انفجار کلینیک سینا اطهر؛ ۹ نفر بازداشت شدند

مدیران و مالکان کلینیک در میان بازداشتی‌ها هستند

هنوز دلیل غیرفعال بودن سیستم اطفای حریق در زمان بروز انفجار روشن نشده است- آنا

چهار روز پس از حادثه انفجار و آتش‌سوزی در کلینیک سینا اطهر در شمال تهران، ۹ نفر در ارتباط با این حادثه بازداشت شده‌اند.

روزنامه ایران، ارگان مطبوعاتی دولت به نقل از منابع قضایی گفته که این بازداشتی‌ها «شامل تعدادی از افراد هیئت‌مدیره، مدیرعامل، سهام‌دار این مراکز و مسئول تأسیسات ساختمان بودند.»

این رسانه دلیل بازداشت این افراد و یا اتهام آن‌ها را اعلام نکرده است.

پیش‌تر القاصی مهر، دادستان تهران از بازداشت یک نفر و صدور قرار بازداشت برای پنج نفر خبر داده بود که گویا این تعداد به ۹ نفر افزایش یافته است.

شامگاه سه‌شنبه ۱۰ تیر کلینیک سینا اطهر در منطقه تجریش تهران دچار حریق و انفجار شد که در اثر آن ۱۹ پزشک، پرستار، تکنسین و بیمار جانشان را از دست دادند.

دادستان تهران دلیل مرگ این افراد را خفگی ناشی از دود و گرما اعلام کرده است و گفته که هیچ‌کدام از قربانیان در اثر سوختگی جانشان را از دست نداده‌اند.

پس از بروز این حادثه و به دلیل نزدیکی زمانی آن با انفجار در یکی از ساختمان‌های تأسیسات موشکی جمهوری اسلامی در منطقه خجیر در شمال‌شرق تهران، گمانه‌زنی‌هایی در مورد دلیل این رویداد و احتمال تعمدی بودن آن مطرح شده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اکنون روزنامه ایران گزارش داده که چهار فرضیه در مورد دلیل این حادثه در دست بررسی است که هیچ‌کدام از آن‌ها خرابکاری تعمدی نیست: « نخستین فرضیه جدا شدن کابل برق از تیر چراغ برق و افتادن روی کپسول‌های اکسیژنی بود که داخل حیاط این مرکز قرار داشتند. دومین احتمال مطرح‌شده ایجاد حریق در قسمت ذخیره مخزن اکسیژن و انفجار کپسول‌های اکسیژن است. سومین فرضیه اتصالی برق سه‌فاز ساختمان و آتش‌سوزی و مرگ ۱۹ نفر از کادر درمان و بیماران بوده است. اما انفجار در طبقه منفی دو که قسمت تأسیسات ساختمان است، آخرین فرضیه‌ای است که تاکنون از سوی تیم تحقیق مطرح شده.»

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران روز جهارشنبه گفته بود که در سال‌های گذشته شهرداری تهران در سه نوبت به این کلینیک اخطار ایمنی داده بود. او همچنین گفته بود که در سال گذشته مالکان ساختمان اصلاحاتی در سیستم ایمنی کلینیک انجام داده بودند و سیستم اطفای حریق هم نصب شده بود که در زمان حادثه غیرفعال بوده است.

دلیل غیرفعال بودن این سیستم کنترل حریق هنوز روشن نشده است و مقام‌های دادستانی تهران و تیم‌های کارشناسی نیز تاکنون اطلاعاتی در این مورد منتشر نکرده‌اند.

بیشتر از