 

اروپا قطارهای مشابه زیادی دارد. خانم گاردنر و سوزان کریس، نویسنده دوم این کتاب، «راهرو کووید» دیگری را هم برای قطارهای محلی بین دو شهر منطقه چک و بوهمیا شناسایی کردند. 

خانم گاردنر گفت: «به مدت چند هفته و به منظور حفظ خدمات ریلی میان دو شهرک هرادک ناد نیسو و وارنسدورف، قطارها به حقوق راهرویی (corridor rights)، از طریق دو کشور آلمان و لهستان اتکا کردند.» 

طی این سفر ۲۷ دقیقه‌ای، حالا قطارها باردیگر در چهار ایستگاه میان‌راهی در آلمان، از جمله تسیتا (Zittau)، گیج‌کننده‌ترین ایستگاه اروپا از نظر ژئوپولیتک، توقف می‌کنند. 

خانم گاردنر همچین افزود: «قطارها از شهر آلمانی تسیتا می‌توانند به سوی هر یک از چهار مسیر حرکت کنند و در تمامی این چهار مسیر، قطارها به حقوق مجاز ترانزیت راهرو اتکا می‌کنند.»

 خط قطار شمال غربی به طرف درسدن، بدون توقف، از خاک جمهوری چک عبور می‌کند. خط غربی نیز به طرف «زایفنرزدورف» در المان حرکت می‌کند و با توقف‌هایی در ایستگاه‌های میان‌راهی، از خاک چک عبور می‌کند. 

سایر «قطارهای دهلیزی» نیز در سراسر خاک اروپا به فعالیت خود ادامه می‌دهند. 

 قطارهای شرکت « ریل جتز» هر ساعت یک بار، از شهر وین و زالتسبورگ به طرف اینسبروک و فراتر از آن می‌روند و  از عبور از برشی ۷۵ مایلی از خاک آلمان بین سالزبورگ و کوف‌اشتاین عبور کرد. 

خانم گاردنر گفت: «این شرایط راهرو است که قطارها بدون توقف در هیچ ایستگاهی حرکت می‌کنند.»

تیم « یوروپ بای ریل»‌ همچنین می‌گوید که بریتانیا یکی از عجیبٔ‌ترین «قطارهای راهرویی» را شروع خواهد کرد. 

قطارهای «یورواستار» از ایستگاه سنت پانکراس لندن، از طریق « تونل کانال» به طرف شهر امستردام هلند سفر می‌کنند و سپس بدون توقف، یکسره از خاک فرانسه می‌گذرند و به بروکسل می‌روند. 

خانم گاردنر در ادامه شرح داد: «مسافرانی که در ایستگاه قطار سنت پانکرانس سوار قطارها می‌شوند، اگرچه بدون توقف خاک فرانسه را زیر پا می‌گذارند  و از آن عبور می کنند، اما باید مقررات مهاجرتی فرانسه را رعایت کنند. مسافرانی که از کشوری سوم می‌آیند و جزو اتحادیه اروپا یا منطقه شینگن نیستند، مهر فرانسه را بر گذرنامه‌هاشان دریافت می‌کنند. این مهرها در خاک بریتانیا و روی پاسپورت مسافرانی می‌خورد که قصد توقف در فرانسه را ندارند. این یقینا چیز عجیب و غریبی است که در قیاس، موجب می‌شود (سفر با) قطارهای راهرویی معمولی، منظم و جاافتاده به نظر برسند. » 

© The Independent

بیشتر از جهان