رویترز به نقل از سه مقام ایرانی: انفجار در نطنز «حمله سایبری» بود

شورای عالی امنیت ملی ایران می‌گوید، «علت را می‌دانیم، اما اعلام نمی‌کنیم»

کامیون حامل گاز یو‌اف۶ در حال خروج از تاسیسات غنی‌سازی نطنز-Atomic Energy Organization of Iran / AFP

رویترز به نقل از سه مقام ایرانی گزارش داده که انفجار در یکی از سوله‌ها در محوطه تاسیسات غنی‌سازی نطنز در ساعت ۲ بامداد پنجشنبه ناشی از یک «حمله سایبری» بوده است.

این در حالی است که شورای عالی امنیت ملی ایران می‌گوید علت «حادثه» در نطنز را می‌داند، اما به دلایل امنیتی آن را اعلام نمی‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال برخی رسانه‌های نزدیک به شورای عالی امنیت ملی پیش‌تر از احتمال حمله سایبری و واکنش متقابل ایران سخن گفته بودند.

پیش از این نیز گمانه‌زنی‌های متعددی در مورد حمله سایبری در این تاسیسات که یک دهه قبل هدف حمله «استاکس‌نت» قرار گرفت،‌ مطرح شده بود. تاسیسات نطنز با توجه به نقش مهمی که در افزایش ذخایر اورانیوم غنی‌شده و کاهش زمان گریز هسته‌ای ایفا می‌کند، همواره مورد توجه قرار داشته است. 

این خبرگزاری بریتانیایی به نقل از یکی از مقامات مطلع که به شرط فاش نشدن نام خود سخن گفته‌اند، می‌نویسد: «حمله، یک ساختمان مونتاژ سانتریفیوژ را هدف گرفت و قبلا هم حمله‌هایی از این دست انجام شده بود.»

دو مقام ایرانی دیگر نیز به رویترز گفته‌اند که «اسرائیل پشت این حمله‌ها» بوده است. البته آنها مدرکی برای ادعای خود ارایه نکرده‌اند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در پاسخ به پرسش خبرنگاران در مورد نقش اسرائیل در این زمینه گفت: «روشن است که نمی‌توانیم در این‌باره صحبت کنیم»

جنگ سایبری بین ایران و اسرائیل در سال‌های گذشته همواره ادامه داشته،‌ اما در هیچ یک از موارد طرفین مسئولیت حمله‌ها علیه یکدیگر را نمی‌پذیرند.

برخی ناظران بین‌المللی با اشاره به تلاش اخیر ایران برای حمله سایبری به تاسیسات آب شهری اسرائیل و بالا بردن سطح کلر در آب، بر این باورند که آنچه در نطنز اتفاق افتاده، می‌تواند با حمله‌های سایبری ایران علیه اسرائیل در ارتباط باشد.

در هفته‌های اخیر آتش‌سوزی‌ها و انفجارهای متعددی در ایران اتفاق افتاده که دلیل قانع‌کننده‌ای برای آنها ارایه نشده است. از جمله انفجار مهیب در خجیر در نزدیکی سایت موشک‌سازی در شرق تهران که مقامات جمهوری اسلامی آن را «انفجار گاز صنعتی در منطقه عمومی پارچین» اعلام کردند.

بیشتر از